Lapsen auringolta suojaaminen?

  • Viestiketjun aloittaja 1-2v
  • Ensimmäinen viesti
1-2v
Kuinka tarkkoja olette 1-2 vuotiaiden ihon/silmien suojaamisesta auringolta?

Viime kesänä kun poika oli vielä aivan vauva eikä liikkunut oli helppoa, mutta nyt mietityttää.. Aurinkorasvaahan ei olis hyvä käyttää vaan iho pitäit suojata vaateilla. Minkäs teet kun on 25`lämmintä, ei ole kovin kiva pukea lasta pitkähihaiseen :(

Aurinkolasit ei pysy päässä, lippiksestä tykkäisi mutta se jättää korvat ja niskan tosi pahasti auringon armoille.. Lierihattu taitaa olla aitten ainoa joka jotenkuten toimii..

Miten teillä toimitaan?
 
"Jenis"
Meillä on kyllä käytetty ihan surutta sitä apteekin aurinkorasvaa vauvasta asti. Suomen aurinkoiset päivät on sen verran vähissä, että en tod ala lasta mihinkään avaruuspukuun pukemaan niiden takia. Lierihattu on hyvä, suojaa naaman, korvat ja niskan.
 
fanaatikko
Itse hankin lapselle hyphenin pitkähihaiset ja lahkeiset aurinkosuojavaatteet ja sunblockin lippiksen niskasuojalla (pysyy paremmin päässä kuin hyphenin). Otin nuo aurinkosuojavaatteet tosi reilua kokoa, taisi olla jo vauvaiässä 98 senttinen käytössä, ovat aika tyköistuvia ja käärin hihoja, kolme-neljä kesää oli samat käytössä aurinkoisella säällä. Ovat aika hintavia mutta mielestäni tuolla käyttöskaalalla ihan ok, aurinkorasvoja en käytä alle 2 vuotiaalla ja noiden vaatteiden kanssa ei tarvi huolehtia onko rasvoja kehossa tarpeeksi, kasvot rasvaan tietenkin isommalla.
 
Juu lierihattua kannatan ja mun poju antaa sen olla jopa päässä, on nauhallinen. Aurinkolaseihin "opetin" että auringossa hetki ilman laseja-lasit päähän-ilman laseja. Jotenki kai oivalsi että mukavampi katsella rattaista maailmaa kun antaa lasit olla ;) Eilen ostin apteekista aurinkorasvaa suosittelivat Louis Widmer kids creamia alle 1v.
 
"mie"
No meillä mennään ihan maalaisjärjen mukaan:
Välillä saattaa olla päällä ihan ohut pitkähihainen, joskus ollaan t-paidassa ja etsitään välillä varjoa, omalla pihallamme esim hiekkalaatikko on aina varjossa, joten siinä on helppo leikkiä ihon palamatta. Hätätapauksessa aurinkovoidetta.
Onneksi oman 2-vuotiaan iho ei tunnu olevan kovin herkkä palamaan.
 
Tyttö kohta 2 v ja suojaan auringolta mm. ohuilla pitkillä legginseillä, ohuella pitkähihaisella mekolla, lierihatulla sekä tarvittaessa esim. uidessa on Uv -puku tai aurinkorasvaa. Käytän tätä http://www.yliopistonapteekki.fi/Images/huge/200708.jpg ,koska siinä vain fysikaalinen suoja eikä kemiallista. Aurinkolaseja olen vauvasta asti yrittänyt käyttää, mutta saman tien kiskoo päästä pois -usemapi malli jo kokeiltu. Lierihattu ja lippis siis riittäköön, kunnes löydän lasit, jotka ei tyyppiä "haittaa" niin kuin itse ilmaisee. :D
 
"..."
Me ollaan käytetty meidän paljon hikoilevalla puolitoistavuotiaalla Louis Widmerin aurinkosuojavoidetta, jossa on pelkkä fysikaalinen partikkelisuoja, ei siis lainkaan kemiallista suojaa. Suojakerroin on 50. Pakko antaa toisen olla shortseissa ja t-paidassa, ei ulkoilusta tulisi muuten mitään. Rasvaa lisäillään tiheästi. Päässä on lierihattu, aurinkolaseja poika välillä pitää, välillä nakkelee ne maahan.

Meilläkin on onneksi hiekkalaatikko ja suurin osa leikkipaikasta puun varjossa, joten ihan suoraan auringon porotukseen ei tarvitse mennä.
 
