Lapsen kapea ylähammaskaari ja oikominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pampula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pampula"

Vieras
Onko kenenkään lapsella ollut kapeaa ylähammaskaarta ja sen vuoksi ristipurentaa, jota olisi hoidettu sellaisella ylähampaiden taakse laitettavalla "rautalankahärvelillä"? Kaipailisin kokemuksia siitä! Sattuiko laittaminen, oliko kivulias monta päivää laiton jälkeen? Meidän paikkakunnalla oikomiseen varattiin kolme aikaa, kaksi peräkkäisinä päivinä ja viimeinen n. viikon päähän. Onko muualla samoin? Mitä niillä kahdella ensimmäisellä kerralla tehdään? Kaikenlainen info on tervetullutta! :)

Mula itselläni oli vastaava ongelma. Alahampaat tulivat ylähampaiden päälle purressa. Mulla oli raudat ylhäällä kitalaessa. Joka ilta rautojen keskellä olevaa "ruuvia" piti kiertää puolikierrosta, jolloin rauta leveni. Mulla oli kahdet raudat perätysten ja niillä purenta saatiin kuntoon. Mun raudat eivät olleet oikeastaan rautalankahärveli, vaan levy joka laitettiin suuhun. Raudat pystyi poistamaan suusta ja laittamaan paikalleen helposti. Ei sen vaikeampaa kuin silmälasien käyttö.

Ainut ikävä vaihe oli muotin ottaminen. Suu työnnettiin täyteen harmaata puuroa ja pelkäsin tukehtuvani siihen. Hammaslääkärikin säikahti ja otti puuron kiireellä pois suusteni ja sitten oli vihainen, kun mitään hätää ei ollutkaan. Muuten raudoista ei minulle ollut haittaa.

Ylähammaskaarta laajennetaan siihen tarkoitetulla kojeella. Tietyin väliajoin aina hieman avetaan laajenninta, jotta koje ohjaisi kaarta ja luustoa laajemmalle. Arkuutta voi olla aina noiden uusien säätöjen jälkeen. Koje kiinnitetään yläposkihampaissa oleviin sementoituihin renkaisiin. Purenna hoitosuunnitteluun tarvitaan usein iso leukojen rtg-kuva. Sitten otetaan mallit, joiden mukaan koje tehdään ja sitten asennetaa ja säädellään.

meillä lapselle laitettiin samanlainen härveli tammikuussa. Eka käynnillä laitettiin sellaiset pienet kumilenksut takahampaiden ympärille ja toka kerralla otettiin ylähampaista muotti. Toi muotti juttu oli lapsesta kauhea, meinasi yökätä koko ajan. Mutta aika äkkiä se oli tehty. Kolmannella käynnillä laitettiin se koje paikalleen. Se tuntu vissiin hiukan inhottavalta ja pari päivää oli arkuutta suussa. Puhekin oli pari päivää sössöttävää, s-kirjain oli hankala. Muutama viikko sitten oli kontrolikäynti, jossa hiukan levennettiin niitä rautoja tms. Ja taas toukokuussa sama homma. Mutta ei meillä lapsi ainakaan itse enää tunnu huomaavan sitä kojetta eli ei haittaa elämää. Pari ekaa päivää tuntu kuulemma oudolta suussa.

Minun tyttärelläni on ollut kohta pari vuotta Quad Helix -laite, jolla levitetään yläleukaa. Aloitus meni juuri noin, eli ensin lenksut takahampaisiin, vajaan viikon päästä muotin otto ja toiset lenksut ja siitä reilun viikon päästä laitettiin ne raudat. Kontrolleja n. 3kk välein, jolloin hammaslääkäri aktivoi laitteen levittämään yläleukaa tehokkaammin. Kipuja ei missään vaiheessa ole ollut.

Mulla oli lapsena tuollainen rautalankahäkkyrä kitalaessa. En vissiin noudattuna ohjeita esim
Sitkeää lakirtsia/tofeeta ei olisi saanu syödä ja se pentele oli jatkuvasti irti ja oikojalla sai rampata jatkuvasti. Alle vuoden se lopulta oli ja sitten luovuttivat kun ei se pysyny, purenta on juuri ja juuri riittävä, voisi olla parempikin.

Mä en muuten alkua enää muista, on tässä useamman vuoden hoideltu, ja vaikka minkälaista vehjettä ollut. Tällä hetkellä on päiviksi irroitettava kitalakirauta?, ja yöksi sellainen muotin näköinen juttu. Ja loppuelämäksi ilmeisesti jätetään rautalanka etuhampaiden taakse.

Yhteistyössä