Villen äiti. Käyn tyttäreni (1v 2kk) sellaisessa avoimessa päiväkodissa, jossa äidit ovat lapsiensa kanssa, lapsia ei siis jätetä sinne hoitoon. Siellä on PALJON äitejä, joiden lapset käyttäytyvät TODELLA huonosti. Repivät, lyövät, ottavat leluja muilta lapsilta, eikä äidit kommentoi mitenkään lastensa käytökseen. Eivät kiellä eivätkä toru. Minun mielestäni on hienoa pelkästään se, että olet kiinnittänyt huomiota lapsesi käytökseen. Olen samaa mieltä aiemmin kirjoittaneiden kanssa, että lapsen kehitykseen kuuluu sosiaalisten taitojen opettelu, myös tällainen kovakourainen harjoittelu, mutta olen myös vahvasti sitä mieltä, että aikuisen PITÄÄ ohjata lastaan oikeaan suuntaan käytöksessään. Siis kertoa mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja että toiseen sattuu jos tukistaa tms. Oma lapseni ainakin jo ymmärtää mikä sattuu toiseen, hänelläkin kun totta tosiaan on ollut se rajumpikin vaihe, kuten kaikilla. Olen kyllä tehnyt huomion (mikä tosin voi olla ihan vääräkin), että monesti pojat ovat otteissaan vielä tyttöjä rajumpia. Itse olen päässyt tosi helpolla tässä osaa kasvatusta. Tsemppiä sinulle, kyllä Ville oppii, kun vain jaksat kärsivällisesti asiasta hänelle puhua, neuvoa ja opastaa.