Lapsen hoitotuki asiaa?

• Viestiketjun aloittaja mariliina
  • Ensimmäinen viesti
mariliina
Millä perusteela lapsenne saavat korotettua hoitotukea?

Kela päätti alemmasta hoitotuesta ja lääkärit ihmettelevät että meille kuuluisi korotettu hoitotuki.
Meillä vaikeat ruoka-aine alergiat, atooppinen iho joka vaatii päivittäistä rasvausta, astma johon säännöllinen lääkitys, sairaalassa kontrolli käyntejä kolmen kuukauden välein, lapsi on pieni ja muun muassa vaatteiden osto on todella vaikeaa, kaikenlaiset vitamiinit kasvun turvaamiseksi ja jokainen tietää kuinka tarkka näiden asioden kanssa täytyy olla (tarkempi kuin "terveen" lapsen kanssa).

Tee ihmeessä valitus asiasta. Pelkällä astmallakin saa jo tuon alimman tuen. Kaveri sai pojastaan korotetun tuen 2 vuotiaaksi allergioiden perusteella. Lääkäri kirjoitti lausuntoon suosituksen hoitotuesta ja toisella hakukerralla myönsivät korotetun tuen.

Emppuliini75
Niin on monta päätöstä kun on kelaakin... Me jäimme kokonaan ilman hoitotukea vaikka lapsi on "pahasti" ruoka-aineallerginen eli lehmänmaito ja kotimaiset viljat yms. monet muut allergisoi. Hoitavalta lääkäriltä oli puoltava lausunto ja asiassa ei pitänyt olla epäseövyyksiä. Niin vain kun päätös tuli se oli kielteinen. Valitin asiasta ja päätös tuli bumerangina takaisin. Meilläkin on noi jatkuvat sairaalassa käynnit, rasvat, erikoisruokavaliot tms. mutta eipä heru ei... Uutta valitusta puuhataan mutta epäilenpä vaan.

Meillä molemmat lapset saa erityishoitotukea, tosin molemmilla kohtailainen/keskivaikea autismi.
Mutta korotettua saatiin aluksi...Minkä ikäinen lapsesi on?
Olen kuullut, että ihan pienille alle 1,5 v:lle ei katsota olevan haittaa vaillinaisesta ruuasta. Itse keittiö ihmisenä en kyllä tätä allekirjoita. Mutta tälläinen peruste on annettu eräälle perheelle.

aviovaimo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2004 klo 15:33 mamma kirjoitti:
Meillä molemmat lapset saa erityishoitotukea, tosin molemmilla kohtailainen/keskivaikea autismi.
Mutta korotettua saatiin aluksi...Minkä ikäinen lapsesi on?
Olen kuullut, että ihan pienille alle 1,5 v:lle ei katsota olevan haittaa vaillinaisesta ruuasta. Itse keittiö ihmisenä en kyllä tätä allekirjoita. Mutta tälläinen peruste on annettu eräälle perheelle.
Lapsi on täyttänyt jo 4 vuotta ja yleensä tässä iässä allergiat ovat monilla helpottaneet, mutta ei meillä. Kun lapsi oli 1,5 vuotias saimme korotetun hoitotuen, mutta kun tilanne parani tai kuvittelimme sen paranneen, laskettiin hoitotuki alimpaan. Tämä välillinen paraneminen oli vain lumetta ja kaikki allergiat tulivat takaisin vain pahemmassa muodossa. Välillä kummastuttaa nämä kelan päätökset.

Tiedän, että Kelassa tehdään koko ajan "hassuja" päätöksiä.
Etteivät vain lukisi vain sitä vanhaa päätöstä/perusteita liiaksi, kysäise millä perusteella päätös tehtiin. Itsekin otin sitten yhteyttä päätöksen tekijään , kun muutos meille tehtiin. Kiitin häntä.

Taistelu kelaa vastaan olen valitettavasti tehnyt/nähnyt jatkuaan.

Yhteistyössä