lapsen diabetes. miten arjen saa sujumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonnas1984"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jonnas1984"

Vieras
eli otsikosta jo selvisikin.. lapsellani on diabetes. se todettiin eilen, ja nyt on pää täynnä kysymyksiä. itse tiedän tasan tarkkaan sen, että diabetes on sokeritauti, ja hoitona käytetään insuliinia. siinä koko mun tietämys. olen ihan puulla päähän lyöty! miksi meidän lapsi? miten selvitä arjessa? voiko lapsi elää normaalia elämää? miten koulussa? kuka auttaa? olen itkuinen, surullinen ja huolesta sekaisin. jos joku kokeneempi jaksaisi vastailla ja pääpiirteittäin kertoa miten sai asiat rullamaan, olisin kiitollinen siitä.

Saatte kyllä varmaan sairaalasta neuvoa ja apuja, mutta tässä mitä tiedän pk:ssa diabeteslasta hoitaneena:
* ruokailuissa pitää laskea tarkkaan mitä lapsi syö ja paljonko ruuassa on hiilareita
* verensokerit pitää mitata muutamaan kertaan päivän aikana ja antaa välipalaa
* lapsen verensokerin arvon oppii aika nopeasti arvoimaan lapsen vireystasosta
* koulussa keittiössä yleensä mitataan ruuan hiilarit ja opettajaa voi pyytää muistuttamaan lasta tai jos mahdollista, niin kannattaa hakea lapselle alkuun avustaja (pk:ssa asia on helpompi hoitaa, koska melkein aina jioku henkilökunnasta osaa hoitaa diabeteslasta, mutta koulussa kenelläkään en siihen kait oikeasti ole velvollisuutta)

Jaksamista!

Tunnetko ketään jonka lapsella on diabetes? Vertaistuki on todella hyödyllistä varsinkin alkumetreillä... Jos et tunne ketään niin pyydä lasten osastolta, sinne vapaaehtoiset jättää yhteystietojansa.

Meillä lapsi sairastui 5-vuotiaana diabeetekseen, aluksi myös minä olin todella järkyttynyt ja itku oli herkässä. Parin päivän jälkeen lähdin osastolta kotiin yöksi nukkumaan ja selvittelemään ajatuksia, ja siitä alkoi sopeutuminen kunnolla.

Menin takaisin töihin n. kolmen kuukauden päästä lapsen sairastumisesta, sinä aikana ehdimme tulla sairauden kanssa suht tutuiksi ja oppia hoidon. Sinänsä sairaus ei ollut minulle uusi, ja pistäminenkin oli tuttua.

Lapsi voi aika pitkälle elää normaalia elämää, jonkin verran tietenkin rajoitaa kun tarvii olla säännölliset ruoka ja pistosajat. Meillä diabeetikkopoika harrastaa jääkiekko, sählyä ja uimista, liikunta on todella tärkeää diabeetikolle!

Joissakin kouluissa diabeetikko saa henk.koht. avustajan, meillä ei, ja kävinkin kovan taiston rehtorin kanssa että sain kouluavustajan avustamaan lasta sairauden hoidossa, diabeteshoitjaja kävi koululla henkilökuntaa opastamassa. Nyt pojan luokassa ei ole enää kouluavustajaa mutta avustaja käy toisesta luokasta ruokailun alla poikaa auttamassa.

Aluksi tulee paljon uutta asiaa, ja olo on tosiaan kuin ois puulla päähän lyöty ja lasta käy sääliksi mutta elömä jatkuu, ja diabeetikko voi tosiaan elää melko normaalia elämää. Suosittelen että puhut paljon, hoitajille, ystäville, ja psykologillekkin ajan saatte, koko perhe.

Yhteistyössä