Lapsen hampaisiin ilmestyneet tummat laikut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut mami

Vieras
Käytiin nuorimmaisen lapsen - 2v10kk - kanssa hammashoitajalla aika tasan kaksi kuukautta sitten ja kaikki oli ok. Tänään huomasin, että sillä on purupinnoilla alhaalla ainakin neljässä hampaassa tummaa laikkua :O

Pesin hampaat uudelleen vaikka oli aamulla pesty ja tsekkasin, että olisiko ollut vain jotain ruuan tähdettä. Mutta ei auttanut, siellä ne läiskät edelleen kummittelivat... Voiko lapsen hampaat reikiintyä näin nopeasti vai mitä muuta tuo voisi olla?? Onko kellään kokemusta.

Paha mieli tästä, koska olemme parhaan mukaan hampaita hoitaneet ja itse olen jotakuinkin hysteerinen asian kanssa, sillä minulla oli jo pienenä huonot hampaat eikä niistä vanhemmat vaivautuneet pitämään huolta.

Meidän lapsen hampaisiin ilmestyi sellaista harmaata vähän yli 1-vuotiaana. Menin näyttämään hammashoitajalle ja se kuulemma johtui vedestä, en muista tarkempaa selitystä, että mikä tämän alueen vedessä on se värjäävä tekijä. Oltiin muutettu tälle paikkakunnalle just ja jotenkin se veden muutos värjäsi hampaita. En itselläni tosin huomannut samaa. Joidenkin kuukausien jälkeen hampaat olivat taas valkoiset eivätkä ole enää värjäytyneet. Soita vaikka hammaslääkäriin ja käy näyttämässä, niin saat mielenrauhan. En usko, että hampaisiin voisi yhtäkkiä pamahtaa monta reikää.

Mulla tuli värjäytymiä lapsena hampaisiin antibiooteista, korvatulehdusten takia jouduin niitä syömään.
Mutta tuo oli silloin muinoin yheksketluvulla, ehkä nykylääkkeet ei hampaita värjää... :d
En tiedä.

En tupakoinut raskausaikana, mutta ollaan muutettu melko lähiaikoina, en tiedä voisiko johtua siitä. Kamalan vaikeeta uskoa, että olisi reikiä, kun tuota on niin monessa hampaassa. Tai sitten on iskenyt totaalinen hammasmätä koko suuhun :(

Ajattelin kyllä soittaa hammashoitolaan ja kysäistä. Jos vaikka saisi käydä näyttämässä.

Niin ja lääkkeitäkään ei ole tarvinnut vielä syöttää tuolle, paria särkylääkettä lukuunottamatta ja niistäkin viimeisimmästä on rutkasti aikaa.

Kiitti kokemusten jakamisesta, helpottaa mieltä.

Jos on sellaista vaaleanruskeaa niin on todennäköisemmin (mutta ei välttämättä) reikiä ja reiänalkuja. Jos on muunväristä ovat todennäköisesti värjäytymää. Joillekin lapsille kertyy ihan mustaa töhnää hampaiden pinnoille. On hurjan näköistä, mutta ei ole reikiintymistä.

Meillä on myös 3 vuotiaalla alaposkihamapiden pinnalla sellaista mustaa mikä ei lähde pesemällä. Ja meillä kyllä pestään hampaita ja ei syödä makeaa. Outoa, itsekin olen miettinyt mitä se on.

Omalla lapsenlapsellani 3,5 v on myös tullut tummia laikkuja hampaisiin lähinnä hampaisen juuriin. Hammaslääkäri sitä ihmetteli, koska antibioottikuureja lapsella ei ole ollut. Nuoremmalla 2-vuotiaalla samaa ongelmaa ei ole. Nyt kahdella muun perheen saman ikäisellä lapsella on sama ongelma. Jotenkin tulee mieleen, että olisiko kyse jonkun rokotteen aiheuttamasta sivuvaikutuksesta?? eli olisiko joku rokote, jonka saman erän tuon ikäiset lapset ovat saaneet. Muuta selitystä ei oikein ole, lapsi ei ole syönyt esim. sellaista ruokaa paljon joka värjäisi (mm. mustikka, salmiakki) ja vedessä ei pitäisi olla mitään mitään sellaista tekijää. Virvoitusjuomiakaan lapsi ei juuri juo.

Mun 3 vuotiaalla pojalla (ja mulla itsellä) on tullut tämän vuoden puolella kans paljon värjäytymää/tummentumaa hampaisiin. Anoppi on hammashoitaja ja tarkisti hampaat. Ei ole reikiä, joillakin vain hampaat värjäytyvät helpommin. Kuulemma usein vielä nämä hampaat on sellaisia, että niihin ei niitä reikiä edes tule niin helposti! Hurjan näköinen on pojan suu mutta ei voi mitään. Sähköhammasharjalla + hammaslääkärin tahnalla ollaan vähän saatu pois mutta takasin tulee. Tytöillä 5,5v ja 1v9kk normaalit hampaat.

[QUOTE="Vieras";28934719]Liika fluori aiheuttaa fluoroosia. Googlaa niin näet millaisa läikkiä. Yleensä kyllä hampaan vapaalla pinnalla eikä poskihampaiden purupintojen uurteissa.[/QUOTE]

Asia selvä. Muistelin lähinnä että jonkinlaisia täpliä tulee ja fluoriahan voi olla vesijohtovedessä jne jne jne.

Todennäköisesti kyse ei ole reikiintymisestä vaan normaalista hampaan pinnan kulumisesta, koska maitohampaat ovat rautahampaita huomattavasti heikommat. Etenkin happamat tuotteet aiheuttavat tätä, mm. valitettavasti marjat ja hedelmät. Toki ne terveellisiä ovat, ja tärkeintä on muistaa pitää kiinni ruokarytmistä eli ei turhia naposteluja jollloin hampaat kärsivät useista happohyökkäyksistä päivän aikana. Näin siis meillä, kun tein saman huomion tytön hampaista, vaikka suuhygienistillä oli vierailtu muutama kuukausi takaperin. Meillä tyttö rakastaa marjoja ja hedelmiä. Ja aiotaan syödä niitä kyllä ihan jatkossakin.

Yhteistyössä