Lapsen keliakia ja päiväkodin jatkuvat mokat (avaudunpa tännekin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

feger

Tunnettu jäsen
21.09.2004
31 708
918
113
Everywhere
Kuten varmasti moni tietääkin, keliakia ei ole mikään tavallinen allergia, vaan oikeasti melko vakaviakin oireita aiheuttava ominaisuus ihmisessä. mm kasvuhäiriöitä, iho-ongelmia, suolinukka vaurioituu ja tärkeät ainekset jäävät imeytymättä, ja jopa kiillevaurioita voi tulla...

Meille on nyt tällä viikolla käynyt jo kahdesti (haloo, eletään tiistaissa vasta) niin, että pk:n henkilökunta on antanut tytölleni gluteenia sisältäviä ruokia.
Eilen sai lihapullia ja moka havaittiin vasta kun tyttö meni pyytämään niitä lisää.

Tänään oli sählinki mannapuuron kanssa, voiko sitä luulla riisipuuroksi tms, ei minun mielestäni?! Sitä oli keittiöltä tuotu 2 kattilallista ja tyttö oli ehtinyt jo ottaa lusikallisia, ennen kun olivat selvitelleet, saako syödä vai ei.

Hitsi vie että minua nyt ketuttaa. Tyttökin alkoi tänään oireilla ja on ollut itkuinen iltapäivästä lähtien ja mahavaivainen.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä itse tekisit tässä tilanteessa?

Valitusta lähtee eteenpäin ja kieltämättä nyt on luotto mennyt niin, että aion todennäköisesti pyytää hoitopaikan vaihtamista, tai sitten hoidatan lapseni kokonaan jollain muulla taholla. Lehdille en nyt kuitenkaan ala soittelemaan, vaikka mieli tekisi jo ruikuttaa sinnekin.

Mulla ei ole ollut aiemmin päiväkoteja vastaan mitään, olen jopa suositellut pk:ta mieluummin, kuin perhepäivähoitajaa, omien ja poikani negatiivisten kokemusten myötä.

Kuten varmasti moni tietääkin, keliakia ei ole mikään tavallinen allergia, vaan oikeasti melko vakaviakin oireita aiheuttava ominaisuus ihmisessä. mm kasvuhäiriöitä, iho-ongelmia, suolinukka vaurioituu ja tärkeät ainekset jäävät imeytymättä, ja jopa kiillevaurioita voi tulla...

Meille on nyt tällä viikolla käynyt jo kahdesti (haloo, eletään tiistaissa vasta) niin, että pk:n henkilökunta on antanut tytölleni gluteenia sisältäviä ruokia.
Eilen sai lihapullia ja moka havaittiin vasta kun tyttö meni pyytämään niitä lisää.

Tänään oli sählinki mannapuuron kanssa, voiko sitä luulla riisipuuroksi tms, ei minun mielestäni?! Sitä oli keittiöltä tuotu 2 kattilallista ja tyttö oli ehtinyt jo ottaa lusikallisia, ennen kun olivat selvitelleet, saako syödä vai ei.

Hitsi vie että minua nyt ketuttaa. Tyttökin alkoi tänään oireilla ja on ollut itkuinen iltapäivästä lähtien ja mahavaivainen.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä itse tekisit tässä tilanteessa?

Valitusta lähtee eteenpäin ja kieltämättä nyt on luotto mennyt niin, että aion todennäköisesti pyytää hoitopaikan vaihtamista, tai sitten hoidatan lapseni kokonaan jollain muulla taholla. Lehdille en nyt kuitenkaan ala soittelemaan, vaikka mieli tekisi jo ruikuttaa sinnekin.

Mulla ei ole ollut aiemmin päiväkoteja vastaan mitään, olen jopa suositellut pk:ta mieluummin, kuin perhepäivähoitajaa, omien ja poikani negatiivisten kokemusten myötä.

Tätä se on, kun hoitajia on liian vähän, eikä ehdi joka asiaan keskittyä. Onko keittiöltä kuitenkin tullut keliakia ruokaa lapsellesi?