"vieras"
meillä käytettiin esikoisella 1,5v alkaen louis widmer merkkistä lasten aurinkorasvaa ja viimekesänä oli kuopuksella,silloin 1v+ apteekin lasten vichy suihketta jonka suojakerroin oli 50+. sitä ajattelin tänäkin vuonna ostaa.
 
Tyttö kohta 2 v ja suojaan auringolta mm. ohuilla pitkillä legginseillä, ohuella pitkähihaisella mekolla, lierihatulla sekä tarvittaessa esim. uidessa on Uv -puku tai aurinkorasvaa. Käytän tätä http://www.yliopistonapteekki.fi/Images/huge/200708.jpg ,koska siinä vain fysikaalinen suoja eikä kemiallista. Aurinkolaseja olen vauvasta asti yrittänyt käyttää, mutta saman tien kiskoo päästä pois -usemapi malli jo kokeiltu. Lierihattu ja lippis siis riittäköön, kunnes löydän lasit, jotka ei tyyppiä "haittaa" niin kuin itse ilmaisee. :D
Meidän apteekissa ei ollut tuota Eucerinia. Joo ja kaikki ei vaan pidä laseista, mut hattuhan suojaa hyvin kun oikeanlainen.
 
"kolmen äiti"
Eihän aurinko sinänsä mitään haittaa kun ei vaan lapsi pala. Meillä kahdella kolmesta tuntuu olevan sellainen iho, että ei pala vaikka kuinka porottaisi. Keskimmäinen taas palaa helposti ja hänet on aina suojattava auringolta TOSI tarkkaan.

Tarkkailkaa omaa lastanne. Ei kaikkia lapsia tarvitse voidella päästä varpaisiin 50 suojakertoimella.
 
mä en ole nähnyt minkäänlaista vaivaa tuon asian suhteen. ei ole aurinkorasvaa laitettu tms. ainut on se että olen toki huomautellut niille, jotka jo ymmärtää, että eivät ole liian kauan paisteessa. ikinä yksikään lapsistamme ei ole palanut auringossa. paitsi 10 vuotias tyttömme viime vuonna ratsastusleirillä. hänellä oli kyllä suojarasvat ja pitkähihaiset mukana, mutta oli vaan jäänyt käyttämättä
 
"..."
Ihoon tulee vaurioita jo ennen palamista. Siksi pienen lapsen iho täytyy suojata, vaikka se ei helposti palaisikaan. Ihon rusketuskin on puolustuskeino UV-säteilyä vastaan, eli silloin UV-säteilyä on jo päässyt ihonalaiskudoksiin aiheuttamaan reaktioita.

Mulla on ainakin ollut vaikeuksia löytää ohuen ohuita pellava tai puuvillavaatteita pojalle. Tytöille niitä tuntuu jonkin verran olevankin. Siksi mennään t-paita ja shortsit-linjalla, koska niitä saa helposti kaupasta. Jos jollain on joku vinkki, mistä löytää hyviä ohkaisia luonnonmateriaalisia kesävaatteita, niin otan ilolla vastaan! :)
 
meillä kanssa
toi eucerinin 25 käytössä pojalla 1v5kk ja mulla itellä kasvoissa, kivan valkoseksi jää naama mut kuka sitä kotipihalla kattelee?

yritetään mahdollisimman paljon olla varjossa, keinupaikka on varjossa, mutta muuten piha on todella aurinkoinen, sitten 12-3 väli ollaankin sisällä.

pihavaatteena helteellä tämä

http:/ /www.lioninthesun.com/productdetail.asp?productcatalogue=Baby%20sunsuit
(ota välilyömti pois)

meillä taitaa olla 2 vuotiaan koko koska hihat on melkeen ranteisiin ja lahkeet puoleen sääreen :) mutta on tosi hyvä käytössä, ei sellasta uikkarikangasta vaan puuvillaisen tuntuista, silti pesun jälkeen kuivuu tosinopeesti käyttöön. todella tyytyväinen oon ollu tähän ja varmasti ostan isommassa koossa kanssa.
 
meillä kanssa
ja tietysti vielä julbot päässä, ja tosi hienosti antaa olla paikallaan kun on vauvasta totutettu, jonukun mielestä meidän usojaus varmaan ihan liiallista, mutta pojan isällä ja mulla tosi vaalee iho ja paljon luomia
 

Yhteistyössä