Lapsen hampaiden pesu; pesetkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hampikeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hampikeiju

Vieras
Minkä ikäiseksi asti olet pessyt lapsesi hampaat? Minkä ikäisenä lapsesi on alkanut pesemään hampaansa itse? Onko hampaissa ollut reikiä?
Meillä 8-vuotias on pessyt keväästä asti hampaansa itse ja tänään tarkistin suun perusteellisesti ja huomasin yhdessä hampaassa ison reiän. Oli näemmä todellakin liian aikaista antaa alkaa pesemään hampaansa itse :( Olen aina ollut tarkka hampaiden hoidosta ja edelleen se on ollut säännöllistä päivittäin, myös xylitol-purkka on käytössä. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että miten silti tuollainen reikä on ehtinyt tulla ja tullutkaan, kun hoidosta ei lipsuta?! Tästä päivästä lähtien jatkan siis pojan hampaan pesua...

Meillä molemmat lapset (kaksoset) alkoivat jo 6v pestä itse hampaansa ihan hammashoitajan siunauksella (sanoi, että jos itse pesevät niin hyvin, kun hoitolaan mennessä itse olivat pesseet niin se riittää), nyt ovat 14 v eikä ole reikiä tai alkuja ollut.

Aamuisin pesevät itse, iltaisin minä pesen. Lapset 5, 8 ja kohta 10v. Aina on hammaslääkärillä jotain sanomista hampaidenpesusta kun itse aamulla pesevät hampaansa. Tosin viimeksikin oli varmaan vielä aamupala-Weetabixiä poskihampaissa kun aamusella kävi tarkastuksessa, ja moitti että pitää pestä takaa paremmin. Entä jos lapsi onkin pessyt hampaansa ENNEN aamupalaa, kuten suosituskin on?

Myös se, kun rastitin että lapset saavat lähes päivittäin karkkia, sai moitteet, vaikka kerroin että jos kotona on karkkia, niin saattavat saada yhden jälkkäriksi vaikka sitten joka päivä. Silti hammaslääkärin mielestä se taitaa olla pahempi kuin karkinmättöpäivä kerran viikossa :D

No, itse tiedä että meillä hoidetaan lasten hampaat hyvin eikä turhia napostella, eikä kenelläkään pitäisi olla mutans-tartuntaakaan. Mehujakaan ei meillä juoda. Reikiä lapsilla siis 0. Ja aion jatkaa vielä esikoisenkin hampaiden pesua iltaisin, jotta varmasti tulee hyvin pestyä.

suositus on vissiin, että 9vuotiaaksi asti aikuinen ainakin tarkastaa että meneekö ok.. (itsehän pesen tällä hetkellä vasta kahta puoliksi pilkottavaa hammasta, että hyvä mennä taas neuvomaan :D) ja pesen mä omianikin hahahahaa!!

Suositus taitaa olla juuri tuo 9 vuoden ikä. Meillä on poika pessyt hampaansa iltaisin aina vanhempien valvonnassa sähköhammasharjallaan ja on muistutettu aina, että muistaa pestä takapinnat, hampaiden "sisäpuolet" jne. Sähköhammasharjassaan on "äänimerkki" millon on pessyt riittävän pitkään hampaita, mutta pesee aina äänimerkin jälkeenkin vielä hyvän tovin. Kahdella muulla lapsella (2v ja 11v) ei ole reiän reikää hampaissa....

Yhteistyössä