Lapsen kaltoinkohtelu, tätä kaikkea se on!! Olette nähneet varmasti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolesta soikeana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolesta soikeana

Vieras
Lapsen puutteellista hoitoa ja hoidon laiminlyöntiä (esimerkiksi vaatetus ja ruokailu epäasiallista, neuvolakäyntien tai sairauden hoidon laiminlyönti)

Lapsen hyvinvoinnin laiminlyöntiä (esimerkiksi liiallinen päihteiden käyttö, valvottaminen, mielenterveysongelman hoidon laiminlyönti)

Alistaminen kaoottisuudelle ja väkivallalle (esimerkiksi epäsäännöllinen elämänrytmi, liiallinen päihteiden käyttö, lapsi vanhempien välisen väkivallan todistajana tai asuinolojen epämääräisyys)

Psyykkisten perustarpeiden laiminlyönti (esimerkiksi lapsi jätetään yksin, rajattomuus, lapsi joutuu aikuisen rooliin, tunteettomuus)

Lapsen heitteillejättöä (Lapsen jättäminen täysin ikäkaudelleen sopimattomasti heitteille joko fyysisesti tai emotionaalisesti tai molemmilla tavoilla)

lapseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa (mitätöinti, emotionaalinen ja moraalinen turmeleminen ja -kaltoinkohteleminen)

uhkaileminen (esimerkiksi kotiarestilla, selkäsaunalla tai hylkäämisellä)
nöyryyttäminen (esimerkiksi nimittely, alistaminen, järjestelmällinen loukkaaminen)

mitätöinti (esimerkiksi nimittely, julkinen halventaminen, haukkuminen, kiusaaminen)

eristäminen (esimerkiksi sukulaisista, ystävistä)

hylkääminen (esimerkiksi laitokseen, ystävien tai sukulaisten luo, kotiin jne)

uskonnollinen fanatismi (esimerkiksi ehdottomat uskonnolliset toimintavaatimukset, vertaa Munchausen Syndrome by Proxy)

lapsen täydellinen kontrollointi (esimerkiksi ja/tai uskonnolliseen fanatismi)
mustasukkaisuus (esimerkiksi mustasukkaisuus lasta kohtaan tai lapsen saamaa hoivaa kohtaan)
lapsesta saa kyllä olla mustasukkainen, mutta ei liikaa, silloin lapsi ei tunne oloaan enää niin turvatuksi kuin ennen.

taloudellinen laiminlyönti (esimerkiksi lapsen elatukseen tarkoitettujen etuuksien ja rahavarojen vastuuton käyttö omiin tarkoituksiin, lapsen omaisuuden myyminen tai varastaminen)

Mitä tarkoitat uskonnollisella fanaattisuudella?

Minä olen itse syntynyt esikoislestadiolaiseen perheeseen. Minut vietiin joka sunnuntai seuroihin. En sano, että "väkisin", mutta en välttämättä olisi itse joka kerta halunnut mennä. Samoin meiltä puuttuivat tv ja Internet. Nyt aikuistumiseni jälkeen perhe on hengellisesti ajatellen hajonnut. Osa on edelleen esikoisissa, osa muussa hengellisyydessä ja osa maallistunut kokonaan. Itse olen todella usein mennyt itku silmässä nukkumaan ja muistellut kaiholla sitä lämpöä ja rakkautta, joka lapsuudessani oli. Ja kuitenkin tiedän, että ulkopuolisista perheemme näytti ankaralta. Jopa askeettiselta. Se oli kuitenkin hyvä ja tasapainoinen perhe kasvaa. En muuta toivo kuin sitä, että vielä joskus saisimme palata yhteen ja jatkaa elämää samalla yhteenkuuluvuudella.

"asuinolojen epämääräisyys"
Mitäs tarkoitat tällä? Kaikilla ei ole mahdollista asua samassa paikassa vuosia, jos ei ole töitä!
Nykyajan Suomessa on vähän pakko muuttaa töiden perässä, kun muuta ei enää olekaan kuin pätkätöitä! Kaikki eivät voi lorvia kotona sosiaalitukien varassa!

Kotiarestilla uhkailu kaltoinkohtelua? Ok :)

No jos se jatkuvaa sellaista uhkailua, eli ei oikeaa kasvattamista jossa annetaan huonosta käytöksestä sopiva rangaistus, niin kyllä. Tottakai jos 4-vuotiasta tms uhkailee kotiarestilla syyttä suotta niin sehän on sama kuin aikuista poliisi uhkailisi rikosrekisterillä, sillä pienelle se on iso ja pelottava asia.

