Lapsen/lasten sairastamisen takia poissaolot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmällä

Vieras
Olen kolmen lapsen yh ja nyt palautumassa yhteiskuntaan työvoimapoliittisen koulutuksen kautta. Poissa saa olla lapsen sairastamisen takia 4vrk. Nyt ne ovat täynnä, kun ensin sairastui kakkonen, sitten kuopus ja viimeisenä esikoinen. Toivoin, että voisin ehkä jättää esikoisen toipilaana kotiin huomenna, mutta kuopuksellakin nousi taas kuume.

Mitä tällaisessa tilanteessa tehdään? Haluaisin koulutukseen kovasti, mutta mitään, ei kerta kaikkiaan mitään hoitovaihtoehtoja mulla ole. Otanko lapsen Ergossa mukaan ja esikoisen sos.tilaan lepäilemään?

Poissaolo on varmaan vain lapsille yhteensä, eikä /lapsi tai välillä pitäisi päästä käymään töissä/kurssilla?

Onneksi en sentään ole töissä, kun tämä päiväkotielämän aloitus tätä varmaan tekee. Viime syksynä ei sairastettu lainkaan.

siis oikeastihan nuo 3 tai 4 päivää on tarkoitus käyttää hoitajan etsimiseen sairaalle lapselle,jos sairaus jatkuu?mutta en kyllä osaa sanoa miten opiskelutapauksissa menetellään..mun mielestä sairaan lapsen paikka on kotona,ei jossain sosiaalitiloissa tai vanhempien työpaikoilla

siis oikeastihan nuo 3 tai 4 päivää on tarkoitus käyttää hoitajan etsimiseen sairaalle lapselle,jos sairaus jatkuu?mutta en kyllä osaa sanoa miten opiskelutapauksissa menetellään..mun mielestä sairaan lapsen paikka on kotona,ei jossain sosiaalitiloissa tai vanhempien työpaikoilla

No hui :/

Tuota en ole koskaan ymmärtänytkään. Kyllä kuumeisessa flunssassa tai mahataudissakin helposti menee 2 vrk /lapsi, enkä minä työttömänä täysin tukiverkostottomana saa mitään hoitoa järjestettyä lapsille. Meillä ei kunnassa toimi MLLkään, mutta sekin olisi kyllä aivan liian kallista, todellakin liian kallista. Peruspäiväraha on reilun 30e päivässä ja koska olen ensimmäistä kuukautta työttömänä hoitovapaan jälkeen en ole siitäkään vielä päätöstä edes saanut.

Nykyään se sanamuoto menee muistaakseni kutakuinkin niin, että "sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi".

Nykyään se sanamuoto menee muistaakseni kutakuinkin niin, että "sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi".

No entäs siis silloin, kun lapsia on useampi ja kaikki sairastuvat "putkeen" ? Tämä kyllä lähinnä sitten tarkoittaa sitä, että en voi työllistyä niin kauan kuin en voi lapsia jättää sairastamaan yksin. Tukiverkkoa ei tosiaan ole lainkaan, joitakin kaveriperheitä, jotka ovat lapsellisia myös, jolloin ei voi ajatellakaan, että sairaita lapsia hoitaisivat minulle. Yksityisten hoitohinnat ovat niin tavattomia, etten ylety niihin mitenkään :(

[QUOTE="vieras";25582118]Sulla on oikeus olla JOKAISEN lapsen kanssa pois sen 4 päivää! Mutta todistus pitää ilmeisesti olla sitten jokaiselta erikseen.[/QUOTE]

Todistusta ei tuolla vaadita omasta tai lapsen sairastamisesta noiden päivien ajalta. En haluaisi olla pois ollenkaan, mutta minulla ei ole vaihtoehtoja. Mietin, että voiko toisaalta olla tavallaan epäoikeudenmukaisesti niin, että yhden ja useamman lapsen kanssa saa olla sen 3 tai 4 päivää poissa? Ymmärrän toki sen, etten ole hyvää materiaalia työelämään tällaisella hoitokuviottomuudella, mutta siksikin menin ensin koulutukseen, jona aikana lapsetkin tottuvat myös tautien osalta osittain päiväkotitouhuun.

Työvoimapoliittisista koulutuksista en tiedä, mutta normaaleissa työehtosopimuksissa se on yleensä 3-4 päivää per lapsi ja per sairaus. Eli tietääkseni työstä periaatteessa voi olla pois vaikka kuukauden, jos lapset onnistuisivat sairastumaan aina peräjälkeen ja kun eka sairaus on ohi, saisivat toisen taudin jne.

Hae saikkulappu, jos epäilet, etteivät usko koulutuksessa. Ja tosiaan jos tuossa on joku normaalista työelämästä poikkeava sääntö, niin varmaan itsekin ottaisin lapset mukaan, jos muuta vaihtoehtoa ei olisi kuin lopettaa koulutus. Ehkä joskus itsekin tajuavat säännön järjettömyyden, jos useampikin osoittaisi käytännössä kuinka hankala ja mahdoton tuollainen on monille.

[QUOTE="vieras";25582299]Työvoimapoliittisista koulutuksista en tiedä, mutta normaaleissa työehtosopimuksissa se on yleensä 3-4 päivää per lapsi ja per sairaus. Eli tietääkseni työstä periaatteessa voi olla pois vaikka kuukauden, jos lapset onnistuisivat sairastumaan aina peräjälkeen ja kun eka sairaus on ohi, saisivat toisen taudin jne.

Hae saikkulappu, jos epäilet, etteivät usko koulutuksessa. Ja tosiaan jos tuossa on joku normaalista työelämästä poikkeava sääntö, niin varmaan itsekin ottaisin lapset mukaan, jos muuta vaihtoehtoa ei olisi kuin lopettaa koulutus. Ehkä joskus itsekin tajuavat säännön järjettömyyden, jos useampikin osoittaisi käytännössä kuinka hankala ja mahdoton tuollainen on monille.[/QUOTE]

Onko sinulla tästä kuinka varmaa tietoa?

Kiitos kommentistasi.

En tiedä millainen tuo koulutus on, mutta esim. ammattikoulussa ollaan aika tarkkoja noiden poissaolojen kanssa, vaikka se syy olisi miten hyväksyttävä. Eihän niitä taitoja opi, jos on jatkuvasti poissa.

[QUOTE="alma";25582609]En tiedä millainen tuo koulutus on, mutta esim. ammattikoulussa ollaan aika tarkkoja noiden poissaolojen kanssa, vaikka se syy olisi miten hyväksyttävä. Eihän niitä taitoja opi, jos on jatkuvasti poissa.[/QUOTE]

Meillä on kyllä tuntunut olevan erittäin joustavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä. Itse olen eniten varmaan huolissani ja ikävää, että joudun olemaan pois ja ikävää, että lapset sairastavat.

Nyt lisäksi olen sairastumassa itsekin :(

Yhteistyössä