Lapsen karppaus ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 veen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 veen äiti

Vieras
Tässä noita 2 vuotiaani ruokailuja seuranneena päätin kysellä täältä kun tuntuu karppaajiakin palstalla olevan. Mitä hyötyä/haittaa on lapsen karppaamisesta? Miten korjata tilannetta?

Meidän 2veelle ei uppoa muu kuin liha, maito, juusto ja margariini :(
Sinninkkäästi tarjoan perunaa, riisiä, pastaa, kasviksia, leipää, jogurttia, jne. Niitä saattaa vähän maistella mutta siihen se jää.

Esim. aamulla kaurapuuroa margariinisilmällä ja vähän maitoa --> söi lähinnä margariinin + joi maidon

lounaaksi lihaa, kasviksia ja tummaa riisiä ---> söi lihat ja joi maitoa
jälkkäriksi mansikoita --> söi yhden puolikkaan mansikan

Huoh. Vinkkejä?

No ei tuota voi karppaamiseksi sanoa, ainoastaan teillä on vain kausi ettei lapsi kunnolla syö, ole onnellinen että syä edes nuo! =)

Meillä on välillä kausia että pelkät lihat, sitten syödäänkin pelkästään pastaa/pottua

Kyllä se siitä kun kasvaa, ja jos lapsi jaksaa tuolla ruoan määrällä niin ei siitä mitään haittaa oo, minun mielestä ei ainakaan pakottaa saa!

Oman karppaamisen myötä mä olen muuttanut myös lasten ruokailua karpimpaan suuntaan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että meille ei enää ostella vaaleaa leipää, pullaa, keksiä yms, mitkä sisältävät vaaleaa vehnäjauhoa. Myöskin valkaistut riisit, makaronit, murot on poissa. Sokeriakin vältellään, joten esim. maustettuja jugurtteja ja vanukkaita ei ostella.
Noitten sijaan ostan leiväksi karppileipää tai oikeaa ruisleipää. Murojen sijasta lapset syö mysliä, jos joskus on riisiä tai pastaa, se on täysjyvää. Perunoita meillä ei juuri koskaan syödä. Jugurttina on turkkilaista jugua, joka maustetaan oikeilla marjoilla ja ripauksella ruokosokeria/hunajaa. Maitotaloustuotteet on täysrasvaisia, mitään "rasvatonta" tai "vähärasvaista" meille ei osteta. Meillä lapset on aina syöneet ja tykänneet syödä runsaasti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja joten niitten suhteen ei ole ollut ongelmaa.

Ei pasta, perunat, riisi yms. ole ollut olemassa aina, joten kyllä karppi ruokavalio on kelle tahansa terveellinen. Katsoisin silti kyllä, että lihan ja rasvan ohella lapsi söisi joitain vihanneksia ja hedelmiäkin.

Yhteistyössä