"asuinolojen epämääräisyys"
Mitäs tarkoitat tällä? Kaikilla ei ole mahdollista asua samassa paikassa vuosia, jos ei ole töitä!
Nykyajan Suomessa on vähän pakko muuttaa töiden perässä, kun muuta ei enää olekaan kuin pätkätöitä! Kaikki eivät voi lorvia kotona sosiaalitukien varassa!

Esimerkiksi asuminen liian ahtaissa/sekavissa tiloissa, linja-autossa (tätäkin olen nähnyt) tai vaikka jatkuva muuttaminen jolloin lapsella ei ole kotia.

Mitä tarkoitat uskonnollisella fanaattisuudella?

Minä olen itse syntynyt esikoislestadiolaiseen perheeseen. Minut vietiin joka sunnuntai seuroihin. En sano, että "väkisin", mutta en välttämättä olisi itse joka kerta halunnut mennä. Samoin meiltä puuttuivat tv ja Internet. Nyt aikuistumiseni jälkeen perhe on hengellisesti ajatellen hajonnut. Osa on edelleen esikoisissa, osa muussa hengellisyydessä ja osa maallistunut kokonaan. Itse olen todella usein mennyt itku silmässä nukkumaan ja muistellut kaiholla sitä lämpöä ja rakkautta, joka lapsuudessani oli. Ja kuitenkin tiedän, että ulkopuolisista perheemme näytti ankaralta. Jopa askeettiselta. Se oli kuitenkin hyvä ja tasapainoinen perhe kasvaa. En muuta toivo kuin sitä, että vielä joskus saisimme palata yhteen ja jatkaa elämää samalla yhteenkuuluvuudella.

Juu tuo lestadiolaisuus ei ole sitä. Se tarkoittaa lähinnä pakottamista lasta uskonnollisiin tapoihin jotka ovat omiaan vahingoittamaan lasta tai lapsen kehitystä. Esim. vanhempi vaati lasta rukoilemaan viidesti päivässä ja käyttämään Suomessa huivia.

Kirjoittaja ilmeisesti itse äiti täydellinen tai ei edes ole äiti. Luultavasti naaprurin kyyläri tai lähihoitaja. Ovatko omat lapsesi tasapainossa, varmastiko? Liiallinen rajoittaminen on myös epänormaalia, tiesitkö sen?

Kirjoittaja ilmeisesti itse äiti täydellinen tai ei edes ole äiti. Luultavasti naaprurin kyyläri tai lähihoitaja. Ovatko omat lapsesi tasapainossa, varmastiko? Liiallinen rajoittaminen on myös epänormaalia, tiesitkö sen?

En ole äiti, aloitan opiskelut amk:ssa nyt syksyllä sosionomiksi. Liiallinen rajoittaminen ei ole normaalia tietenkään, mutta aika paljon lastensuojelulaki kuitenkin 'vaatii' lapsen huoltajilta (mikä on tietysti hyvä ja lapsen parhaaksi). Ihan siksi vain aloitin tän keskustelun, että ihmiset muistaisivat kuinka ihan miten vaan ei saa lapsia hoitaa! Kaikenlaisia juttuja kun täältä saa lukea..

[QUOTE="vieras";28753842]Miksi?[/QUOTE]

veikkaan bootyn tarkoittaneen että lapset saaneet rokotukset ja muut perusjutut. Jos osaa omatoimisesti netistä etsiä mitä lapsen tulee osata tietyssä iässä, on neuvola vähän turha. Ihan turhaan käytiin nyt 3 v neuvolassa kun tiesin ettei lapsen kehityksessä ole vikaa ja pituus ja paino on ollut normaalit. Näitä käyriä kun voi itse netissäkin katsoa tai verrata lapsuuden omia käyriä.
eikö neuvola ole muuten vapaaehtoinen? Ollaan kyllä lapsen kanssa käyty aina kun musta siellä käynti on mukavaa. Mitään hyötyä ei kyllä ole ollut paitsi rokotukset.
päivähoitoa varten myös tarvii sieltä lapun.

[QUOTE="vieras";28753926]veikkaan bootyn tarkoittaneen että lapset saaneet rokotukset ja muut perusjutut. Jos osaa omatoimisesti netistä etsiä mitä lapsen tulee osata tietyssä iässä, on neuvola vähän turha. Ihan turhaan käytiin nyt 3 v neuvolassa kun tiesin ettei lapsen kehityksessä ole vikaa ja pituus ja paino on ollut normaalit. Näitä käyriä kun voi itse netissäkin katsoa tai verrata lapsuuden omia käyriä.
eikö neuvola ole muuten vapaaehtoinen? Ollaan kyllä lapsen kanssa käyty aina kun musta siellä käynti on mukavaa. Mitään hyötyä ei kyllä ole ollut paitsi rokotukset.
päivähoitoa varten myös tarvii sieltä lapun.[/QUOTE]

Kaikkea vanhemmat eivät kuitenkaan välttämättä huomaa. Eihän siinä mitään vaikeuksia olekaan jos lapsi on normaalisti kehittyvä tai vanhemmat huomaavat jos jotakin poikkeavaa on, mutta on niitä vanhempia jotka eivät huomaa lapsessa jotakin poikkeavaa.

