Kumpi?
Lapsen todella vilkas ja raju kaveri leikki liian innokaasti ja rikkoi lapseni lelun. Kuuluuko lapsen vanhempien korvata tämä? Lelu on n. 30 euron arvoinen.
Peesi. Jos lapsen äiti ei ota korvausasiaa esille, antaisin olla. Seuraavalla kerralla, kun tulevat kylään, laittaisin kalliimmat lelut jemmaan...Vahinkoja sattuu, se on fakta.
Kyllähän tuo harmittaisi mutta itse en tilanteessasi alkaisi vaatimaan korvauksia, musta se olisi moukkamaista.
Jos oma lapsi rikkoisi toisen lelun, ensimmäiseksi ainakin käskisin pyytämään anteeksi ja sitten kyselisin lapsen äidiltä miten tilanteessa toimitaan.
Mun mielestä siis korvausasian tulisi ottaa esille se puoli joka lelun rikkoo. Tässätapauksessa siis lapsen äiti.
Samaa mieltä ja nyt kuitenkin oli kyse vain 30kympin leluista vaikka toki se harmittaa. Mutta siis meillä laitetaan piiloon tietyt tavarat, esim.kaukoohjattavat autot, jos tiedetään että tulee leikkisiä.Rapatessa roiskuu ja leikkiessä käy vahinkoja. Jos se tosiaan oli puhdas vahinko ja anteeksi on pyydetty antaisin asian olla. Näitä sattuu.
Eipäs, vaan lelun rikkonut lapsi on korvausvelvollinen. Jos tämä samainen lapsi päiväkodissa ollessaan heittää kiven tarhan pihaan pysäköityyn autoon, on lapsi korvausvelvollinen, ei päivähoito vaikka ovatkin "velvollisia valvomaan".Alle 15v ei ole rikosoikeudellista vastuuta, mutta korvausvellvollisuus on..
toisaalta oikeuteen jos menisi, niin sinä itse maksaisit. sinä kutsuit lapsen teille tai päästit ja olit siis velvollinen valvomaan.
Tätä meinasin tulla itsekin kirjoittamaan.Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan;25541432:Suo nyt enemmänki ehkä riipoo se vilkas kaveri kun se lelu
Kaikki vilkkaat lapset eivät ole ADHD lapsia, että jotkut vain ovat luonteeltaan liikkuvaisempia ja räväkämpiä ja lyhytjänteisimpiä, varsinkin jos oma lapsi on rauhallisempi.
Nykyään puretaan ihan kauheesti ADHD diagnooseja kun se trendi vähän meni jo ja on huomattu, että, ei helevata, sehän onki vaan vilkas.