Lapsen kilpirauhasen vajaatoiminta

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Onko jonkun lapsella todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa? Meillä epäillään 7-vuotiaalla lapsella sellaista... Toki tässä nyt muitakin vaihtoehtoja vielä ilmassa, mutta... Onko oireillut millä tavalla? Meillä lapsi ollut tosi väsynyt ja painoa on tullut 4 kuukaudessa 4 kiloa. Aikaisempina vuosina on painoa tullut alle kilo vuodessa. Eli tosi vähän! Nyt on toki ruvettu syömään hyvin. Myös kortisonikuureja on viimeisen puolen vuoden aikana ollut monta, joten sekin tuota painoa voi tehdä. Pitkäaikaissairauksia on pohjalla, joten tää tuntuu jotenkin tosi rankalta kaiken tän muun jälkeen vielä tämmöinen epäily! Mutta eipä tässä auta muu, kun yrittää jollain tavalla mennä eteenpäin! :) Nukutuksiakin on ollut eri sairauksien takia vuoden sisään neljä ja leikkauksia kaksi. Vuosi nfektiokierrettä takana.. Toisaalta olis tosi iso helpotus, että saataisiin joku selitys näihin kaikkiin vaivoihin!!
 
"Vieras"
Kiitos tosi paljon!! :) <3

Totta tuokin, että samahan se tosiaan on!! :) Aika helpottavaa itse asiassa miettiä asiaa tuolla lailla, on se hyvä, että uskaltautuu kysymään asiasta. Sitä vaan rypee nyt jossain syvällä ja ajattelee asiaa vaan yhdeltä kantilta, kun koko aika tulee jotain uutta, jota tutkitaan... Onneksi lapsi itse on tosi iloinen, eikä ole huolta huomisesta!! <3 Kunpa itekin pääsis sellaiseen olotilaan!! ;)

Ap
 
"vieras"
Olin 8-vuotias kun sain diagnoosin. Olin väsynyt, iho oli erittäin kalpea, anemiaa, koko ajan oli kylmä ja pituuskasvu hidastui. Painossa ei ollut muutoksia. Muuta en niistä ajoista muistakkaan. Thryroxinia vain piti opetella ottamaan ja kontroilleissa käyn nykyään kerran vuodessa nyt kun arvot on olleet vuosia kohdillaan. Toki raskausaikana kävin useammin.
 
9999999
"Onneksi se nyt on tavallaan ihan sama tuottaako elimistö sitä thyroxinia vai ottaako sen purkista."

Tämä ei nyt ihan tarkalleen pidä paikkansa sillä synteettisessä tyroksiinissa ei ole t3-hormonia mukana ollenkaan jota toiset joutuvat ottamaan vielä erikseen. Usein käy niin että pelkää tyroksiini ei hoida vaivaa pois.
 
Meillä on 13-vuotiaalla tyttärellä vajaatoimintaepäily. Tai hänen arvonsa ovat viitearvojen sisäpuolella, mutta alakantissa, joten hän on nyt sitten seurannassa. Kävin yksityisellä lääkärillä, joka on hyvä kilpirauhaslääkäri, ja hän kirjoitti uuden lähetteen verikokeisiin, missä mitataan mm. D-vitamiinitaso, rautapitoisuus, uudelleen TSH ja T4-V sekä lisänä T3V arvot + paljon muuta. Jatko katsotaan sitten verikoetulosten mukaan. Tyttärellä väsymystä, palelua/hikoilua, kk-häiriöitä, kuivaa ihoa yms. joka lääkärin mukaan voi johtua muustakin, mutta sanoi, ettei jätetä tutkimatta kuitenkaan vajaatoiminnan mahdollisuuttakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;25719632:
Itselläni nyt tuo epäily päällä ja varmaan pitää sitten alkaa seuraamaan lastenkin arvoja. Eikös tämä ole aikas periytyvää sorttia, vaikkakin monesti iskee vasta aikuiselle?
Taitaa olla periytyvää, lääkäri kysyi heti mun tilannetta, ja mun äidilläni kyllä on tämä vajaatoiminta.
 
"Vieras"
Kiitos kaikille vastauksista!!!

Meillä on tuo pituuskasvu ollut jo muutaman vuoden tosi huonoa... Lapsi on luokallansa toiseksi lyhin. Pituutta ja painoa on seurattu neuvolassa tosi tarkkaan. Tuota väsymystä on ollut jo pidemmän aikaa tässä. Meidän lääkäri sanoi, että myös krooninen poskiontelontulehdus voi tuon oireilun tehdä, mutta tämäkin pitää nyt tutkia ja nuo poskiontelot on nyt jo hoidettu. Meillä siis on tosi monta muutakin vaihtoehtoa tuossa, mutta kiva kuulla kuinka muilla on oireiltu. Kun kuulostaa nuo oireilut niin samalle.... :/ Palelua on ollut tosi paljon myös. Saa nähdä mitä ne verikokeet näyttää.... Tuo ihon kalpeus on myös, mitä lapsellamme on. Epätietoisuus on niin kurjaa ja kokeiden tulosten odottaminen. Huomenna aamusta on aika verikokeisiin. Me käydään myös yksityisellä lääkärillä ja ajetaan 200 kilometrin päähän, koska lähempää ei löydy sellaista lääkäriä, joka osais hoitaa näin hyvin lastamme. Onneksi on vakuutus! Tää mun teksti on tosi sekava, mutta ajatukset pään sisällä ihan yhtä sekavat.... :(

Ap
 
"Mari"
Puolitoista vuotta sitten sai tyttöni diagnoosin.Oli tuolloin juuri 3-vuotta täyttänyt.
Kimputin lääkäreille pitkään,ettei tyttö ole kunnossa.Esim. todella vaikea ummetus.Nyt jälkeen päin mietittynä ihan kaikki vajaatoimminan oireet löytyi.Pituuskasvu pysähtyi myös täysin lähes puoleksi vuodeksi.Tyttö nyt siis 4,5 ja pituutta 99 cm.
Sijais-lääkäri otatti lopulta tsh.n josta asia selveni samantien.
 

Yhteistyössä