Lapsen koulunaloitus syksyllä pelottaa, millä lapsi selviytyy

  • Viestiketjun aloittaja Tsemppiä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Tsemppiä kaipaava
Haimme lapselle paikkaa pienryhmästä mutta emme saaneet. Lapsi aloittaa 25 lapsen luokassa johon on myönnetty 1 koulunkäynnin ohjaaja sillä perusteella, että luokalle on tulossa 7 tehostetulla tai erityisellä tuella olevaa lasta. Lapsellamme on ollut tähän asti henkilökohtainen ohjaaja mutta sellaista ei kouluun enää saa. Luokalla on tuo yksi yhteinen ohjaaja kuuden muun tuentarvitsijan kanssa ja sitten jos joku yleisellä tuella olevista lapsista tarvitsee apua on tämä sama ohjaaja myös heidän käytettävissään. Tiedän, että ainakin kolmella muulla samalle luokalle tulevalla lapsella on nyt eskari vuonna henkilökohtainen ohjaaja ryhmä ohjaajien lisäksi. Muista ei ole tietoa tarvitsevatko he kuinka paljon ylimääräistä apua tai tukea.

lapsellamme ei ole diagnosoitu kuin adhd ja laaja-alainen kehityksen viivästymä joten hän ei ole oikeutettu vammaispalvelun tukiin. Ei kuitenkaan osaa vielä käydä ilman muistutusta vessassa ja pissavahinkoja tulee esikoulussa viikottain useampi, osaa pukea itsenäisesti mutta jos tilassa on joku muu kuin hyvin tuttu (perheenjäsen, isovanhempi, oma ohjaaja) ei pysty keskittymään ja on täysin puetava. Esim esikoulussa pukee ulkovaatteet omassa tilassa ohjaajansa kanssa koska muuten ei suju, kotona pukee ripeästi itse ilman erikoisjärjästelyjä. Ryhmätilanteissa ei kuulemma pysy paikoillaan vaan konttailee tuolien alla, kiipeilee kirjahyllyihin, ikkunankaudoilla jne jos ei ole ketään pitämässä kiinni tai hyvinä päivinä istu vieressä muistuttamassa mitä tehdään. Asioita joita on vaikea harjoitella kotona koska kotona edellä mainitut asiat sujuvat kun ei ole häiriötekijöitä. Heti jos on isompi ryhmä (noin yli 5 lasta) ei mistään tule mitään. Sitten sekin, että lapsi on todella impulsiivinen. Ei yhtään ajattele ennen kuin toimii ja tästä syntyy usein vaaratilanteita ja lapsi on ollut eskari vuonnakin monta kertaa kadoksissa kun on livahtanut henkilökunnan huomaamatta lähimetsään, rakennuksen toisiin tiloihin jne.
Olen ollut yhteydessä kaupungilla moniin tahoihin ja heidän mielestään tämä on riittävä tukimuoto, että luokalla on tämä yksi koulunkäynnin ohjaaja ja minun pitäisi vain luottaa siihen, että lapset kehittyvät kouluvuotta edeltävänä kesänä huimasti. Mitä jos joku muu luokan lapsista tarvitsee myös apua jossain koska meille on painotettu monta kertaa, että ohjaaja on palkattu siksi, että luokalla on monta erityisellä tuella olevaa oppilasta.
Onko huoleni oikeasti turha? Tapahtuuko lapsilla oikeasti niin iso harppaus kehityksessä kesän aikana, että huoleni syksysä on turhaa? Töissä pitäisi pystyä käymään lapsen aloitettua koulussa mutta mitä jos koulun käynnistä ei tule mitään? En minä pysty kovin helposti lähtemään kesken työpäivän etsimään lasta saati olemaan jatkuvasti koulupäivää lapsen kanssa koulussa. Miten muilla on lähtenyt koulu sujumaan jos tuntuu, että eskari vuonna lapsi on vielä todella monissa taidoissa jäljessä muita ikäisiään?
 
Taemppiä kaipaava
Toisena huolenaiheena ovat aamut. Miehellä alkaa työt klo 7 ja minulla usein klo 8.00. Koululla ei ole velvoitetta järjästää aamutoimintaa. Mitä jos kukaan henkilökunnasta ei ole paikalla vielä klo 7.30 kun minun pitää lähteä ihan viimeistään koululta töihin? Tähön sain vain vastaukseksi, että kunnalla ei ole velvoitetta järjästää lapselle hoitoa ennen koulua ja koulu alkaa klo 8 tai 9 aamusta riippuen. Ei lasta voi jättää yksin koulun pihalle odottamaan. Karkailutaipumuksen takia hänet on otettava vessakoppiinkin mukaan jos käyn tapahtumassa, kauppakeskuksessa ymv paikoissa vessassa. Viimeksi muutama kuukausi sitten lapsi jäi odottamaan vessan siihen osaan missä on lavuaarit kun minä kävin vessassa. Asiasta puhuttiin etukäteen ja lapsi lupasi odottaa, puhuin lapselle koko ajan kopista mutta silti hän oli livahtanut vessasta pois ja vartijoiden kanssa löysimme hänet lopulta aivan toisesta päästä isoa kauppakeskusta. Oli päättänyt köydä odotellessa leikkipaikassa ja sanoi aikoneensa tulla takaisin mutta sitten oli innostunut leikkimään eikä muistanut lähteä takaisin päin. Eikä tamä ole todellakaan ensimmäinen vastaava kerta. Lapsi saa hetkessä ajatuksia mitä toteuttaa sillä sekunnilla yhtään liettimättä tai kertomatta etukäteen.
 
vierailija
On sujunut vähän paremmin, mutta sinun tilanteessasi olisin huolissani. Eiköhän sieltä koululta äkkiä tule palautetta. Ilmoita huolesi jo nyt opettajalle, rehtorille, erityisopettajalle, että pääsevät heti käsiksi ongelmaan kun niitä varmaan syntyy.
 
