Lapsen hoito jää usein pelkästään äidille

En haluaa yleistää tai sanoa, että suurin osa miehistä ajattelee, niin että lapsenhoito kuuluu pääasiassa äidille. Usein lukee kuitenkin keskusteluja, missä äidit valittavat kun isä ei osallistu.

Keskustelevatko ihmiset ennen lapsen hankintaa, mitä sitten kun lapsi tulee maailmaan? Onko automaattista, että nainen hoitaa kodin ja mies tuo rahat perheeseen? Olen ymmärtänyt, että monella miehellä on vielä tälläinen alkukantainen käsitys lapsen kasvatuksesta. Mies toki haluaa osallistua usein lapsen kasvatukseen, niin että saa päättää lapsen asioista, leikkii lapsen kanssa, mutta kaikki työ jää äidille.

Katsoin esimerkiksi erään brittiläisen romaniohjelman, jossa siis miehelle on häpeä työntää esim. lastenvaunuja. Siellä tosin naiset tietää asian eivätkä he saa esimerkiksi käydä töissä.

Luulis kuitenkin ihan nykymaailmassa, että miehet tietää, ettei asia mene ihan niin. Onhan se kuitenkin niin, että jos mies käy töissä, hän haluaa myös vapaa aikaa, mutta mihin se naisen vapaa aika jää? Eikös se loppupäivä pitäisi jakaa käytännössä puoliksi eli molemmat hoitavat.

Täällä esimerkiksi eräs nainen sanoi, että hänen miehensä on suoraan hänelle sanonut, ettei hänelle kuulu lastenhoito. Eikö nainen tiennyt miehensä kantaa ennen lasten hankintaa?

Onhan se niin, että miehet eivät usein tykkää käydä miestuttujensa kanssa (vaikka heillä olisi lapsia) juoruilemassa keskenään lapsista tai istua leikkipuistossa ja jutella muiden kanssa, miten se oma lapsi nyt oppi kävelemään. Enkä oletakaan, että miehet muuttuisivat tähän suuntaan.

Ja entäs ne viikonloput? Jos miehellä on vapaata, niin kuuluuko koko viikonlopun naisen tehdä kaikki? Ymmärrän jos esim. nainen hoitaa lapsen ja mies esim. tekee ruuan ja siivoaa jäljet, mutta usein myös ruoanlaitto on se naisen tehtävä.

Entäs kun nainen menee myös töihin? Onko naisen tehtävä kotona ja töissä ja mies on töissä ja tekee mitä haluaa vapaa-aikansa? Eikös molemmilla pitäisi sillon olla vapaa-aikaa? Mikään "olen mies ja mulla on paremmat tulot, sinä hoidat kodin" ei ole kovin pätevä selitys. Palkan suuruus ei välttämättä ole sidoksissa mitenkään työn rankkuuteen.

Yleensä kuulee, että mies makaa töistä tultuaan sohvalla katsomassa tv:tä tai tietokoneella tai lähtee kavereidensa kanssa kaljalle tai muihin harrastuksiin. Pikkulapsi aika on sen verran lyhyt, että eikös sitä vaimoa haluisi sen verran auttaa, että parisuhde toimisi senkin jälkeen. Miesten haluttomuus on myös yleistynyt (runkkaavat liikaa?) ...pahentaa varmaan myös tilannetta. Eihän sitä nalkuttavaa vaimoa välttämättä halua, mutta asiaa helpottaisi, jos auttaisi naista ja olisi tälle hyvä mies. Onhan toki niitä naisia, jotka nalkuttavat pikkuasioista ja vielä sillonkin kun mies töiden jälkeen auttaa minkä pystyy. Sillon keskustelu ja jollei toimi niin ero on kai paras ratkaisu.


Haluisin kuulla lähinnä miesten mielipiteitä. Ihan omia kokemuksia ja tuttujenne, jos nyt miehet ylipäätäänkään keskustelee aiheesta keskenään. Ei kiitos valituksia naisilta, että "juu pitää paikkansa, mun mies on just tollanen", tai "mitäs on valinneet tällaisia miehiä, mulla on niin ihana mies joka auttaa". Haluisin kuulla lähinnä miehiltä itseltään mitä ne miettii tällasesta? Onko lastenhoito niin helppoa, ettette koe naisenne tarvitsevan apua, vaikka pyytääkin sitä? Ei se nainen välttämättä myöskään halua seksiä, jos joutuu 24/7 olemaan "töissä" kotona (itse tosin koen asian pahentavan tilannetta ja seksittömyys johtaa (oli se sitten naisen tai miehen haluttomuutta) eroon jossain vaiheessa).

En tosin tiedä liikkuuko täällä vaan niitä miehiä, jotka haluavat helpottaa vaimonsa elämää ja säilyttää hyvän parisuhteen. Tiedän, että teitäkin löytyy :)

En muuten puhu omasta elämästäni.
 
Viimeksi muokattu:
SPS
Jaa-a. Mun siskon ukko jäi kotiin mun kummitytön synnyttyä ja sisko palasi töihin. Kummatkin oli tyytyväisiä.

Kyllä minä myös oman tytön synnyttyä tein askareita ihan perkeleesti ja vietin kaiken liikenevän aikani leikkien tytön kanssa. Äiti sai silloin levätä, eli makasi sohvalla tv:n ääressä niin kuin pyhä tapansa oli. (eikä siitä hievahtanut muuta kuin jääkaapille tai vessaan)

Tunnen kyllä monta pariskuntaa, jossa työnjako on "perinteinen", mutta tunnen kyllä monta muutakin, jossa se ei ole.
 

Yhteistyössä