lapsen lihominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lilly

Uusi jäsen
20.10.2004
27
0
1
Meillä on 9 v. poika joka on aina ollut langanlaiha luikku, suunnilleen kylkiluut paistoi. Ja aina on liikkunut paljon.
Nyt oli kuitenkin viime syksystä kevääsen tullu 8.5 kg lisää painoa, pituuttakin kyllä vähän, mutta lapsi on selvästi pyöristynyt ja itekin huomannut sen ja jotenkin tun´tuu ottavan paineita tästä asiasta. Keväällä poika painoi n.35 kg, tiedä sitten onko sen jälkeen lisää tullut. Ei oo todellakaan ylipainoinen, mutta kuitenkin selvästi pyöristynyt, itekin tuntee paineita ja hokee olevansa laihiksella. Namit kuitenkin maistuu, vaik olemme puhuneet lapselle, että jätät vaan namit vähemmälle jos lihominen huolestuttaa. Liikkuminenkin on lapsella salakavalasti vähentynyt. En oikein tiedä, miten suhtautua tähän ja miten kannustaa lasta, ettei hän saisi turhia paineita, mutta toisaalta en toivo,että hän lihoisi enempää, vaikkei ylipainoinen olekaan. Myös liikunnan määrää saisi minusta vähän lisätä, vaik meneekin kouuun pyörällä. Millasia neuvoja antaisitte ja onko kellä kokemusta vastaavasta? Tässä vielä kyseessä poika, mitäs jos olisi tyttö, olisiko paineet lihomisesta vielä suuremmat? :/

Mistä ne karkit ja muut herkut tulevat? Onko niitä kotona aina jossain vai käykö ostamassa itse? Jos niitä on kotona kaapeissa (kuten käytännössä kaikilla tutuillani täällä USA:ssa ja sitten ihmettelevät lastensa lihomista), niin kannattaisi olla ostamatta kokonaan. Jos hänellä ei ole herkkuja ympärillä, niin eipähän niitä tule syötyäkään. Jos taas poika käy ostamassa itse, niin sitä on tietty vaikeampi rajoittaa (itselleni kävi aikoinaan noin, lihoin siinä 10 vuotiaana kun ostelin sipsejä ja karkkeja itse, siksipä olenkin tosi niuho herkkujen kanssa omien lasteni kohdalla, ettei heille käy samoin). Ehkä kannattaisi silloin yrittää muuttaa systeemiä kuinka antaa lapselle rahaa. Voisiko laittaa esim. viikkorahan suoraan lapsen omalle tilille ja keksiä jonkun kivan jutun jota varten se sinne laitetaan eikä käteisenä anneta?

Kenties kannattaisi ottaa käyttöön myös vanha kunnon karkkipäivä. Meillä se otettiin käyttöön ihan vasta kun vanhempi poika (7v) oli todella pahoilla mielin kun hän ei saa "ikinä" herkkuja ja kavereilla on aina kaapit täynnä. Tein sitten sopimuksen hänen kanssaan että tehdään nyt niin kuin Suomessa on tapana, että on karkkipäivä lauantaisin, silloin saa jotain karkkia kaupasta.

Ja liikunnasta sen verran, että olisiko mahdollista koko perheen yhdessä liikkua? Me kävimme paljon uimassa koko perheen voimin, kolme kertaa viikossa. Nyt se kesällä jäi, mutta pitäisi taas aloittaa. Meillä meni aika kauan ennen kuin löydettiin tuo oikea laji, josta kaikki pidimme, mutta se oli ihan kivaa koko perhe käydä uimassa yhdessä ja tulipahan itselläkin liikuttua. Eihän sen uintia tarvitse olla, vaan jotain mistä te tykkäätte, tai esim toinen vanhempi käy pojan kanssa jotain harrastamassa.

Toivottavasti näistä ideoista olisi jotain apua, kyllähän se on aika vaikeaa pitää lapset normaalipainoisina nykyään tässä ruoan yltäkylläisyydessä. Minäkin tuon nuorimmaisen kanssa olen miettinyt että pitää hänelle alkaa kohta keksiä urheiluharrastuksia, kun hän näyttää perineen minun geenini tuon helpon lihomisen suhteen.

Samoilla linjoilla ton edellisen kannssa.

Eli ei makeata ja herkkuja kuin karkkipäivänä. Muulloin niitä ei edes kaapista löydy. :kieh:

Katsoo vähän mitä antaa välipalaksi ja liikkukaa yhdessä, käykäää vaikka uimassa =)

Myös vanhanaikainen tapa etti ruokaa saa jättää on tavallaa huono. Kun maha on täysi, pitäisi loput saada jättää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 10:34 äityskä kirjoitti:
Meillä on 9 v. poika joka on aina ollut langanlaiha luikku, suunnilleen kylkiluut paistoi. Ja aina on liikkunut paljon.
Nyt oli kuitenkin viime syksystä kevääsen tullu 8.5 kg lisää painoa, pituuttakin kyllä vähän, mutta lapsi on selvästi pyöristynyt ja itekin huomannut sen ja jotenkin tun´tuu ottavan paineita tästä asiasta. Keväällä poika painoi n.35 kg, tiedä sitten onko sen jälkeen lisää tullut. Ei oo todellakaan ylipainoinen, mutta kuitenkin selvästi pyöristynyt, itekin tuntee paineita ja hokee olevansa laihiksella. Namit kuitenkin maistuu, vaik olemme puhuneet lapselle, että jätät vaan namit vähemmälle jos lihominen huolestuttaa. Liikkuminenkin on lapsella salakavalasti vähentynyt. En oikein tiedä, miten suhtautua tähän ja miten kannustaa lasta, ettei hän saisi turhia paineita, mutta toisaalta en toivo,että hän lihoisi enempää, vaikkei ylipainoinen olekaan. Myös liikunnan määrää saisi minusta vähän lisätä, vaik
meneekin kouuun pyörällä. Millasia neuvoja antaisitte ja onko kellä kokemusta vastaavasta? Tässä vielä kyseessä poika, mitäs jos olisi tyttö, olisiko paineet lihomisesta vielä suuremmat? :/

Ekaks..mun tuttavan 6v tyttö 41kg ja 132cm,et pulska on.
Mun tyttö tuossa iässä yhtä äkkiä lihos,huomattiin että ei liikkunut paljoa,istui sisällä ja söi paljon.Kun alkoi liikkua ja olemaan kavereitten kans enempi ulkona alkoi taas olla oma hoikka itsensä.
Enpä osaa neuvoa sen paremmin mut täs vaan tämmönen esimerkki.