Lapsen korvien putkitus!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Carda

Jäsen
12.07.2008
356
0
16
Onko paikalla ketään kenen lapsen korviin ois laitettu putket?
Meille tuli tänään keskussairaalalta kirje että putkitusaika ois nyt varattu.
Lähinnä kiinnostaa miten meni nukutus ja oliko pitkä toimenpide ja oliko kipuja toimituksen jälkeen? Niin ja auttoiko putket korvatulehduksiin?
Meidän tyttö on 1-vuotias ja jännittää ihan kamalasti tuo nukutus :|

Onko paikalla ketään kenen lapsen korviin ois laitettu putket?
Meille tuli tänään keskussairaalalta kirje että putkitusaika ois nyt varattu.
Lähinnä kiinnostaa miten meni nukutus ja oliko pitkä toimenpide ja oliko kipuja toimituksen jälkeen? Niin ja auttoiko putket korvatulehduksiin?
Meidän tyttö on 1-vuotias ja jännittää ihan kamalasti tuo nukutus :|

Meillä nyt 3v3kk ikäiselle tytölle laitettiin ekat putket 1,5-vuotiaana ja tulehdukset jatkui ihan samaan malliin, lähes joka kuukausi, välillä saattoi olla 4kk putkeen toinen korva tulehtunut. Pari viikkoa sitten käytiin uusimassa putkitus ja leikattiin samalla kitarisat, eikä mennyt kuin reilu viikkon niin oli jo vasen korva tulehtunut.

Itse toimenpide meni tosi hyvin nyt jälkimmäisellä kerralla, tosi reippaasti oli tyttö eikä vastustellut mihinkään. Leikkaussalissa meni puoli tuntia, sen jälkeen heräämössä tunti. Tyttö oli melko tokkurainen ja sekaisin herättyään, oksensi kun oli päässyt vatsalaukkuun vuotamaan verta kitarisahaavasta (tosi harvinaista). Oli heräillä varmaan vajaan tunnin ja sitten nukahti uudestaan melkeen kahdeksi tunniksi. Sitten pikkuhiljaa alko piristymään. Antaa ne siellä jo kipulääkkeitä, että ei ois kipee. Ja kotona käskee antaa kans muutaman päivän. Siis ainakin kun poistetaan risat. Kokonaisuudessaan Oysissa meni aikaa noin 7h.

Sillon ekalla kerralla tytön ollessa 1,5vuotias oli paljon hankelempaa, tyttö laitto tosi paljon vastaan, esim esilääkkeitä ei saatu annettua ekalla yrityksellä kun hän sylki ne pois. Herättyään oli tosi kiukkuinen ja itkuinen, ei mikään kelvannut.

1-vuotiaana putkitettiin. Sairaalassa meni yhteensä 4-5 tuntia, toimenpiteessä neiti oli ehkä vajaa tunnin. Vietiin sinne leikkaussaliin hereillä ollessaan, rauhoittavan lääkkeen oli saanut. Sieltä tuli nukkuvana ja heräämössä odoteltiin heräämistä n. tunti. Puoli tuntia heräämisen jälkeen tepasteli pitkin käytäviä ja lähdettiin kotiin, eikä sen koommin ollut korvista vaivaa.

Meillä pojan korvat putkitettiin kun poika oli 1,5vuotias. Oli ollut 5 korvatulehdusta yhden talven aikana ennen putkitusta.
Poika nukutettiin, toimenpide kesti vain hetken. Herääminen tapahtui hitaasti ja oli pahalla tuulella herätessään mutta kun puimme vaatteet ja lähdimme sairaalasta, poika nauroi jo tuttuun tapaansa eikä vaikuttanut lainkaan kipeältä silloin eikä myöhemminkään.
Putket pysyivät paikallaan reilu 3vuotiaaksi asti, yksi korvatulehdus vain koko sinä aikana kun oli putket. Kun putket tulivat itsekseen pois, oli korvatkin tulleet kuntoon eikä tulehduksia ole enää ollut lainkaan =)

Kiitos paljon vastauksesta!
Meneekö lapsi sinne yksin vain voiko sinne mennä mukaan?
Tosi harmi ettei teillä auttanut putkitus tai kitarisojen poistokaan :( Saitteko selville mistä noi tulehdukset johtui?

Meillä me mentiin miehen kanssa molemmat saliin ja poika nukutettiin miehen syliin. Kun poika oli nukutettu, me poistuimme odotushuoneeseen ja kun toimenpide oli ohi, tulimme heräämöön odottamaan pojan virkoamista.

Kiitos paljon vastauksesta!
Meneekö lapsi sinne yksin vain voiko sinne mennä mukaan?
Tosi harmi ettei teillä auttanut putkitus tai kitarisojen poistokaan :( Saitteko selville mistä noi tulehdukset johtui?

Mä vastaan vaikkei ollutkaan mulle tarkoitettu. :D Joissain paikoissa tehdään niin, että vanhemmat ovat lapsen kanssa nukuttamiseen asti, joissain niin, että mennään ilman vanhempia leikkuriin ja nukutukseen. Meillä oli mun mielestä ihan se ja sama koska lapsi oli ihan kukkuu jo pelkästä esilääkkeestä. :D

Mä vastaan vaikkei ollutkaan mulle tarkoitettu. :D Joissain paikoissa tehdään niin, että vanhemmat ovat lapsen kanssa nukuttamiseen asti, joissain niin, että mennään ilman vanhempia leikkuriin ja nukutukseen. Meillä oli mun mielestä ihan se ja sama koska lapsi oli ihan kukkuu jo pelkästä esilääkkeestä. :D

Ok,kiitti :) Toivottavasti sinne saa mennä saattamaan sillä lukuisten lääkärikäyntien takia ja korvien ronkkimisen, lapsi pelkää lääkäreitä :(

likka oli vajaa 2v ku putkitettiin, auttoi.. nyt 3,5v ja molemmista korvista putket kasvaneet pois eikä yhtään tulehdusta ole putkituksen jälkeen ollut.

Tyttö huusi ku syötävä tunnin heräämisen jälkeen, pelkäsi tilannetta, ei ollu kipuja. Mukaan sai mennä saliin nukutukseen asti ja vajaa tunti meni koko hommaa nukutuksesta heräämöön. Loppupäivä meni normaalisti kotiinpäästyä.

Yhteistyössä