Tsemppiä kaipaava
Olen ollut yhteydessä jo todella moneen eri tahoon mutta vastaus on joka suunnalta lyhykäisyydessään se, että luokalle tulee ohjaaja opettajan lisäksi eli resurssit luokassa ovat kunnossa ja vanhempien vastuulla on opettaa lapsi liikkumaan koulun ja kodin väliä turvallisesti. Millä ihmeellä tuon opettaa? Nyt on 4 vuotta jankutettu ja kerrattu turvallista liikenteessä liikkumista silti lapsi saattaa juosta yks kaks yllättäen autotielle yhtään ympärilleen katsomatta tai päättää lähteä kävellen tutun luo 6 km päähän kotoa ja hönet on korjaimellisesti kannettava rimpuilevana sisälle kun on sitä mieltä, että jaksaa kävellä ja löytää perillä. Suuntavaistoa lapsella ei ole. Eksyy jo aivan kodin lähelläkin vaikka on asunut tässä koko ikänsä.
 
vierailija
Joo koulumatkat on vanhempien vastuulla, vaikka koulun vakuutus onkin voimassa.
Voit toki anoa koulukuljetusta, jos matkalla on vaaranpaikkoja, se tehdään suoraan kaupungille.
Pääasia nyt, että opettaja tietää että ongelmia voi olla tulossa. Muuta et oikein nyt voi tehdä, kaatukoon se sitten syksyllä opettajan niskaan.
Varmaan pidätte sitten palaveria ja anotte lisää tukitoimia. Etukäteen niiden suunnittelu tuntuu mahdottomalta.
Meidän pojan koulunkäynti alkoi sujua hyvin nelosluokalla. Eka vuosi meni ihmetellessä miksi lapsen kykyprofiili on niin vaihteleva, tokana luotiin toimintamalleja, kolmannella vaihtui opettaja joten luotiin taas uusia, sekä saatiin adhd-lääkitys kohdilleen. Neljännen syksyllä koulu vihdoin alkoi sujua tasaisemmin =)
En koe että pojalla on enää mitään aukkoja tiedoissa, mutta on edelleen sosiaalisesti ja motorisesti kömpelö (diagnoosina adhd ja lievä asperger).
 
Tsemppiä kaipaava
Tätä on mietitty ja olisikin turhan helppo jos onnistuisi. Mutta kummankaan työpaikassa ei onnistu osittainen hoitovapaa lyhyemmällä päivällä :( Vaan pitää ottaa 1 vapaa/ viikko.
 
vierailija
Sinuna hankkiin gps-palikan lapselle ja laittaisin sen roikkumaan vaikka housujen vyölenkistä tai jostain sellaiseta vaatekappaleesta, mikä pysyy varmuudella lapsen mukana (takki ta reppu voi unohtua jonnekin). Auttaisi ainakin löytämään helpommin, kun katoaa. Osassa noita on puhelin yhteys siihen laitettuihin puhelinnumeroihin. Sinällään, jos lapsi onnistuu karkaamaan, niin koulu reagoi siihen javoi omalt taholtaan vaatia tehostetumpia toimia eli pienluokkaan siirtämistä.

Taksikyydityksen voi saada lyhyellekin matkalle, jos kunnallinen neurologi tai psykologi toteaa lausunnossaan, ettei lapsi suoriudu itsenäisesti koulumatkasta. MUTTA taksikyyditys ei silti tarkoita, että hakupaikka olisi ihan kotiovelta, vaan lapsen on oltava hakupaikassa annettuun aikaan ja väliin taksi voi olla reilustikin myöhässä. Eikä se välttämättä odottele, jos lasta ei näy. Onneksi emme ole koulutksikyydityksiä tarvinneet taksiuudistuksen jälkeen, uutisoinnit hirvittivät.
 
vierailija
Sinuna hankkiin gps-palikan lapselle ja laittaisin sen roikkumaan vaikka housujen vyölenkistä tai jostain sellaiseta vaatekappaleesta, mikä pysyy varmuudella lapsen mukana (takki ta reppu voi unohtua jonnekin). Auttaisi ainakin löytämään helpommin, kun katoaa. Osassa noita on puhelin yhteys siihen laitettuihin puhelinnumeroihin.
Tuota tarkoitusta varten on gps:llä varustettuja rannekellojakin myynnissä, jotka siis nimenomaan on tarkoitettu lapsen seurantaan. Osa taitaa vielä olla sellaisia malleja, ettei niitä saa ihan helposti lapsi itse pois ranteesta.