No selkeästi olisi joku lisäkoulutus tarpeen hoitopaikkaan. Ehkä ne ei tosiaan tienny mistä manna on tehty? Tosin lähihoitajan koulutuksessa kyllä aikalailla käydään läpi erikoisruokavaliot, varsinkin nää yleisimmät. Itse en nyt vielä varmaan hoitopaikkaa vaihtais, mutta tiukkaa kommenttia lähtis niin vuorossa olleille hoitajille kuin heidän pomolleenkin.

Henkilökunta ei selvästikään suhtaudu asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Olisi vaikea luottaa. En tiedä lähtisinkö vaihtamaan hoitopaikkaa, jos muuten tyytyväinen, mutta kyllä olisi palaverin paikka.

|O

Onko pk:ssa oma keittiö vai jakelukeittiö?

ruokapalvelupäälikköön yhteyttä..pk:n henkilökunnalle koulutusta ruokarajoitteista, ja keittiölle selvät ohjeet lapsien ruoista.Ei tuollaista saa tapahtua, keliaakikon ruoat on nykypäivänä helppo valmistaa, ammattitaitoisten ihmisten ei pitäis oikeesti tuollaisia mokia tehdä.

[QUOTE="äiti";26960867]Tätä se on, kun hoitajia on liian vähän, eikä ehdi joka asiaan keskittyä. Onko keittiöltä kuitenkin tullut keliakia ruokaa lapsellesi?[/QUOTE]
On aina ollut ruokakärryssä omat sapuskat, astiat nimikoituna.

No siis onko tytölle tullut omat ruuat keittiöstä vai väärät? keittiö niistä erityisruokavalioista on vastuussa, ei hoitajat voi tietää missä on käytetty mitäkin raaka-aineita. Ota yhteys johtajaan, joka toiv. selvittää asian keittiön kanssa.

Opastusta vaan päiväkotiin, itse olisin kyllä todella vihainen jos omalle lapselleni noin kävisi. Ruoan jakajille ja lasten hoitajille täytyy painottaa sairauden vakavuus ja seuraamukset. Ruokavalion kanssa on oltava todella tarkkana.

Valitusta korkeammalle taholle ja sanoisin kyllä kovalla äänenpainolla niille hoitajille asiasta. Tuo on kyllä tosi kummallista ettei noin yksinkertaista asiaa pysty hoitamaan. Meidän päivkyssä oli hoitajalla kädessä lista kun se jakoi ruokaa, että kelle saa antaa ja kelle ei.

[QUOTE="vieras";26960894]No siis onko tytölle tullut omat ruuat keittiöstä vai väärät? keittiö niistä erityisruokavalioista on vastuussa, ei hoitajat voi tietää missä on käytetty mitäkin raaka-aineita. Ota yhteys johtajaan, joka toiv. selvittää asian keittiön kanssa.[/QUOTE]

Kyllä hoitajien PITÄÄ tietää mikä on keliakia-ruokavalio. Itsekkin kettiöissä työskennelleenä, laitettiin nimet ja astiat erv-henkilöille erikseen.

[QUOTE="äiti";26960923]Kyllä hoitajien PITÄÄ tietää mikä on keliakia-ruokavalio. Itsekkin kettiöissä työskennelleenä, laitettiin nimet ja astiat erv-henkilöille erikseen.[/QUOTE]

Mitä itse olen seurannut ruoka-aikaan kun olen mennyt käymään, niin on erikseen laitettu ruuat ja nimikoituna astiat. Välipalatarjoomukset, esim. vohvelitkin selkeästi paistettu eri raudalla, kun ovat eri muotoisia.
Nyt on vaan käynyt huomiovirhe, etteivät ole nähneet niitä erillisiä astioita.

Kurja tilanne. Toisaalta ruoka tulee keittiöltä ja päiväkodin henkilökunta ei ole vastuussa siitä, jos sieltä tulee väärä ruoka. Jos lapselle ei tule erillistä ruoka-annosta, päiväkodin henkilökunta oletettavasti olettaa, että lapsi saa syödä samaa ruokaa kuin muutkin. Tuossa kuvailemassasi mannapuurosählingissä mielestäni henkilökunta on toiminut esimerkillisesti, kun ovat selvittäneet asian epäillessään, ettei lapsesi voi syödä sitä. Ymmärrän täysin, että sinua ärsyttää ja huolettaa, mutta päiväkodin vaihto ei ehkä ratkaise pulmaa. Ja kirjoituksestasi ymmärsin, että sinulla on ennenkin ollut hankaluuksia hoitopaikkojen kanssa. Ethän ole liian vaativa?

