Lapsen kaverin oudot jutut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meri"

Vieras
Lapsi oli leikkimässä kaverinsa luona. Tämä kaveri 8 v. oli ehdottanut, että sytyttäisivät lapseni hiukset tuleen! Lapsi tuli kotiin ja kertoi, mitä kaverin luona oli tapahtunut. Mitä te tekisitte? Ottaisitteko yhteyttä lapsen äitiin vai antaisitteko asian olla?

Pitäisi tuntua paremmin sekä kaveri että lapsesi, jotta voisi arvioida mistä oikeasti on kyse. Lapsethan voivat leikillään tehdä vaikka minkälaisia ehdotuksia, jotka ovat jonkilaisia vitsejä ja joita ei tarvitse ottaa tosissaan. Jokaiselle lapselle on tärkeää oppia itse kontrolloimaan ja vastaamaan omista teoistaan. Lapsi ei saa olla yllytyshullu ja tehdä hölmöjä asioita siksi, että toinen lapsi käskee niin tekemään.

Hyödynnä tilanne siten, että opetat lapsellesi, että aina pitää itse harkita mitä tekee ja mitä ei. Jos joku vaikka ehdottaa, että mene ja varasta kaupasta, niin lapsen itse on osattava tehdä järkevä päätös ja kieltäytyä. Vastuuta ei voi vierittää toisen syyksi.

Olen kuullut lasten ehdottavan vaikka mitä ("Kakataan kissan päälle.", "Tehdään repusta laskuvarjo ja hypätään ikkunasta".). Ja ihan "normaaleista" lapsista on kysymys.

Opeta lapsesi suhtautumaan näihin oikein. Toista ei saa koskaan satuttaa ja jos tuollasta älytöntä oikeasti alkaa tapahtua, vanhemmalle on heti sanottava. Omia puoliaan on osattava pitää.

Yhteistyössä