[QUOTE="vieras";28753926]veikkaan bootyn tarkoittaneen että lapset saaneet rokotukset ja muut perusjutut. Jos osaa omatoimisesti netistä etsiä mitä lapsen tulee osata tietyssä iässä, on neuvola vähän turha. Ihan turhaan käytiin nyt 3 v neuvolassa kun tiesin ettei lapsen kehityksessä ole vikaa ja pituus ja paino on ollut normaalit. Näitä käyriä kun voi itse netissäkin katsoa tai verrata lapsuuden omia käyriä.
päivähoitoa varten myös tarvii sieltä lapun.[/QUOTE]

Vanhemmilta voi jäädä huomaamatta jotain lapsen kehityksessä tai terveydessä, joten ihan jo siksikin on hyvä "käydä näyttämässä" ulkopuoliselle. Ei kai se niin vaivalloista ole, neuvolassa käyminen.

Ja mitä aiheeseen tulee, olen valitettavasti nähnyt etenkin henkistä väkivaltaa. Sitä ei jotenkin edes nähdä lapsen pahoinpitelynä, koska "ei haukku haavaa tee".

ihmettelen että, minkä lapun päivähoito tarvii neuvolasta? mun tyttäreni kun aloitti päiväkodissa, kukkaan kyselly mitään neuvola lappuja eikä mitään muutakaan.. eri käytäntö eri kaupungeissa? kuulostaa oudolta toi sun " väite"

Kuulostaa siltä kuin sinulla olisi jokin henkilökohtainen syy julistaa tällä palstalla. Vasta koulujaan aloittava harvoin on jo noin "huolesta soikeana" ilman jotain syytä moiselle.

ihmettelen että, minkä lapun päivähoito tarvii neuvolasta? mun tyttäreni kun aloitti päiväkodissa, kukkaan kyselly mitään neuvola lappuja eikä mitään muutakaan.. eri käytäntö eri kaupungeissa? kuulostaa oudolta toi sun " väite"

Kuulostaa siltä kuin sinulla olisi jokin henkilökohtainen syy julistaa tällä palstalla. Vasta koulujaan aloittava harvoin on jo noin "huolesta soikeana" ilman jotain syytä moiselle.

Tuo nick nyt tuli ihan hatusta, mutta siis halusin tuoda esille, että todellakin on olemassa kriteerit ja lait miten lapsista pitää huolta pitää! Kaltoinkohtelua on niin monenlaista, se ei ole pelkästään fyysistä todellakaan. Kaikenlainen lapsen vähättely, henkinen väkivalta ja altistaminen päihteille on kaltoinkohtelua.

Minäkään en oikein saanut kiinni tämän ketjun tarkoituksesta? Oliko aloittajan pointti, että on hämmästyttävää, miten monella eri tavalla lasta voi kohdella kaltoin, vai mikä?

• Tykkää
Reactions: Birgitte
neuvola ei saa antaa mitään tietoja kenellekään jos vanhemmat niin sanoo. Ihme homma kun tääl niin kovasti väitetään kaikkee ihme juttuja. tyyliin ei sun lapses saa päiväkoti paikkaa kun neuvolasta ilmottivat sitä ja tätä.. huh huh, mikä teitänaisia vaivaa? puhukaa totuuksia, kiitos.

[QUOTE="aapee";28754061]Nuo on lastensuojelulaissa, elikkä jos lasta kaltoinkohtelee silloin viranomaiset ovat velvollisia puuttumaan asiaan. Jos sitä ei saada loppumaan, laki määrää että lapsi täytyy huostaanottaa.[/QUOTE]
Niinpä, näin oli ennen, nyt on toisin.

[QUOTE="aapee";28754061]Nuo on lastensuojelulaissa, elikkä jos lasta kaltoinkohtelee silloin viranomaiset ovat velvollisia puuttumaan asiaan. Jos sitä ei saada loppumaan, laki määrää että lapsi täytyy huostaanottaa.[/QUOTE]
Saatanan kätyrit lakeineen eivät minun perheeseeni koske!
Ja mihin edes perustuu ajatus, että raamatun lakien mukainen lastenkasvatus olisi muka kaltoinkohtelua?
Jumala on rakkaus.