Lapsen ihmissuhdeongelmia... :(

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Poika (täyttää joulukuussa 4v) oli pahoillaan, kun päiväkodissa joku poika - olkoon Matti - oli heittänyt häntä jollain kuulilla monta kertaa + räkinyt päin.

Kysyin, että mikshän kummassa se Matti nyt tolleen. No kun. Poikani on vasta siirtynyt tuonne, ja ystävystynyt sellaisen pojan kanssa, jonka kanssa Matti on aiemmin ollut kuin paita ja peppu. Ja nyt nämä nupelot eivät enää olleetkaan kelpuuttaneet Mattia leikkiinsä mukaan. Siitä Matti sitten oli suivaantunut ja heittänyt tavaroita & räkinyt. Matti on vähän isompi tapaus jo, 5v.

Juteltiin tästä, ja sanoin, että Matti pitää ainakin ottaa sitten leikkiin mukaan, eikä saa yksin jättää. Ei he kuulemma ota. Väänsimme ja väänsimme. Tulos: nyt Mattia ei ainakaan oteta mukaan, kun se räkii ja paiskii tavaroita.

Tuli sääli Mattia. Kun minä aina tolkutan, että ketään ei sitten jätetä leikin ulkopuolelle... Mitä, jos ne silti jättää? En voi olla päiväkodissakaan vahtimassa tilannetta. Kai ne siellä valvoo, juu, mutta...

Hö. Eli, sanokaas nyt, miten mä sanoisin tuolle pienelle, ettei sitä Mattia voi jättää tolleen. Matti on nyt tosi mustis ilmeisesti :|

naurattaa, että mattiko ihan isokin kun on JO 5 vee...hah hah. puhuisin tarhantädeille, että ottavat aiheen ja juttelevat siitä koko ryhmän kanssa yleisellä tasolla. ei äiti voi puuttua kaikkeen, varsinkaan kun ei ole edes paikalla. ton ikäiset ei osaa puhua asiasta, joka ei tapahdu juuri nyt. ethän tule olemaan koulussakaan paikalla,joten koita totutella siihen, että muut aikuiset (paikalla olevat) puuttuvat tilanteeseen. ja, lasten on hyvä antaa iteki selvitellä näitä. toki on hyvä, että lapsesi tietää nyt mielipiteesi asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
naurattaa, että mattiko ihan isokin kun on JO 5 vee...hah hah. puhuisin tarhantädeille, että ottavat aiheen ja juttelevat siitä koko ryhmän kanssa yleisellä tasolla. ei äiti voi puuttua kaikkeen, varsinkaan kun ei ole edes paikalla. ton ikäiset ei osaa puhua asiasta, joka ei tapahdu juuri nyt. ethän tule olemaan koulussakaan paikalla,joten koita totutella siihen, että muut aikuiset (paikalla olevat) puuttuvat tilanteeseen. ja, lasten on hyvä antaa iteki selvitellä näitä. toki on hyvä, että lapsesi tietää nyt mielipiteesi asian suhteen.

Naura pois. Muakin naurattaa, ellet sä ymmärrä lukemaasi. Matti on jo vähän isompi = Matti on vähän isompi kuin mun 3,5v, kun Matti on 5v - epäselvää? :o

Kun siis helvata. Mä kysyin, että miten asiasta voisi ton kanssa jutella, niin että se mahdollisesti ymmärtäisi mistä on kysymys - kyllä mä tiedän, etten ole siellä päiväkodissa, kuten kävi jo ensimmäisestä tekstistäkin ilmi :D

Mä oon huomannut omien poikien puheesta sen, että jos joku joskus tekee jotain esim. heittelee tavaroita ja räkii, hän tekee sitä aina. Vaikka totuus on että toinen ehkä saattaa olla impulsiivinen, mutta on noin tehnyt vain kerran. Eli mielestäni sinäkin voit puhua (kuten puhuitkin), että toinen pitää ottaa myös leikkiin mukaan, vaikka hän kerran suutuksissaan heittelikin tavaroita ja räki, ehkei hän tee niin silloin kun leikitte nätisti yhdessä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä oon huomannut omien poikien puheesta sen, että jos joku joskus tekee jotain esim. heittelee tavaroita ja räkii, hän tekee sitä aina. Vaikka totuus on että toinen ehkä saattaa olla impulsiivinen, mutta on noin tehnyt vain kerran. Eli mielestäni sinäkin voit puhua (kuten puhuitkin), että toinen pitää ottaa myös leikkiin mukaan, vaikka hän kerran suutuksissaan heittelikin tavaroita ja räki, ehkei hän tee niin silloin kun leikitte nätisti yhdessä yms.

Totta. Tässä tapauksessa oli kyllä pojankin mukaan kyseessä vain yksi kerta. Mutta kun tuo on niin semmonen, että kun se vihastuu, niin se pitää sitä kiukkua yllä pitkään :| Eikä ole mikään sovittelijatyyppi, jos kokee että on tullut väärinkohdelluksi.

No, ehkä se siitä unohtuu... Eikä kaikista toki pidäkään tykätä, mutta mun mielestä toi, että joku jätetään leikin ulkopuolelle, on pirun kamalaa sille kohteelle.

Yhteistyössä