Lapsen kaveri olisi meillä koko ajan

Ekaluokkalaisen tyttömme kaveri haluaisi ilmeisesti olla meillä koko ajan, Perheessään on kolme muutakin alle kouluikäistä ja äitinsä tekee paljon iltaisin ja viikonloppuisin töitä, vähän väliä tulee viestiä, että "Iitu" haluaisi tulla teille huomenna koulun jälkeen...voisiko "Iitu" tulla lauantaina teille jne. Parhaimmillaan tyttö on neljä-viisikin kertaa viikossa tulossa, mutta olen pitänyt kyläily max kolmena kertana viikossa. Haluan lapseni leikkivän myös jonkun muun kanssa. Ja lisänä vielä, ettei mun tyttöä taas kutsuta koskaan sinne, saatikka että saisi olla siellä pidempään kuin kaksi tuntia. Kesälomasta jo kyselivät, että voisko "Iitu" yökyläillä meillä ja olivat änkeämässä myös samalle päiväleirillekin, mutta onneksi eivät mahtuneet,

Tyttö saattaa ilmaantua myös ex-tempore meille koulun jälkeen ja sitten kun en ole osannut varata ruokaa myös hänelle, on kiusallista sitten ajaa ruoka-aikaan pois...ensimmäiset kuukaudet aina keksin jotain jatketta, usein on kyllä ruokaa niin että riittäis kahdeksi päiväksi meille. Tyttö on tosi isoruokainen, joten sitten taas meiltä itseltä puuttuu seuraavan päivän ruualta osa...jatkuva kierre. Mutta odottaisin siis, että kyläilyyn tulisi myös vastavuoroisuutta.

Lisäksi epäilen, että kaverilla on jotain keskittymis- tms häiriötä, on tosi hidas eikä meinaa tehdä mitään, mitä pyydetään, ei vastaa, kun puhutellaan jne. Ei meinaa millään alkaa siivoamaan sotkujaan... ei kiitä, ei pyydä anteeksi jos sotkee ruokapöydässä tms. Mahdollinen keskittymishäiriö ei ole meille mikään ongelma, mutta hermot menee, kun tuntuu niin umpimieliseltä...

Vertaistukea?
 
vierailija
Tytön kaveri on kanssa aina meillä, lähes joka päivä koulun päättymisestä aina lähellenukkuma-aikaa. Päivälliselläkin ihan vakiovieras. Aivan ihanaa että lapsellani on niin hyvä kaveri :love:
Mitä enempi lapsia talossa niin sitä parempi, lapsilakin mukavaa kun on porukkaa leikkimässä :) Olen yh ja minua ei häiritse ollenkaan että lapsillani on kavereita jotka ovat aina täällä :) Aina ovat tervetulleita päiväksi, illaksi tai yökyläänkin :)
 
vierailija
Meillä on kolme lasta pienellä ikäerolla. Naapurin ainokainen oli meillä lähes joka päivä aamusta iltaan. Aina ruoka-aikaan laitoimme hänet kotiin. Se oli hyvä keino saada hetki oman perheen rauhaa.

Hyvin voit lopettaa lapsen ruokkimisen. Juomaksi vettä. Mehut ja muut välipalat eivät ole hyväksi hampaille.

Hyvä puoli tuossa on se, että tiedät aina missä oma lapsesi on ja mitä hän tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
vierailijavaan
Muistan miten meillä kotona oli. Aina kun joku tuli, niin kyllä äiti aina piti huolen ja kysyi halusiko pikkuvieras vaikkapa syödä kanssamme. Lautanen oli aina valmiina. Sitä samaa oppia jatkan.Keään en ole pois ajamassa.
 
vierailija
mun mielestä taas pitää erikseen sopia jos kaveri syö meillä, kylässä ollessaan.
En itsekään halua että lapselle ei maistu kotona ilta ruoka jos kaverilla on syönyt herkkuja tms.....mehua, keksejä semmoista.
JOllei erikseen sovita että vieras ruokailee meillä, en anna ruokaa, korkeintaan janojuomaa.
 
vierailijatrrr
Se on meillä ollut noina ikäkausina kaikilla sellainen jakso, että aivan koko ajan on sama tyyppi kylässä ja hyvä ettei muuta meille. Päiväkylässä ja yökylässä ja viikonloppuisin vasta aikaa onkin. Mutta noi kaudet tulee ja menee.
 
vierailijatrrr
Se on meillä ollut noina ikäkausina kaikilla sellainen jakso, että aivan koko ajan on sama tyyppi kylässä ja hyvä ettei muuta meille. Päiväkylässä ja yökylässä ja viikonloppuisin vasta aikaa onkin. Mutta noi kaudet tulee ja menee. Ole vaan iloinen että lapsella on kaveri.
 
