Lapsen koulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
lapsi siis valittiin musiikkiluokalle. Saavutus jo sinänsä. Mutta matkaa kouluun kertyy n.20 km ja pienest koululaisesta vielä kuitenkin kyse (3lk). Kakkosen kaverit jää, päivät venyy matkan takia. Koulu itsessään olisi hyvä ja lapsi siit innostuu. Nyt en tiedä mitä tehdä, ottaa paikka vastaan vai jättää lähempänä asuville? Muuttaisiko lapsen takia lähemmksi?

En mäkään ois hakenu jos lapsen koulumatkasta noin pitkä tulis. Vain siinä tapauksessa jos olis tosi musikaalinen lapsi voisin harkita tota koulua. En muuttais missään tapauksessa. Mitä mieltä lapsi on? VAATIIKO päästä tähän musiikkiluokkakouluun?

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
En mäkään ois hakenu jos lapsen koulumatkasta noin pitkä tulis. Vain siinä tapauksessa jos olis tosi musikaalinen lapsi voisin harkita tota koulua. En muuttais missään tapauksessa. Mitä mieltä lapsi on? VAATIIKO päästä tähän musiikkiluokkakouluun?

on erittin musikaalinen ja testaava opettaja suositteli. Lapsi haluaa sinne. Ei miettimistä, jos olisi ainoa lapsi. Mutta mahdollisen muuton joutuisi kokemaan myös kaksi muuta lasta, toinen myöskin koulussa ja koulun vaihto tulisi täten hänellekin eteen.

Itse olen käynyt musiikkiluokat 10 km päässä kotoa, siis käytännössä koko ajan eli 3 lk-lukio. Eikä ole harmittanut tai kaduttanut, että en ole käynyt lähikoulua. Se antaa paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Itse olen käynyt musiikkiluokat 10 km päässä kotoa, siis käytännössä koko ajan eli 3 lk-lukio. Eikä ole harmittanut tai kaduttanut, että en ole käynyt lähikoulua. Se antaa paljon.

jäikö sinulla kavereita lähikoulusta 1-2 luokalta?

Pääseekö yhdellä bussilla/onko koulukuljetus? Meneekö sieltä suunnalta joku muukin ko. kouluun? Me siskoni kanssa kuljimme 10km:n koulumatkaa musiikkiluokan takia. Erikoisluokat ovat yleensä rauhallisia (en väitä, etteikö tavallisetkin luokat olisi), ainakin näin meillä siskoni kanssa aikanaan. Ja kaverit on kiinnostuneita koulussa samoista asioista. En kyllä itse tilanteessasi heti menisi hylkäämään ajatusta uudesta koulusta. Valintojahan tehdään elämää eteenpäin ajatellen ja joka vuosi lapsi kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

jäikö sinulla kavereita lähikoulusta 1-2 luokalta?

Ei jäänyt oikeastaan, kun me muutimme myös niihin aikoihin n. 15 km päähän edellisestä kodista. Muuten olisi varmaan jäänyt. Sain ihan hyvin myös uusia ystäviä uuden kodin läheltä, vaikken samaa koulua käynytkään kuin he.

No jos lapsi asiasta innostuu, eikä häntä niin haittaa tuttujen koulukavereiden jääminen pois niin bussiin vaan ja uuteen kouluun. Äkkiä sieltä uusiakin kamuja tulee, ja jos on mahdollista niin harkitsisin myös muuttoa. Muista että suomessa on paljon lapsia joiden on pakko jo ekaluokalta asti kulkea jopa pitempiäkin koulumatkoja

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Pääseekö yhdellä bussilla/onko koulukuljetus? Meneekö sieltä suunnalta joku muukin ko. kouluun? Me siskoni kanssa kuljimme 10km:n koulumatkaa musiikkiluokan takia. Erikoisluokat ovat yleensä rauhallisia (en väitä, etteikö tavallisetkin luokat olisi), ainakin näin meillä siskoni kanssa aikanaan. Ja kaverit on kiinnostuneita koulussa samoista asioista. En kyllä itse tilanteessasi heti menisi hylkäämään ajatusta uudesta koulusta. Valintojahan tehdään elämää eteenpäin ajatellen ja joka vuosi lapsi kasvaa.

