Lapsen fyysinen vastustus, miten vastaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaksi vanhempaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaksi vanhempaa

Vieras
Heipä hei! Nyt tarvittaisiin ihan mielipiteitä. Aiheena on se, että 7-vuotias poika välillä koettelee vanhempiaan (ja muita aikuisia, esim. isovanhempia) fyysisesti. Sellaista nyrkittelyä, tökkimistä ja muuta. Myös fyysistä vastustamista, kun pitäisi esimerkiksi suostua istumaan autossa omalla paikallaan. Ihan voimalla saa vääntää, että saa pojan lopulta paikalleen.

Noh, mielipidettä kaivataan siis siihen, että toinen vanhemmista on sitä mieltä, että lapsen fyysiseen koetteluun vastataan fyysisesti. Lasta voi vähän uhitella fyysisesti esim. työntämällä kevyesti portaissa nojaamaan, jotta pääsee näyttämään kuinka fyysisyyteen vastataan fyysisyydellä. Lasta ei tässä tapauksessa missään nimessä tönitä tai satuteta vaan "uhitellaan". Toinen vanhemmista on sitä mieltä, että fyysiseen ei pidä vastata "samalla mitalla" vaan puheella pitäisi selvitä loppuun asti. Puhe vaan ei meinaa tehota toisinaan alkuunkaan.

Tarvitsemme mielipiteitä ja neuvoja, olemme täysin eri mieltä kasvatuksellisista keinoista tällaisten tilanteiden edessä. Kummankin mielestä toisen tapa on väärä.

Kiitos!

Mun mielestä tuollainen "uhitteleminen" ei ole oikein. Siinä aikuinen käyttää samanlaista väkivaltaa kuin lapsikin ja koska aikuinen käyttää väkivaltaa, on se lapsesta silloin ok. Mitä, jos lapsi ei lopeta käytöstään, vaan vuodesta toiseen jatkuu smanlainen vääntö ja lapsen voimat kasvaa. Joskus teini-iässä lapsen kanssa saa sitten fyysisesti tapella kunnolla.

Kyllä mä nappaan kiinni jos lapsi mua yrittää lyödä tai muuten satuttaa.
En oikein edes käsitä, mistä ap aloituksessa puhui, siis mitä uhittelemista.

Kannattaa laittaa rajoja jo varhain niin ei joudu niin vaikeuksiin vanhempana. Ei turpiin joka päivä, mutta sen selkeää osoittamista, kenellä on valta holhouksenalaiseen nähden. Kuria ja johdonmukaisesti, sekin kun on välittämistä.

Lasta estetään satuttamasta itseään ja muita, vaikka sitten fyysisesti jos ei muu auta.

Lisäksi jos on aivan pakko tehdä jotain (esim. mennä autonistuimeen) niin lapsi ohjataan siihen vaikka sitten fyysisesti auttaen.

Muuten pitää pärjätä puheella. "Uhittelu" vain vahvistaa lapsen luuloa siitä että toisia saa töniä ja lyödä, ja se ei liene teidän tarkoituksenne...?

Kaikenlainen väkivalta on vakava juttu, noin ison pitäisi jo ymmärtää että se ei todellakaan ole ok. Puuttuisin hyvin voimakkaasti, en kuitenkaan väkivallalla. Ei mitään lässynlää-menoa tuon ikäisen kanssa, vaan vakava puhuttelu ja seuraamukset teoista! Tietenkään pelkkä puhe ei auta tuollaiseen piintyneeseen tapaan, johon ei ole suhtauduttu riittävän vakavasti. Tuskin tyhjä uhittelu sen tehokkaampaa olisi, äkkiähän lapsi huomaa ettei aikuinen kuitenkaan mitään tee vaan lapsi pääsee tekemisistään käytännössä seuraamuksetta.

Fyysistä ohjausta ei enää odottaisi 7-vuotiaan kanssa juuri koskaan tarvittavan. Jos käytöstä ei saa kuriin normaaleissa arjen tilanteissa (esim. autossa istuminen paikallaan turvavöissä), hakisin apua asiantuntijoilta. Keskustelisin kyllä aiheesta ensin lapsen kanssa vakavasti, jos hän oikeasti pystyy käytöstään kontrolloimaan ja on ihan normaali lapsi, niin ehkä se jo ongelmaan auttaa.

Kiinni pitäminen tarpeen mukaan tiukastikin on eri asia kuin takaisin töniminen tai lyöminen tai niillä uhkailu. Ongelmallista kiinni pitämisessä on kuitenkin se, että sekin tekee kipeetä jos lapsi pistää hirveesti vastaan. Mä kyllä silti tarvittaessa otan kiinni vaikka lapsen käsivarresta jos lapsi yrittää vaikka lyödä tai pyrkii juoksemaan pakoon. En näe asiaa niin että minä varsinaisesti satutan lasta jos lapsi yrittää kiukuspäissään juosta autotielle, minä pidän tiukasti käsivarresta kiinni ja lapseen sattuu sen takia että yrittää riuhtoa ja repiä kaikin voimin itseään irti.

Töniminen ja pois työntäminenkin on minusta kaks eri asiaa. Ei vastahakosen lapsen tasainen työntäminen esimerkiks sisälle kotiovesta (tai kauemmaksi minusta jos lapsi huitoo älyttömästi) tähtää lapsen satuttamiseen tai kaatamiseen toisin kuin töniminen. Tai kuka nyt mitäkin termejä haluaa näistä käyttää.

Yleensä ottaen mä vetäisin rajan normaalioloissa siihen, mikä toiminta tähtää lapsen satuttamiseen ja mikä taas aisoissa pitämiseen.

Kannattaa miettiä mistä se lapsi on oppinut väkivaltaan turvautumisen jos häntä "uhitellaan fyysisesti"=uhkaillaan väkivallalla jatkuvasti. Ymmärtäkää esimerkin voima nyt tossa kuviossa. Ottakaa mielummin vaikka jäähypenkki käyttöön tai muu vastaava ja pitäkää siitä kiinni.

jäähypenkki 7vuotiaalle :whistle: no mites sen saa siinä pysymään muulla kuin FYYSISELLÄ ylivoimalla?? [QUOTE="niin";30105475]Kannattaa miettiä mistä se lapsi on oppinut väkivaltaan turvautumisen jos häntä "uhitellaan fyysisesti"=uhkaillaan väkivallalla jatkuvasti. Ymmärtäkää esimerkin voima nyt tossa kuviossa. Ottakaa mielummin vaikka jäähypenkki käyttöön tai muu vastaava ja pitäkää siitä kiinni.[/QUOTE]

Yhteistyössä