Lapsen puutteellista hoitoa ja hoidon laiminlyöntiä (esimerkiksi vaatetus ja ruokailu epäasiallista, neuvolakäyntien tai sairauden hoidon laiminlyönti)
- Kengännauhojen sitomista opetteleva lapsi käveli useinkin ulkona lyhyen matkan ilman kenkiä heiteltyään ne menemään, kun ei osannut sitoa ja meni hermot. Odottelin lapsen omaa havaintoa siitä, että märällä kylmällä nurmikolla kävellessä kengät ois ihan kivat, sen sijaan että olisin kovin ponnekkaasti tilanteeseen puuttunut. Koululaisella ulkovaatteet kaikkine lisäosineen valmiina eteisessä mutta joutuu ne itse muistamaan pukea päälle. Oma havainto tässäkin tärkeä; jos pipoa ei huvita laittaa kun menee tukka huonosti, päätä palelee. Syödään kun on nälkä. Ei paino-ongelmia.
Lapsen hyvinvoinnin laiminlyöntiä (esimerkiksi liiallinen päihteiden käyttö, valvottaminen, mielenterveysongelman hoidon laiminlyönti)
- Kärsin unettomuudesta ja ajoittain se heijastuu myös lapsiini jos olen kovin väsynyt tai on tarve nukkua päiväunet. Hoidossa toki on mutta parannuskeinoa ei ikävä kyllä ole.
Alistaminen kaoottisuudelle ja väkivallalle (esimerkiksi epäsäännöllinen elämänrytmi, liiallinen päihteiden käyttö, lapsi vanhempien välisen väkivallan todistajana tai asuinolojen epämääräisyys)
- Asuinolomme ovat laajan suvun ja ystäväpiirin myötä mahdollisesti epämääräiset; vieraita tulee ja menee, meille saa tulla viikoksi tai vaikka kahdeksi tuttavaperheet tai omat ystäväni. Tällä hetkellä lapseni kummi odottaa oman asuntonsa remontin valmistumista kahden kuukauden ajan luonamme asuen. Tilaa toki on ja sopu sijaa antaa. Lomilla ja vapaapäivinä elämänrytmi ja päivärytmi todellakin ovat erilaiset kuin koulu- ja työpäivinä. Päivät ovat erilaisia myös keskenään; kirkossa kuulutettuja ruoka-aikoja tai nukkumaanmenoaikoja ei meillä tunneta.
Psyykkisten perustarpeiden laiminlyönti (esimerkiksi lapsi jätetään yksin, rajattomuus, lapsi joutuu aikuisen rooliin, tunteettomuus)
- Tämä taitaa olla ainoa kohta missä meidän pieni perheemme ei niin sanotusti kuse kovin pahasti. Tunteeton olen korkeintaan osoittaessani tämäntyyppisille idiootti-yleistyslistoille roskakorin suuntaa.
Lapsen heitteillejättöä (Lapsen jättäminen täysin ikäkaudelleen sopimattomasti heitteille joko fyysisesti tai emotionaalisesti tai molemmilla tavoilla)
- Olen vienyt roskapussin ulos lasten katsellessa piirrettyjä ja miettinyt jälkeenpäin, että oman mielenrauhani vuoksi odottelen vielä pari vuotta ennen seuraavaa moista urotekoa.
Lapseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa (mitätöinti, emotionaalinen ja moraalinen turmeleminen ja -kaltoinkohteleminen)
- Sanon joskus lastani idiootiksi esim. kun täräyttää pikkusisarusta avokämmenellä tauluun pikkuasian takia. Korjaan toki heti että teko oli idioottimainen, ei lapsi itse. Kuuluihan näin tehdä? Olen myös turmellut moraalisesti kertomalla pienillekin, että jotkut lait meillä ja muualla ovat typeriä ja joitain sääntöjä rikkovat aikuisetkin, ja näiden suhteen punnitsemaan oppiminen ja omantunnon kehittäminen terveeseen suuntaan ovat tärkeitä pointteja. Opetan lapsiani toimimaan ensisijaisesti niin, että tuntee tehneensä oikein. Jos tällä periaatteella toimii väärin asiasta keskustellaan pitkäänkin.
uhkaileminen (esimerkiksi kotiarestilla, selkäsaunalla tai hylkäämisellä)
nöyryyttäminen (esimerkiksi nimittely, alistaminen, järjestelmällinen loukkaaminen)
- Uhkailen jäähyllä tjv, säännöllisesti. Toimii hyvin.
mitätöinti (esimerkiksi nimittely, julkinen halventaminen, haukkuminen, kiusaaminen)
- Kts. idiootti-asia yläpuolelta.
eristäminen (esimerkiksi sukulaisista, ystävistä)
- Mummolaan ei mennä, jos ei käyttäydytä. Meillä ilkeästi käyttäytyvä tai esim. varasteleva lapsi ei tule kylään toista kertaa jos käytös ei muutu. Toista isoisäänsä eivät voi tavata, koska tämä on täysi alkkis.
hylkääminen (esimerkiksi laitokseen, ystävien tai sukulaisten luo, kotiin jne)
- Hylkään säännöllisesti isovanhemmilleen tai kummeille hoitoon. Pahempia morkkiksia olen itse kyllä kokenut ensimmäisinä päiväkotipäivinä jättäessäni itkevän poikaseni vieraiden hoitajien ja räkäisen meluisan tenavaparven keskelle.
uskonnollinen fanatismi (esimerkiksi ehdottomat uskonnolliset toimintavaatimukset, vertaa Munchausen Syndrome by Proxy)
- Olen lähes fanaattisesti epäfanaattinen, liekö aiheuttaa turvattomuutta sekin. Itselle ainakin ajoittain, olisi mukavampi kuulua vaikka jesse-jengiin.
lapsen täydellinen kontrollointi (esimerkiksi ja/tai uskonnolliseen fanatismi)
- Minusta olisi todella pelottavaa ja kirjaimellisesti turvatonta lapselle, jos alle kouluikäinen tai isompikaan lapseni olisi jonkun muun kontrollissa enemmän kuin oman vanhempansa. Vanhemman vastuu on mielettömän suuri juuri siksi että lapset imevät jokaisen pienenkin eleen, äänenpainon ja keskustelunpätkän itseensä vaikutteina ja siitä heidän maailmansa ensimmäisten vuosien ajan koostuu. Se, onko tämä kontrolli oikeanlaista on taas eri asia ja pitkälti mielipide-, kulttuuri- ja aikakausikysymyskin.
mustasukkaisuus (esimerkiksi mustasukkaisuus lasta kohtaan tai lapsen saamaa hoivaa kohtaan)
lapsesta saa kyllä olla mustasukkainen, mutta ei liikaa, silloin lapsi ei tunne oloaan enää niin turvatuksi kuin ennen. <-- En ymmärrä tätä lausetta, tajusiko joku?
taloudellinen laiminlyönti (esimerkiksi lapsen elatukseen tarkoitettujen etuuksien ja rahavarojen vastuuton käyttö omiin tarkoituksiin, lapsen omaisuuden myyminen tai varastaminen)