Lapsen änkytys??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äity
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äity

Vieras
Mitä pitäs tehdä kun poika on alkanu kovasti änkyttämään. Huomasin jo alku kesästä että hän änkyttää jonkin verran, se loppui mielestäni ja nyt on tullut takaisin kahta kauhiampana.

Auttaako taas parhaiten aika?? ja se ettei sitä huomata....
olenko minä jotenki sen voinu aiheuttaa..mitään muutosta ei oo kyl nyt ollu meän elämässä...?
poika siis 2v7kk ja puhuu jo monen sanan lauseita ja kaikki kirjaimet on sanoissa mukana (myös siis s ja r )

Meilläkin poika alkoi änkyttämään n. vuosi sitten 2v8kk ikäisenä ja änkytys "paheni" koko ajan, siten että talvella puhe oli tosi "ikävää" kuunnella. Käytiin sitten pari kertaa puheterapeutilla (joka uskoi siihen , että olisi normaali puheenkehityksen vaihe eli ns. fysiologinen änkytys), ja hän antoi ohjeeksi hidastaa omaa puhetta, antaa lapsen puhua rauhassa (eli ei keskeytä lasta, eikä anna kenenkään puhua päälle) ja ANTAA vain ajan kulua.

Nyt poika on ollut änkyttämättä parisen kuukautta, vieläkään en oikein uskalla olla varma, että se olisi lopullisesti mennyt ohi, mutta toki niin toivon.

eli aika moni änkyttää ja lähes kaikilla se menee ajan kanssa ohi. Itse tiedän kokemuksesta, että se on ikävä vaiva niin lapselle itselleen kuin vanhemmillekin, koska se herättää niin paljon huomiota muissa ihmisissä ja aikaa usein saa selitellä asiaa muille, vaikkei sitä aina itse haluaisikaan.

Meillä poika alkoi änkyttämään 2v10kk iässä. Änkytystä oli enemmän silloin kun poika oli väsynyt ja silloin jos oli kova kiire selittää jotain asiaa. Neuvolassa sanoivat, että antaa ajan rauhassa kulua. Käskivät olla huomaamatta koska lapsi itse huomasi änkytyksen ja se pahensi asiaa. Meillä tuo vaihe kesti pari kuukautta ja hävisi itsekseen.

Meilläpä kun esikko rupes änkyttämään niin neuvolantäti rupes ehdottelemaan neuvolapsykologia :o ja siis soitin sinne neuvolaan ja kysyin apuja siihen :/

No en suostunut ja se meni ohitse noin kuukaudessa ja oli kyseessä juuri tämä "ohimenevä" änkytys =)

Ja kerrottakoon että meidän perheessä ei myöskään ollut tapahtunut mitään erikoista jotta se olisi siitä voinut johtua =)

kiitokset teille!

Minäpä tässä oottelen ja annan aikaa pojalle puhua. :)

Mietin just että kun meillä on noi kaks isoo siskoo, et voishan se olla jotain sellastaki, et nyt ei omasta mielestään saa ääneään kuulluksi, joten mennee sit änkytykseks. Pitää varmaan jutella noiden neitienki kansa et pitää enemmän antaa suunvuoroa pikkuveikalle. :)

Ja vältän vielä soittamista ylihysteeriselle neuvolan tädillemme... :/

Mä oon kuullu tälle jutulle sellasenkin selityksen että lapsella ajatukset menee niin vilkkaasti etiäpäin ettei kerkeän niitä sitä mukaa puhumaan ulos. Ja menee siis ajan kanssa ohitse!

Itse olen 23- vuotias ja änkyttänyt 6- vuotiaasta asti. Tosin psyykkisistä syistä. Jos änkytys jatkuu, kannattaa pikimiten viedä puheterapiaan, jossa lapsellesi opetetaan puhetekniikka ajoissa. Parempi aloittaa ajoissa hoito. Koulussa muut lapset ei todellakaan katso hyvällä, lastasi piinataan vuosia. Kokemusta on.

Itse nyt 29v ja änkyttänyt siitä asti kun oppin puhumaan. Ensi alkuun tosi pahasti pitkälle ala-aste ikään. Parin ekan kerran jälkeen puheterapiaa löyty niksit millä vähentää huomattavasti änkytystä. Ja mitä vanhemmaksi tuli sitä paremmin osasi niksejä käyttää hyväksi.. Nyt koulut käyneenä ja perheelisenä miehenä kertoa hyvfän niksin mitä voi kokeilla kotona. Itselläni änkytys häviää lähes tulkoon kokonaankun keskytin siihen mitä minulla on sanottavaa, Ja tähän lisäksi hengitys. Rauhallinen puhe ja samalla raulahhinen hengitys niin kaikki menee tosi hyvin... NYt työssäni pysty satapäiselle yleisölle esitelmöimään ymym. Ja jos änkytystä esiintyy niin so what. Änkytys on ongelma jos siitä tekee ongelman. toki minunkin elämäni olisi ollut helmpompaa jos sitä tätä ei olisi, mutta kun se nyt vaan on ja piste.

Tokia minuakin on kiusattu vaikka millä mitalla koulussa mutta äitini sanoja lainaten "Kyllä on kiusaajilla on onneton elämä jos toisen änkytys noin kovaa häiritsee"..kai tähän vielä kova luonteeni on tehnyt osansa.

Tsemppiä vaan kaikille "ongelman" kanssa.Sen kanssa voi elää ihan kuten muutkin.

-S-

Mulla alko änkytys kun koira puri mua vuoden ikäisenä, vanhyemmat luuli et menis ohi, mut ei se menny. Yhtäkkiä se vaan pahentu kymmenen vuotiaana. Oon kokeillu tavutella ja tasoittaa hengitystä, mut se ei auta. Oisko mitään hoitoheuvoja, kun niitä nyt niin kipeästi tarvitsen :( Nyt oon jotain 13 v

Pyydä koululääkäriltä lähete puheterapeutille. Änkytystä ei luultavasti saada enää kokonaan pois, mutta puheterapiassa opit keinoja, joiden avulla pystyt puhumaan sujuvammin.

Yhteistyössä