Lapsen jalan mittaaminen ja oikea kengän koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmänä kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmänä kyselen

Vieras
Tässä tyhmänä kyselen, mutta kun en tajua...

Lapsen jalan pituus mitattuna on 15 cm. Katson esim. netanttilan mittataulukosta, että oikea koko olisi joku vähän alle 24. Mutta kun lapsen sen kokoiset kengät ovat jo pieniä. Eli lisäänkö siis siihen lapsen jalan mittaan (15 cm) vielä sen käyntivaran 1,5 cm, jolloin katson mittataulukosta kengän kokoa kohdasta 16,5 cm? Tällöin oikea koko olisi 26.

Olen siis ostanut lapselle erikokoisia kenkiä alekorista viime keväänä ja nyt sitten mietin, että mikä koko olisi sopiva. Tunnen itseni kyllä tosi idiootiksi, mutta kun ei tajua niin ei tajua...

kenkamittari_vauva.jpg

Lapsen kenkä tulee ostaa millimetrin tarkkuudella. Suurimmalla osalla suomalaislapsista on vääränkokoiset kengät jaloissaan. Tämä johtuu tiedon puutteesta ja mittavirheistä. Kenkä tulisikin valita jalkaterän koon eikä numeron mukaan. Uusia kenkiä ostettaessa käynti- ja kasvuvaraa saa jättää 17 milliä. Tällöin uudet kengät ovat sopivan kokoiset noin viisi kuukautta.

Kun ostat lapselle kengät

* Mittaa jalka mittanauhan kanssa kotona tai mitan avulla kaupassa. Monilla lapsilla on liian pienet kengät. Jalat kannattaa mitata kolmen kuukauden välein.

* Älä tuijota kokonumeroa, sillä eri valmistajien koot vaihtelevat paljon.

* Oikeankokoiseen kenkään jää käynti- ja kasvunvaraa 1,7 senttiä.

* Suosi nahkakenkiä, sillä ne säilyttävät muotonsa ja hengittävät.

Helpointa on piirtää lapsen jalka pahville ja sovittaa sitä kenkään.
Jos siis ei ole tilaamassa.Tai jos tilaa niin ottaa kahta eri kokoa ja palauttaa sitten toiset.

Joo, ja tosiaan kengän numero ei kerro kengän koosta paljoakaan, ei koskaan kannata ostaa ellet tiedä sisämittaa. Kengän mallikin vaikuttaa suuresti, esim meillä on kahdet talvikengät, jotka ovat suurinpiirtein saman kokoiset sisäpituudeltaan, mutta toiseen ei mahdu villasukkaa ja toiseen mahtuu.

[QUOTE="vieras";22500386]
kenkamittari_vauva.jpg

Lapsen kenkä tulee ostaa millimetrin tarkkuudella. Suurimmalla osalla suomalaislapsista on vääränkokoiset kengät jaloissaan. Tämä johtuu tiedon puutteesta ja mittavirheistä. Kenkä tulisikin valita jalkaterän koon eikä numeron mukaan. Uusia kenkiä ostettaessa käynti- ja kasvuvaraa saa jättää 17 milliä. Tällöin uudet kengät ovat sopivan kokoiset noin viisi kuukautta.

Kun ostat lapselle kengät

* Mittaa jalka mittanauhan kanssa kotona tai mitan avulla kaupassa. Monilla lapsilla on liian pienet kengät. Jalat kannattaa mitata kolmen kuukauden välein.

* Älä tuijota kokonumeroa, sillä eri valmistajien koot vaihtelevat paljon.

* Oikeankokoiseen kenkään jää käynti- ja kasvunvaraa 1,7 senttiä.

* Suosi nahkakenkiä, sillä ne säilyttävät muotonsa ja hengittävät.[/QUOTE]

Juuri oheista mittataulukko tarkoitan. Tiedän miten kenfän koko tulee suunnilleen mitata, mutta ihmettelen sitä, että kyseisen taulukon mukaan siis 15 cm kokoinen käyttäisi alle 24 koon kenkiä??? Meillä ei yhdetkään kengät ole minun silmämääräisesti pohjallisen avulla arvioimana enää tarpeeksi tilavat. Silti joka paikassa annetaan tuo taulukko. Luenko sitä siis väärin, vai onko se taulukko pielessä?

Juuri oheista mittataulukko tarkoitan. Tiedän miten kenfän koko tulee suunnilleen mitata, mutta ihmettelen sitä, että kyseisen taulukon mukaan siis 15 cm kokoinen käyttäisi alle 24 koon kenkiä??? Meillä ei yhdetkään kengät ole minun silmämääräisesti pohjallisen avulla arvioimana enää tarpeeksi tilavat. Silti joka paikassa annetaan tuo taulukko. Luenko sitä siis väärin, vai onko se taulukko pielessä?

En tiedä kun en ole koskaan tuota käyttänyt.
Olen piirtänyt lapsen jalankuvan tai sitten ottanut pienemmistä kengistä pohjallisen mukaan.

Luet taulukkoa väärin. Taulukossa ei ole huomioitu kasvuvaraa. Eli jos lapsen jalka on tasan 15 cm, sun pitää lukea taulukkoa, mikä kenkäkoko on 16,5 cm kohdalla!

Mä olen aina kaupassa ottanut pohjallisen pois kengästä ja laittanut lapsen seisomaan sen päälle. Jos ylimääräistä tilaa on n. 1,5 cm niin koko on oikea, talvikengässä saa olla reilumminkin.

Yhteistyössä