Lapsen isä ei maksa elareita. Miten voisin asiallisesti, mutta terävästi pyytää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nanna"

Vieras
Lapseni isä on hyvä tyyppi ja en halua häntä vaikeuksiaan. En siis koe tarpeelliseksi (lapsenkaan takia) vetää mitään viranomaisia tähän. Lapsen isä sanoo aina kun muistutan elareista "joo pitäs maksaa.. mulla vaan on nyt niin paljon kuluja, kun pitää maksaa opintutkia takasi kelalle yms". Hänellä on silti vakityö. Uskon kyllä, että rahatilanne lapseni isällä on varmasti tiukka ja ehkä yrittääkin maksaa aina kun muistaa.

Hänen tulonsa ovat niin suuret, ettei kela maksa mitään mulle. Eli ei kannata ehdottaa kela.

Kun mäkin tarvitsen ne elarit. Olen itse opiskelija. Mä ostan lapselle KAIKKI vaatteet, lelut, maksan harrastukset, harrastusvälineet yms. Lapsen isän äiti, eli mummo siirtää aina silloin tällöin rahaa lapsen tilille. Ennen joulua laittoi esim. 100e ja nämä olen yleensä laskenut isältä tulleiksi elareiksi, vaikka ei niitä olekaan.

Hakemalla ne kelasta niin että perivät isältä kun ei ole maksanut.

Selkeästi koska annat sen tapahtua ja isä on tullut tulokseen että on ihan ok olla maksamatta, ei siitä mitään seuraa, ei mitään tule tapahtumaankaan.

Sanoisin tiukasti, että nyt olis tarve elareille, jos ei ole siihen tai siihen päivään mennessä tullut, joudun valitettavasti laittamaan asiaa eteenpäin, koska todellakin tarvitsen rahan lapsen elättämiseen. Ja kyllä Kela maksaa sulle, mutta perii ne sitten isältä.

[QUOTE="Nanna";28188121]Yritän nyt keskustella sitten lapsen isän kanssa. En siis haluaisi sekoittaa mitään viranomaisia tähän, ellei ole ihan pakko.[/QUOTE]

No sitten jäät ilman rahojasi. Kelasta saisit ne aina ajallaan ja lapsen isän olisi aina ne maksettava, oli muita laskuja tai ei.

Vaikka ei elareita maksaisikaan, mutta jalkapallon kausimaksu oli 105e, uimakoulu 85e ja lumilautakurssi 140e ja lumilaudan ostin mun oman äitini kanssa puoliksi. Eikä ne vaatteetkaan ilmaisia ole, vaikka ostankin paljon käytettyinä ja alennuksesta.
Lapsella on jalassa "pientä vikaa" ja kengät pitää olla erityistuettu ja ne ostan aina kaupasta + teetän pohjalliset.

Ei isä vaan tunnu ymmärtävän. Toki siis ymmärrän, että hänenkin taloudellinen tilanne on nyt tosi huono varmaan, mutta silti..

[QUOTE="nanna";28188132]Pointtini oli siis: maksaisi edes sitten harrastukset.[/QUOTE]

Harrastukset ei kuulu elareihin, jos niistä ei ole etävanhemman kanssa erikseen sovittu. Lapsellasi tuntuu muutenkin olevan jo kolme harrastusta, aika paljon köyhän yh:n lapselle. Mutta mutta, en näe tilanteessasi mitään muuta järkevää, kuin että sovit isän kanssa että isä maksaa kaikki laskut: harrastukset ja niihin liittyvät kulut, puhelimet, vakuutukset jne. Ja ne ovat hänen elarit. Tosin aika pieniksi jäävät. Tai sitten menet kelaan ja sanot ettei isä maksa, niin kela alkaa maksamaan ne ja perii isältä.

Lastenvalvojalle aika ja elatussopimus, muuten elätät jatkossakin lapsen yksin. Tosin ei sulla hätää ole vaikket elareita saakkaan kun kykenet itsekkin elättämään lapsen.Jos sulla oikeasti olis tiukkaa sä et pystyis tollasia harrastuksia maksamaan.

Lapsen isä taitaa olla näitä "hyviä tyyppejä", jotka muuttuvat karjuviksi kusipäiksi, jos vaatii jotain kaikille muille itsestään selvää eli säännöllistä osallistumista oman lapsensa elatukseen.

Jotenkin tuntuu, että nimenomaan kyseinen mies ei halua "viranomaisia" sotkemaan nykyistä hyvää maksan kun jaksan jos muistan ja viitsin systeemiä. Silloinha hän voisi oikeasti joutua maksamaan oman osansa eikä saisi käyttää rahojaan vaikka baareiluun.

Yhteistyössä