Tsemppiä kaipaava
Haimme lapselle paikkaa pienryhmästä mutta emme saaneet. Lapsi aloittaa 25 lapsen luokassa johon on myönnetty 1 koulunkäynnin ohjaaja sillä perusteella, että luokalle on tulossa 7 tehostetulla tai erityisellä tuella olevaa lasta. Lapsellamme on ollut tähän asti henkilökohtainen ohjaaja mutta sellaista ei kouluun enää saa. Luokalla on tuo yksi yhteinen ohjaaja kuuden muun tuentarvitsijan kanssa ja sitten jos joku yleisellä tuella olevista lapsista tarvitsee apua on tämä sama ohjaaja myös heidän käytettävissään. Tiedän, että ainakin kolmella muulla samalle luokalle tulevalla lapsella on nyt eskari vuonna henkilökohtainen ohjaaja ryhmä ohjaajien lisäksi. Muista ei ole tietoa tarvitsevatko he kuinka paljon ylimääräistä apua tai tukea.
lapsellamme ei ole diagnosoitu kuin adhd ja laaja-alainen kehityksen viivästymä joten hän ei ole oikeutettu vammaispalvelun tukiin. Ei kuitenkaan osaa vielä käydä ilman muistutusta vessassa ja pissavahinkoja tulee esikoulussa viikottain useampi, osaa pukea itsenäisesti mutta jos tilassa on joku muu kuin hyvin tuttu (perheenjäsen, isovanhempi, oma ohjaaja) ei pysty keskittymään ja on täysin puetava. Esim esikoulussa pukee ulkovaatteet omassa tilassa ohjaajansa kanssa koska muuten ei suju, kotona pukee ripeästi itse ilman erikoisjärjästelyjä. Ryhmätilanteissa ei kuulemma pysy paikoillaan vaan konttailee tuolien alla, kiipeilee kirjahyllyihin, ikkunankaudoilla jne jos ei ole ketään pitämässä kiinni tai hyvinä päivinä istu vieressä muistuttamassa mitä tehdään. Asioita joita on vaikea harjoitella kotona koska kotona edellä mainitut asiat sujuvat kun ei ole häiriötekijöitä. Heti jos on isompi ryhmä (noin yli 5 lasta) ei mistään tule mitään. Sitten sekin, että lapsi on todella impulsiivinen. Ei yhtään ajattele ennen kuin toimii ja tästä syntyy usein vaaratilanteita ja lapsi on ollut eskari vuonnakin monta kertaa kadoksissa kun on livahtanut henkilökunnan huomaamatta lähimetsään, rakennuksen toisiin tiloihin jne.
Olen ollut yhteydessä kaupungilla moniin tahoihin ja heidän mielestään tämä on riittävä tukimuoto, että luokalla on tämä yksi koulunkäynnin ohjaaja ja minun pitäisi vain luottaa siihen, että lapset kehittyvät kouluvuotta edeltävänä kesänä huimasti. Mitä jos joku muu luokan lapsista tarvitsee myös apua jossain koska meille on painotettu monta kertaa, että ohjaaja on palkattu siksi, että luokalla on monta erityisellä tuella olevaa oppilasta.
Onko huoleni oikeasti turha? Tapahtuuko lapsilla oikeasti niin iso harppaus kehityksessä kesän aikana, että huoleni syksysä on turhaa? Töissä pitäisi pystyä käymään lapsen aloitettua koulussa mutta mitä jos koulun käynnistä ei tule mitään? En minä pysty kovin helposti lähtemään kesken työpäivän etsimään lasta saati olemaan jatkuvasti koulupäivää lapsen kanssa koulussa. Miten muilla on lähtenyt koulu sujumaan jos tuntuu, että eskari vuonna lapsi on vielä todella monissa taidoissa jäljessä muita ikäisiään?
lapsellamme ei ole diagnosoitu kuin adhd ja laaja-alainen kehityksen viivästymä joten hän ei ole oikeutettu vammaispalvelun tukiin. Ei kuitenkaan osaa vielä käydä ilman muistutusta vessassa ja pissavahinkoja tulee esikoulussa viikottain useampi, osaa pukea itsenäisesti mutta jos tilassa on joku muu kuin hyvin tuttu (perheenjäsen, isovanhempi, oma ohjaaja) ei pysty keskittymään ja on täysin puetava. Esim esikoulussa pukee ulkovaatteet omassa tilassa ohjaajansa kanssa koska muuten ei suju, kotona pukee ripeästi itse ilman erikoisjärjästelyjä. Ryhmätilanteissa ei kuulemma pysy paikoillaan vaan konttailee tuolien alla, kiipeilee kirjahyllyihin, ikkunankaudoilla jne jos ei ole ketään pitämässä kiinni tai hyvinä päivinä istu vieressä muistuttamassa mitä tehdään. Asioita joita on vaikea harjoitella kotona koska kotona edellä mainitut asiat sujuvat kun ei ole häiriötekijöitä. Heti jos on isompi ryhmä (noin yli 5 lasta) ei mistään tule mitään. Sitten sekin, että lapsi on todella impulsiivinen. Ei yhtään ajattele ennen kuin toimii ja tästä syntyy usein vaaratilanteita ja lapsi on ollut eskari vuonnakin monta kertaa kadoksissa kun on livahtanut henkilökunnan huomaamatta lähimetsään, rakennuksen toisiin tiloihin jne.
Olen ollut yhteydessä kaupungilla moniin tahoihin ja heidän mielestään tämä on riittävä tukimuoto, että luokalla on tämä yksi koulunkäynnin ohjaaja ja minun pitäisi vain luottaa siihen, että lapset kehittyvät kouluvuotta edeltävänä kesänä huimasti. Mitä jos joku muu luokan lapsista tarvitsee myös apua jossain koska meille on painotettu monta kertaa, että ohjaaja on palkattu siksi, että luokalla on monta erityisellä tuella olevaa oppilasta.
Onko huoleni oikeasti turha? Tapahtuuko lapsilla oikeasti niin iso harppaus kehityksessä kesän aikana, että huoleni syksysä on turhaa? Töissä pitäisi pystyä käymään lapsen aloitettua koulussa mutta mitä jos koulun käynnistä ei tule mitään? En minä pysty kovin helposti lähtemään kesken työpäivän etsimään lasta saati olemaan jatkuvasti koulupäivää lapsen kanssa koulussa. Miten muilla on lähtenyt koulu sujumaan jos tuntuu, että eskari vuonna lapsi on vielä todella monissa taidoissa jäljessä muita ikäisiään?