[QUOTE="vieras";26393644]Niin, kysyin siksi, että peruskoulunpäättötodistuksessa lapsellani oli ka. 6.8 , sillä oli hyviä aineita (enkku9 ja liikunta10 ) ja mielestäni hänelle ihan kohtuulliset 7 matematiikassa, fyssassa ja kemiassa , mutta sitten nämä ns. reaaliaineet ja ruotsi 5-6 , koska ne eivät häntä kiinnosta.
On tietoinen että tämä vaikeuttaa jatko-opintoja mutta kun en minä oikein voi pakottaakkaan parantamaan numeroita, kun ei halua.
Nyt sitten minulle on oikein asioikseen ottanyt yhteyttä näitä ns. parempien oppilaiden vanhempia ja oikein porukalla ihmetelleet miten meidän lapsi nyt ei parempaan päässyt..
En minä mittaa,. vähiten omaani, mutta edes toisten lapsien paremmuutta koulunumeroilla. Oikeasti, pitääkö kaikkien olla akateemisesti koulutettuja ja paljon lukeneita? Onko se niin synti, ettei lukioon halua.
- sitäpaitsi, tälläpäin ammatilliseen on hakenut enemmän kuin lukioihin, eli asetelma on muutenkin menossa siihen että ammattikouluun on vaikea päästä, lukioon pääsee kuka vain..
Mutta siis, hämmennyn hassusta tuttavapiiristäni
Ylpeä lapsestaan saa olla jos se menestyy koulussa, mutta saankai minäkin olla omastani ylpeä

:/[/QUOTE]
Ei kiinnosta, ei halua, en voi pakottaa... saa aina näppyjä aikaan. Kaiken pitää olla hauskaa ja kivaa?
Koulu on lapsen työtä, läksyt on tehtävä ja kokeisiin on luettava. Kiinnosti tai ei.
Koulutodistukset ovat avain pääsynä hyviin koulupaikkoihin ja edelleen lopulta töihin.