Lapsen kaverin päihdeongelmaiset vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut ´78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut ´78

Vieras
Kuinka hyvin tunnette alakouluikäisen lapsenne kavereiden vanhemmat?
Tiedättekö edes nimeä tai oletteko hyvissäkin väleissä?
Onko jotain kiistan aiheita ja näkemyseroja, jotka hiertävät välejänne ja ehkä jopa estävät lastenne ja heidän kavereidensa ystävyyden?

Meidän pojalla (8v) on kaveri, jonka molemmat vanhemmat ovat pubissa viihtyviä ja ainakin pilven kanssa tekemisissä olevia laitapuolen kulkijoita, jotka eivät selvästikään ole kovin kykeneviä huolehtimaan kahdesta lapsestaan, joista toinen on ollut poikani paras kaveri tarhasta asti.

Minua ei haittaa, jos lapsemme kutsuu ystävänsä meille leikkimään, mutta olen huolissani kuullessani, että pojat ovat viettäneet aikaa näiden em. rappiovanhempien luona. Nautimme toki miehenikin kanssa toisinaan viiniä ruoan kanssa, mutta meidän taloudessa ei juopotella, eikä varsikaan pelleillä minkään huumausaineiden kanssa.

Onko teillä muilla kokemusta samankaltaisista tilanteista ja kuinka olette niissä toimineet? Annatteko lapsenne viettää aikaa ystäviensä luona, joiden vanhemmaat saattavat olla jopa huumeen käyttäjiä?

Miten ilmenee tuo etteivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsista? Mistä tiedät, että huhut on totta näistä vanhemmista vai oletko itse johtopäätökset jostain tehnyt?

Jos koet huolta oman lapsesi puolesta, niin voithan sopia että kaverukset viettävät teillä aikaansa. Tosin kannattaa ensin vähän selvitellä onko huolesi niin aiheellista kuin tänne kirjoitat. Koeta haastatella lastasi.

Voisit myös ajatella edustavasi jonkinlaista turvaa lapsesi kaverille. Olla ikään kuin se paikka, josta saa apua. Maailmassa on paljon lapsia, joita voi auttaa ja niinpä sinun kannattaisi pitää vain silmäsi ja korvasi auki kuin pohtia syvällisesti vanhempien elintapoja. Heille kun et voi enää mitään, mutta lapset ovat meistä aikuisista riippuvaisia-myös toistenkin lapset.

Tunnen kyllä jotkut vanhemmista ja Data loput. Olen tiukka sen suhteen, että millaisten perheiden kanssa saa olla syvemmin tekemisissä. Esikoistyttären parhaan ystävän äiti on erittäin kurinalainen ihminen ja moisesta pidän. Moniongelmaisten perheiden lapset voivat tulla meille leikkimään, jos osaavat käyttäytyä. Olen tehnyt kerran ls-ilmon lapsesta, johon kohdistui kotona suora väkivallan uhka.

Yhteistyössä