LAPSEN HARRASTAMISESTA

hei mitä lapsenne ns harrastavat?

Tuntuu että monilla 5-6 vuotiailla vaikka mitä toimintaa.
Käyvät jalkapallo / lätkäharrastuksissa ja vaikka mitä-
huh olenkohan laiska vai muuten saamaton kun 5.5 vuotiaalla pojallani
ei vielä mitään ihmeempää menoa ole.
Pitäisikö jo lähteä ???
 
Meillä 6 vuotta täyttävä tyttö ei itse halua vielä harrastaa mitään erityistä. Hyppii ja pomppii kyllä paljon niin että saa liikuntaa. Monet ns. fiksummat (asiantuntijat) ovat sitä mieltä, ettei alle kouluikäisellä tarvitse olla mitään erityistä harrastusta. Luova leikki on parasta. Antaa lapsen ITSE valita mitä harrastaa ja milloin, eiks vaan.
 
Meidän kohta 6-vuotias poika on nyt puolisen vuotta käynyt kuvataidekoulussa kerran viikossa. On muutenkin tosi innokas pikku taiteilija, ja tästä harrastuksesta on tykännyt tosi paljon. Sen enempiä harrastuksia ei ole, eikä itseasiassa ole nyt tulossakaan.. Jo päiväkodissa oleminen on pienelle jo aika rankkaa, joten illat ruhoitetaan ihan vaan kotiin.. :)
 
Sanovat, että nykyajan lapset eivät osaa leikkiä, koska niitä raahataan ohjattuihin harrastuksiin liian kanssa...?

En tiedä, oma isompikin on vasta 3,5 v eikä tosiaan käy missään vielä. Menee sitten, kun itse jotain haluaa alkaa harrastaa.
 
piipii
Joo, älä tosiaan vie mihkään harrastuksiin, ellei itse pyydä. Kyllä aktiviteettiä tulee ihan tarpeeksi ilman ihme harrastuksiakin. Stressaantuvat vaan, jos aina pitää olla menossa aikataulujen mukaan.
 
Käymme neitin (2v11kk) kanssa yhdessä jumpalla kerran viikossa ja neiti itse on puhunut jo vuoden verran että haluu jalkapallokouluun (olen itse valmentajana jalkapallojoukkueessa) mutta en päästä vielä. Pääsee sinne ehkä reilun vuoden päästä =) Sitä ennen saa tyytyä äitiin pelikaverina, tosin pyörii mun mukana harjoituksissa välillä.

Mun muolestä lapsi voi harrastaa jos itse haluaa mutta ei ole pakko ennen kouluikää. Kouluikäisenä mun mielestä on hyvä harrastaa ja hyvä harrastus voi pelastaa teiniikäisenä monelta ongelmalta.
 
johi
Meillä nyt 6-vuotias tyttö käy lastentanssissa kerran viikossa. Siinä harrastukset tällä hetkellä. Itse halusi pitkään balettiin, kun äiti ja tätikin käyvät :) Viisivuotiaana kävi vuoden kuvataidekoulussa 1krt/vk, mutta sai sitten valita jatkaako sitä vai aloittaako tanssin. Mielestäni tuo yksi harrastus kerran viikossa on aivan tarpeeksi, muuten leikkii vapaasti illat ulkona ja sisällä.
 
doaivu

No, meillä 4v poika käy kerran viikossa jääkiekossa ja kerran viikossa salibandyssa. 6v tyttö käy kerran viikossa jumpassa ja kerran viikossa lastentanssissa. Meillä lapset ovatkin kyllä kotihoidossa, kun pienin on 1v.
 
Meillä vanhempi poika (6 ihan parin päivän päästä) käy kerta viikkoon tunnin painissa ja kesällä ilmeisesti jos vaan löydetään paikka niin yleisurheilua ois tarkotus kun hinkuu sitä jatkuvasti. Pojalle painiharkat on tosi tärkeet ja yleensäkin liikunta. Onneksi ei ole jalkapalloon/lätkään tms hinkunnut niin ei oo tarttenu ei sanoo liikunnalle, kun noi on siinä määrin kalliita harrastuksia täälä pk-seudulla, ettei yksinkertasesti ois varaa pistää niin paljoa rahaa harrastukseen.
 
5-vuotias poikani käy kerran viikossa salibandy harkoissa. Päiväkodistakin suosittelivat jotain harrastusta että saa harjoitusta ohjeiden kuunteluun, vuoron odottamiseen jne. Kaipaa kovasti muutenkin ohjattua tekemistä. Itsekin kyselee koska on sählykerho.
 
katina
Eiköhän tu ole aika yksilöllistä tuo harrastaminen. Mutta uskoisin jokaisen vanhemman kuitenkin tässä vaiheessa kuuntelevan asta, eli jos lapsi ei jaksa/halua harrastaa niin sitten ei, mutta miksi kieltää innokasta lasta harrastamasta, jos tämä sit haluaa.

Meillä lapsi on päivähoidossa osan viikosta tai aika epäsäännöllisesti ja on nyt innostunut ringetestä. liikuntakoulussakin käy kerran viikossa ja on todella pettynyt ellei joku kerta pääsekään mukaan. Tietysti lapsi on tässä vaiheessa niin pieni, ettei hän itse osaa harrastuksia kaivata ja jos jo pivittäin käy hoidossa ja vanhemmat koko päiväisesti työssä niin miksi ihmeessä ottaa stressiä vielä siitä, että pitäis kuljettaa lasta harrastuksiin.

Minä itse olen niin huono liikkumaan, kun en ole huolehtinut itsestäni, että senkin vuoksi kuljetan lasta mielelläni urheiluharrastuksiin niin pitkään kun hän siell haluaa käydä. Ylilihava äiti, kun ei saa itse itselleen edes luisteja jalkaan, että voisi itse lastaan opettaa luistelemaan...
 

Yhteistyössä