Mäkin vastaan tuohon toisaalle esittämääsi kysymykseen: Meillä ei juuri siskon kanssa ollut kavereita muualta kuin uudesta koulusta (yleensä musiikkiluokille osa oppilasta tulee ympäri kaupunkia/kuntaa). Tai oli sitten asuinpaikan ympäristöstä joitakin. En ainakaan itse osaa ajatella, että olisin jäänyt jostakin paitsi. Joskus voi olla parempikin, että ne kaverit ovat vähän kauempaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

kaksi muuta valittua ei ota paikkaa vastaan, juuri matkan takia. tämä kolmas samalta luokalta testin läpäissyt on siis lappsemme. En tiedä miten kuljetus sujuisi. Pitää ottaa selvää. Monta kysymystä on asian tiimoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
No jos lapsi asiasta innostuu, eikä häntä niin haittaa tuttujen koulukavereiden jääminen pois niin bussiin vaan ja uuteen kouluun. Äkkiä sieltä uusiakin kamuja tulee, ja jos on mahdollista niin harkitsisin myös muuttoa. Muista että suomessa on paljon lapsia joiden on pakko jo ekaluokalta asti kulkea jopa pitempiäkin koulumatkoja

kiitos! =)

Jos koulumatka sujuu kuitenkin helposti eli yhdellä bussilla, niin miksi jättäisi lapsen mieliharrastusta väliin. Kyllä niitä kavereita saa uudesta koulusta ja vanhojenkin kanssa voi leikkiä, vaikka samalla luokalla ei enään olisikaan. Mä luulen, että enemmän alkaa harmittamaan, jos tilaisuuden jättää väliin, kuin että sen ottaa vastaan. Tietty, jos lapsi ei hirveästi sinne halua, niin silloin kannattaa enemmän punnita niitä miinuspuolia.

Sinun tapauksessasi selvittäisin tuon koulumatkan. Jos se sujuu yhdellä bussilla ilman pidempiä kävelymatkoja kummassakaan päässä, se ei niin paha matka ole tai jos taksikyydin saa, niin sitä helpompi. Samaten selvitä maksaako kunta nuo matkakustannukset, ne korvataan usein vain ns. omaan kouluun.

En minä pelkästään matkan takia jättäisi ottamatta paikkaa vastaan, meillä énemmänkin aikoinaan kuljettiin hyvinkin yleisesti bussilla ja taksilla. Kannattaisi varmaan miettiä sen lapsen kanssa sekä huonoja että hyviä puolia?

Ottakaa huomioon, että vaikka bussi järjestyisi, niin joudutte itse maksamaan. Musiikkiluokka ei riitä syyksi että saisi maksuttoman kuljetuksen oli se sitten millä kulkuneuvolla tahansa. Eli itse joudutte kuskaamaan tai käyttämään julkisia ja itse maksatte.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ottakaa huomioon, että vaikka bussi järjestyisi, niin joudutte itse maksamaan. Musiikkiluokka ei riitä syyksi että saisi maksuttoman kuljetuksen oli se sitten millä kulkuneuvolla tahansa. Eli itse joudutte kuskaamaan tai käyttämään julkisia ja itse maksatte.

Kaikki vanhemmat eivät arvota näitä asioita rahanmeno mielessä. Omille vanhemmilleni bussilipun hinta ei ollut koskaan kynnyskysymys eikä se tule olemaan sitä omankaan lapsen kohdalla, kun sen aika tulee.

Jotkut eivät pidä lapsen hyvään koulutukseen panostamista bussilipun verran pahanakaan hintana...

Yhteistyössä