Tytön kaveri oli meillä eilen ja tänään. Huomenna tyttö menee heille. Sovittiin, että kesällä sitten yökyläillään puolin ja toisin. Minusta on ihanaa, että tytöllä on tuollainen ystävä. :love:
Mutta joo, varmaan itsekin kyllästyisin ennenpitkää, jos ottaisin passaajan ja ruokkijan roolin.
Yks pojan kaveri kulki meillä miltei joka päivä yhdessä välissä, mutta hänen äiti kielsi vierailut melkein kokonaan. Tämä poika kävi meillä salaa, en itse tiennyt tätä, ihmettelin vaan, että miksi se poika vastasi puhelimessa "Olen Jamin luona ja lähden tästä ihan kohta kotiin". En ollut varma kuulinko nimen oikein, kun meidän pojan nimi on nopeasti sanottuna hyvin saman kuuloinen. :LOL:
 
vierailija
näin kesäaikaan meillä on pyritty siihen että olisivat ulkona, sisällä ei ole juuri vieraita näkyny kun ovat ulkona kaikki ja itekki oo pienemmän kanssa usein pihalla. Kukin menee kyllä syömääb omaan kotiinsa. Keväämmällä tässä ramppas enempi kyläilijöitä, ruoka-aikana laitoin ne lastenhuoneeseen leikkimään, kyllä ne sit lähti kotiin kun kotona heillä oli ruoka-aika. Kyllä mä nälkäselle voisin tarjota ruokaakin, ei siinä. Voihan sitä ruoan lisäksi paistaa vaikka kananmunat tai syödä leivän jos loppuu kesken.
 
vierailija
Meillä pojan paras kaveri on joka päivä arkisin koulun jälkeen ja viikonloppuisinkin hyvin usein ainakin toisena päivänä. Syy on se, että minä olen kotona päivät ja pojat tulee mieluummin paikkaan, jossa on aikuinen kotona ja näin minäkin toivon, en soisi oman lapseni menevän sellaisen kaverin kotiin, jossa ei vanhempia kotona (ovat vasta ekaluokkalaisia).
Ja minusta tämä järjestely on ihan huippu! Muistan itse miten kiva oli lapsena kun oli oikein hyvä ystävä, se yksi tärkein, ei vaan laumaa kavereita ja siksi olen pojallenikin tämän läheisen ystävyyden suonut. Toki meillä on se ero, että pojan kaverin kotona on kaikki "ok", eli poika ei ole meillä sen takia, että kotona laiminlyötäisi tms. ja leikit loppuvat aina kello 16 kun kaveri lähtee kotiin syömään, joskus harvoin tulee takaisin ruuan jälkeen ja leikkivät vielä illalla uudelleen. Minä laitan välillä lapsille välipalaa kun tulevat, välillä kaveri käy kotona syömässä ennen kun tulee. Ja minulle tuo välipalan tarjoaminen ei ole mikään ongelma, otan sen jo huomioon kun käyn kaupassa, koska tämä on meillä jo niin vakio juttu ettei tule yllätyksenä, että välipalan syöjiä saattaa olla yksi enemmän...
 
Kyllä varmaan tuolla perheelläkin kaikki on suurimmaksi osaksi ok, mä luulen, että isoimmalla on tylsää, kun muut on pienempiä eikä tietty esikoiselle ole niin paljon aikaakaan :/. Ja totta kai oon tyytyväinen, että lapsellani on ystävä ja tarjoan sitä ruokaakin ihan ok mielellä, mutta odotan vain, että munkin muksu pyydettäis välillä heille! Mäkin ihan mielelläni heittäisin ruokkimisvastuun välillä toisellekin perheelle ja me voitas miehen kans semmosina iltoina vaikka paistella pihvit ja rouskuttaa salaattia kaveriksi, tyttö kun ei syö pihviä ;). Ja ei mua haittais välillä hiljainen talokaan, kun tietäisin oman lapseni olevan tyytyväisenä kaverin luona leikkimässä, mut ku ne on AINA MEILLÄ! o_O
 
Vierailija 1
Muistan aina kun multa aina kysyttiin mun parhaan kaverin luona että "Syötkö sä täällä?" Mä vastasin että "No voin mä vähän ottaa" Joten kotonakin maistui ruoka ja sama kaveri söi myös joskus meilläkin eikä se haitannut ketään! Mutta kyllä minuakin ärsyttäisi jos mun lasten kaverit AINA söisi meillä mutta jos joskus söisi niin se ei haittaisi.
 

Yhteistyössä