Tuli kyllä paha mieli tästä aloituksesta, välinpitämättömien aikuisten takia pieni lapsi joutuu kärsimään. Outoa jos ei henkilökunta ole sen verran perehtynyttä, että huolehtisi ettei mannapuuroa syötetä.. :(

[QUOTE="vieras";26960939]Kurja tilanne. Toisaalta ruoka tulee keittiöltä ja päiväkodin henkilökunta ei ole vastuussa siitä, jos sieltä tulee väärä ruoka. Jos lapselle ei tule erillistä ruoka-annosta, päiväkodin henkilökunta oletettavasti olettaa, että lapsi saa syödä samaa ruokaa kuin muutkin. Tuossa kuvailemassasi mannapuurosählingissä mielestäni henkilökunta on toiminut esimerkillisesti, kun ovat selvittäneet asian epäillessään, ettei lapsesi voi syödä sitä. Ymmärrän täysin, että sinua ärsyttää ja huolettaa, mutta päiväkodin vaihto ei ehkä ratkaise pulmaa. Ja kirjoituksestasi ymmärsin, että sinulla on ennenkin ollut hankaluuksia hoitopaikkojen kanssa. Ethän ole liian vaativa?[/QUOTE]

En läheskään niin vaativa, mitä moni muu. :) Ja tuossa ylempänä on pariinkin otteeseen mainittu erillisistä nimikoiduista astioista...

Silkkaa huolimattomuutta.
Mutta myönnän, että mullekin on joskus meinannut käydä noin... kyseessä moniallerginen lapsi joka ei saa mm. syödä tavallista juustoa ollenkaan. Eräänä aamuna aamuleipiä laittaessa laitoin ihan vahingossa lapsen leivälle juuston, mutta huomasin asian juuri kun lapsi oli leipäänsä haukkaamassa; tempaisin juuston lennossa pois :D Toinen jäi hieman ihmettelemään harmistuneena, sillä juusto on aiemmin (ennen diagnooseja) ollut hänen herkku.

[QUOTE="äiti";26960923]Kyllä hoitajien PITÄÄ tietää mikä on keliakia-ruokavalio. Itsekkin kettiöissä työskennelleenä, laitettiin nimet ja astiat erv-henkilöille erikseen.[/QUOTE]

Ei tarvitse silti tietää sokkona onko juuri TÄSSÄ lihapullassa käytetty ja mitä...

Ja ruokavaliorajoituksia on pilvin pimein, ei voi millään muistaa niitä kaikkia ulkoota että saako tässä nyt syödä ja mitä. Siksi ne dieettiruuat on _keittiön vastuulla_ ja ne pitää tulla sieltä päästä oikein nimikoituna.

Se että hoitajat ei osaa jakaa nimikoituja ruokia oikein, on kyllä kummallista. Niiden jakaminen on toki _ hoitajien vastuulla_.

[QUOTE="pph";26960958]Olen hoitanut 3 vuotta keliakiapoikaa eikä yhtään mokaa ole sattunut. Olen hyvin tarkka ja vanhemmilta sain tosi hyvät pohjatiedot asiasta.[/QUOTE]

On niitä helmiäkin joukossa, en minä sillä. Ollaan mekin saatu ihana pph, jota poikani suorastaan rakasti. :)

[QUOTE="vieras";26960970]Ei tarvitse silti tietää sokkona onko juuri TÄSSÄ lihapullassa käytetty ja mitä...

Ja ruokavaliorajoituksia on pilvin pimein, ei voi millään muistaa niitä kaikkia ulkoota että saako tässä nyt syödä ja mitä. Siksi ne dieettiruuat on _keittiön vastuulla_ ja ne pitää tulla sieltä päästä oikein nimikoituna.

Se että hoitajat ei osaa jakaa nimikoituja ruokia oikein, on kyllä kummallista. Niiden jakaminen on toki _ hoitajien vastuulla_.[/QUOTE]

MUTTA.. onhan päiväkodilla ruokalistat, josta hoitajat näkevät mitä milloinkin ruokana. Jos aamupalalla on mannapuuroa niin pitäisi sillon ymmärtää, että jotain vialla jos keliaakikolle samaa puuroa tarjotaan.

Yhteistyössä