lapsen jatkuva kuumeilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vaan"

Vieras
ei voi ymmärtää,miten pienellä voi olla parin viikon välein kuumetta muutaman päivän ajan..luulin että helpottais kun kitarisat leikattais mut ei..leikkauksesta kaks viikkoo ja nyt toinen kerta kun kuume nousee 39....ja aina kesto 3-4 päivää..

onko kellään kokemusta tälläisesta

Kyseessä voi olla ns syklinen kuumeilu, periodical fever. Alkaa monissa tapauksissa n. 2,5 iän jälkeen, 2-3 vkon välein nousee korkea kuume, tulehdusarvot nousevat ja nielu on hyvin kipeä, katteinenkin. Kuumeettomina kausina lapsi on hyvin terve. Syytä kuumeiluun ei tiedetä, mutta Suomessa usein leikataan nielurisat näiltä lapsilta, jolloin kuumeilu on loppunut. Kuumeilu saattaa loppua myös omia aikojaan n. 5vuoden iän jälkeen. Yleisempi pojilla kuin tytöillä. Ei ole vaarallista.

Suosittelisin kuitenkin lääkärin kanssa keskustelua, koska syklinen kuumeilu on vain yksi vaihtoehto. Muitakin on.

Mä ainakin juttelisin lääkärin kanssa jos tuo tosiaan jatkuvaa,että pois suljettas muut vaihtoehdot ainakin,esim reuma,mahdolliset home altistukset,allergiat,munuaisvaivat ym.
Teillä siis ilmeisesti risat leikattu syklisen/toistuvan kuumeilun takia?Leikkauksen pitäis kyllä helpottaa ja rauhottaa tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja kuumeilijan äiti;21950782:
Kyseessä voi olla ns syklinen kuumeilu, periodical fever. Alkaa monissa tapauksissa n. 2,5 iän jälkeen, 2-3 vkon välein nousee korkea kuume, tulehdusarvot nousevat ja nielu on hyvin kipeä, katteinenkin. Kuumeettomina kausina lapsi on hyvin terve. Syytä kuumeiluun ei tiedetä, mutta Suomessa usein leikataan nielurisat näiltä lapsilta, jolloin kuumeilu on loppunut. Kuumeilu saattaa loppua myös omia aikojaan n. 5vuoden iän jälkeen. Yleisempi pojilla kuin tytöillä. Ei ole vaarallista.

Suosittelisin kuitenkin lääkärin kanssa keskustelua, koska syklinen kuumeilu on vain yksi vaihtoehto. Muitakin on.

Ap ilmoittikin jo tuossa että risat leikattu eli sen syklisen kuumeen osalta asia pitäisi olla hoidossa,ellei sitten toipuminen vie pidempää,mutta olen kuullut että leikkauksesta sais avun hyvin nopeasti,tietysti yksilöllistä ja tarpeen tutkia mielestäni joskos on kyse jostakin muusta niinkuin olin joitakin aiheuttajia tuohon aikasempaan viestiin listannut.

Yllättävää, että vain kitarisat leikattiin, koska yleensä syklisen kuumeen vuoksi leikataan nimenomaan nielurisat. Ja ainahan leikkaus ei auta. Jostain nettilähteestä luin, että 70% tapauksista on saatu loppumaan nielurisojen leikkauksilla. Mutta tämä siis nettilähdetietoa...

meillä ei epäilty tuota syklistä kuumeilua,vaan hän on pienestä asti kuorsannut ihan mielettömästi,muuten oltais pitkitetty hänen leikkuasta antibiootein mutta hänellä on sellainen "sairaus" joka uusituu aina antibioottikuurin jälkeen..ikää vasta 1v3kk.lääkäri sanoi että leikataan heti kun ikää on 1v ja painoa on yli 10kg. allergioista,ei ole muuta löytynyt kuin maito (todella rajuna) munuaiset on kunnossa,aiemmin oltrattu pissatulehduksen takia..

sain täksi päiväksi lääkäri ajan ja keskustelen tuosta syklisestä kuumeilusta :)

Hyvä, että sait ajan lääkäriin. Ei ihan kuulosta "normisyklikuumetapaukselta", mutta ota asia esille. Korvan ja nielun alueen ongelmista kuitenkin on varmaan ennemminkin kysymys kuin esim. allergiasta, jos pikkuisenne kuorsaa. Pyytäisin sinuna lähetteen korva- ja kurkkulääkärille. Toivottavasti asia selviää!

Yhteistyössä