Lapsen ja äidin pitkittynyt flunssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köh köh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köh köh

Vieras
Onko kokemuksia tämän syksyn flunssista, jotka ovat kestäneet 3 viikkoa tai enemmän? Meillä alkoi tavallisilla flunssa oireilla. Lapsellemme määrättiin antibiottikuuri oireettomaan korvatulehdukseen kahden viikon flunssan jälkeen. Nyt antibioottikuurin loputtua hänelle nousi lievää kuumetta, mutta ei korvaoireita. Ajattelin kohta soittaa lääkäriin ja kysyä odotellaanko jälkitarkastukseen viikon lopulle vai varaanko vastaanoton heti. Onko muila vastaavia kokemuksia? Itselläni on yhä nuha ja yskä ja flunssapäiviä on takana minulla kohta 17 vrk.

Meillä on kohta kestänyt varmastikkin jo kuukauden flunssa. Ei kyllä ole ollu kuumetta kenelläkään. Pääkipua, kurkkukipua ja yskää ja nuhaa.Buranalla ja Panadolilla ollaan pärjätty ilman lääkärissä käyntejä.

Meillä oli reilu kuukausi sitten pientä flunssaa (6kk vauvalla oli 38-39astetta kuumetta 3-4 päivääflunssan lisäksi) jonka seurauksena minulta ääni lähti useaksi päiväksi kokonaan. Kuumetta mulla ei ollut vaikka siltä tuntui. Huimasi, yskitti, päätä särki välillä ja välillä taas ei (pistin niskajännityksen piikkiin). Välillä meni maha sekaisin (pistin herkuttelun piikkiin) ja kroppa oli kummallinen ja niveliä kolotti kuin kuumeessa (vaikkei ollut kuumetta). Olin ajoittain todella uupunut, varsinkin yskäpuuskien jälkeen. Toisina päivinä taas ihan voimissani. Yskää oli koko kuukauden puuskittain. Nyt kohta pari viikkoa sitten tuli taas pientä nuhaa lapsilla ja mulla alkoi paha yskä ja limaa tulla yskiessä, pahan hajuista ja yskäkohtaukset ovat taas lisääntyneet ja huimausta on taas aina yskiessä ja kun nousee ylös tms. Tuntuu että lima tulee alhaalta (keuhkoista?) eikä ylhäältä kuten poskiontelotulehduksessa. Käytiin lääkärissä. Vauvalla todettiin korvatulehdus. Minun käskettiin levätä pari viikkoa ja katsella josko menisi ohi. Kuulemma huimaus alle 40-vuotiaalla ei koskaan ole huolestuttavaa (sanoi lääkäri!) ja määrässi yskään yskänlääkettä ja käski hoitaa niskan kuntoon (särky ja huimaus kuulemma johtuu kuulemma niskasta vaikka nyt niska on parempi, mutta huimaa silti yhtä usein...mene ja tiedä). Lääkäri kuunteli keuhkot ja olivat kuulemma hyvät paitsi yhdestä kohdasta (!?! Näin lääkäri sanoi, muttei sanonut sen enempää, enkä kysynyt koska oli minut jo nolannut täysin siinä vaiheessa). Pelkään että jotain on keuhkoissa. Välillä on siltä tuntunut, muttei suoranaista kipua ole. Kolotusta vain rinnassa. Joskus polttelee kuin olisi limaa niellyt litran...

no mulla alkoi kurkkukipu tossa 5 viikkoa sitten,sit oli räkätauti ja nyt ollu viimeset 2 viikkoa ihan järkky yskä,ei auta yskänlääkkeet ei mitkään.:( onneks mulla on jääny ventolinea kaappiin ja vetelen sitä et saa hengen kulkemaan. Semmonen kuiva ja haukkova yskä on tullu siis. Limaa on ihan järkysti,mutta en saa sitä tulemaan ulos,välillä yskähtäen tulee paksua tummanvihreää limaa ja välillä niistäessä. :( kannunkin olen kokeillu.

Mulla tai meillä ei ole koskaan ollut näin sitkeää ja pitkää flunssaa. Lapseni on ollut nyt yli neljä viikkoa räkäinen ja nukkumaan mennessä tulee yskän puuskia. Minulla tulee tänään neljä viikkoa flunssaa täyteen. Yhä on nuha ja yskän puuskia sekä outo kurkkukipu, joka on välillä parempi ja sitten taas alkaa kipuilla. Niin ja sitten tietty silmätulehdukset päälle.

Huoh. Olisin niin iloinen jos parannuttaisi kaikki. Varaan jälkitarkastukseen ajan ensi viikolle jolloin ekasta lapsen lääkärissä käynnistä tulee kuluneeksi melkein kolme viikkoa. Lapseni ei kuumeile enää. Lääkäri suositteli jälkitarkastusta 2-4 viikon kuluttua antibiootin aloittamisesta.

Minullakin tätä tautia n.1kk takana. Auttanut on seuraavat konstit: kuuma juoma karmoliittamunkkien yrttitippojen kera. (Carmolis ja Tarjous talossa tuo edellinen nimi). KAuratyyny illalla mikrossa lämmitettynä rinnan päälle, se "sulattaa limaa" joten ei yskitä niin paljon. Pahimpiin oireisiin höyryhengitys perinteisesti kattilan ja pyyhkeen kera. tutipullo illalla lapselle käteen ja jalat kattilan puolelle, pyyhe telttamaisesti ja toinen aikuinen valvoo kattilaa pyyhkeen päällä, toinen pyyhkeen alla. Veden voi myös höyryttää teekannussa hellalla, jolloin höyry tulee nokasta ulos, jos se on helpompi. Sipulia pilkottuna sukan sisällä pinnasängyn päätyyn solmittuna myös avaa hengitysteitä yöllä, tosin haisee kamalalle. Meillä on näillä keinoilla mennyt tauti hitaasti parempaan päin, tosin vieläkin on 1v lapsi limainen mutta alkanut jo syödä. Lääkäri on 2x tarkistanut eikä löytänyt muuta tarvetta lääkitykselle, kuin Aerius-allergialääkettä nuhaan. Mutta oireet on tossa teidän taudissa ihan tutut, itsellä alkoi syyslomalla ja nyt alkaa olla parempi. Ja apteekista saa nenähuuhtelukannun, maksaa n.10e, sillä voi huuhtoa nenäontelot, se ehkäisee myös poskiontelon tulehdusta. Lapselle sitten sitä keittosuolaliuosta ensin nenän tyhjentämiseksi ja välillä kovimpina nuhapäivinä Nasoliinia nenään illalla keittosuola"pesun"jälkeen..Käyt täydestä työstä, etenkin jos yöllä pitää nousta höyryhengittämään, mutta se on kyllä tehokasta.Ja höyryhengitystä ei saa tehdä, jos epäilee että on liian väsynyt valvomaan ettei kattilasta kaadu päälle kuumat vedet. Itse laitan vain n.1dl vettä kattilaan . Yksi tuttu laittaa irrallisen keittolevyn kylpyhuoneeseen ja siinä keittelee vettä ja sitten lapsen illalla leikkimään sinne. Myös vanhempien suihkutuokioihin lapsi mukaan viereen hengittämään ja vaikka kirjoja lukemaan tqi piirtämään.

Yhteistyössä