Lapsen allergiat, nyt raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gugu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gugu

Vieras
Esikoinen on ollut ihan vauvasta asti ihottumassa ja vatsavaivainen. 3kk-ikäisenä kasvot olivat kokonaan rikki ja saimme lähetteen yksityisen kautta lastenpolille. Ensin meitä hoiti todella mukava lääkäri, otettiin verestä allergiatestejä ja yritettiin seuloa minulta ruokavaliosta pois mahdollisia "pahiksia". Iho saatiin rauhottumaan vain sibicortilla, heti kun tuli pakollinen kortisonitauko nahka alkoi oikein vuotaa nestettä.

Sitten vaihtui lääkäri. Tehtiin prickit ja maitoaltistus. Prickeissä näkyi pari ruoka-ainetta ja maitoaltistuksessa kakkasi kirkuen neljä kertaa sairaalassa ja pari kertaa heti kotiin päästyämme. Meillä oli eri lääkäri kuin ennen ja käski jatkaa vaan tuttelilla ja imetyksellä pari viikkoa. Kakkaa tuli ja tuli, mutta lääkäristä se kuului asiaan. Joten maito jätettiin ruokavalioon. Lastenpolilla kävimme parin kuukauden välein kontrolleissa ja lääkärin käytös oli jokseenkin kummallista. Kävin siellä aina mieheni kanssa ja lääkärissä kun olimme nainen sanoi vaikka, että kokeilkaa jättää se ja se ruoka-aine pois, jos olo helpottuisi. Kotiin tulleessa kertomuksessa lääkärikäynnistä nainen aina kumosi siellä sanomansa.

Minä aloin olla hermostunut lapsen voinnista ja ihosta ja lääkäriltä siitä kyselin käynneillä. Sanoin, että on raskasta, kun lapsella on paha olo ja en tiedä mitä lapselle syöttäisin. Poika nukkui huonosti ja oli levoton. Lääkäri vaikutti ymmärtäväiseltä, mutta siinä epikriisissä aina kirjoitti jotain ilkeää, esim. sanoi äidin olevan hysteerinen ja ehdotti koko perheen menemistä perheneuvolaan. Lapsella ei lääkäristä ollut allergioita ja äiti vaan kuvitteli tilanteen. Poika oli 1 1/2-vuotias kun lääkäri sanoi, että ei tarvitse enää tulla tänne, poika on ihan kunnossa. Kaikki oli vaan äidin kuvittelua ja uniongelmat omaa syytä. Nykyisin altistetaan, ei vältetä oli naisen suosikkilause.

Lapselle sitten syötettiin lähes kaikkea, maitoa, vehnää, kananmunaa... Oireita oli vielä välillä, ihottumaa, ummetusta, ripulia ym. mutta ei jatkuvalla syötöllä. Nyt poika on melkein kolme ja jonkin aikaa sitten vein hänet lasten allergialääkärille kovan jatkuvan kutinan takia. Ja siellä todettiin, että allergiat olivat saaneet koko kropan ja kaikki arvot ihan sekaisin. Saatiin ehdoton maito-, vilja- ja kananmunakielto ja vaikka mitä muita ruoka-ainetta otettiin pois ruokavaliosta. Aloitettiin suun kautta lääkitys ja ihme ja kumma, meillä asuu ihan eri poika. Siihen loppui jatkuvat korvatulehdukset, kiukuttelu, astmalääkkeen käyttö ja uniongelmat. Ja ihan yhdessä yössä! Nyt kiukuttaa, ajattelen vain, että poikaa on turhaan kidutettu ja piinattu syöttämällä ruokaa, joka ei ole sopinut. Raivostuttaa lääkärin vähättely ja asenne! Toisaalta olo on niin helpottunut, en ole ollutkaan luulosairas ja hysteerinen, vaikka lääkäri niin väittikin.

Ajattelin tätä ihan samaa. Mies ihmetteli aina, että mikä naisella on minua vastaan, tuntui siltä nainen hyökkäsi jotenkin aina minua vastaan. Ihan sama mitä sanoin olin väärässä ja hysteerinen.

Ajattelin tätä ihan samaa. Mies ihmetteli aina, että mikä naisella on minua vastaan, tuntui siltä nainen hyökkäsi jotenkin aina minua vastaan. Ihan sama mitä sanoin olin väärässä ja hysteerinen.

Nyt onneksi sait todisteita että olet ihan selväjärkinen ja äidinvaistosi hoiti hommansa kuten kuuluu. Pahalta tuntuu poikasi puolesta, mitä raasu on kärsinyt turhaan :(

Tuntuu pahalta myös se, että kuinka monta kertaa pojankin kanssa on tullut otettua yhteen, kun toinen on vaan kiukutellut ja huutanut ja kun on kysytty mikä vaivaa, niin pieni ei ole osannut sanoa. Aina ennen kun meni kakalle oli todella vihainen ja ilkeä. No, se kakkaaminen on sattunut ja maha ollut kipeä, mutta ei ole osannut siitä valittaa. Nyt esim. nukkuu yöt heräilemättä ja yöunet ovat kestoltaan pidemmät.

Ai hyvänen aika, mitä te olettekaan joutuneen kärsimään! Hyvä kuitenkin, että vihdoinkin saitte oikeanlaista hoitoa. Selvä hoitovirhehän aiemman lääkärin hoitotapa on ollut ja siitä kyllä kannattaa hakea korvauksia. Tiedä vaikka poikanne olisi oikealla hoidolla jo parantunut allergioistaan.

Meillä on maito- ja vilja-allergiat ja kumpaakaan ei ole lääkärissä lukkoon lyöty. Omasta kokeilusta se on kiinni! Mitä vähemmän allergioita ne diagnosoi, sitä vähemmän kela joutuu makselemaan allergiatukia vanhemmille. Ei olisi tullut mieleenkään luottaa johonkin henkilökuntaan allergiapolilla. Siellä oli niin ärsyttävä (tummahiuksinen, silmälasit omaava) vanhempi muija, joka vaan valitti että turhaan suljetaan ruoka-aineita lapselta pois ja ei se mikään allerginen muka ole.

Monesti tulee ihmeteltyä miksi vanhemmat uskoo kaikkea lääkärin sanaa vaikka omasta mielestä tuntee sen olevan ihan väärin? Lääkäri ei kuitenkaan näe sitä lasta kuin puolisen tuntia kerrallaan....

ja kyllä,meilläkin on allergisesta lapsesta lausunto jossa lukee että lapsi ei ole allerginen vaan ainoastaan pahasti atooppinen, ja äiti hysteerinen asian suhteen. Kummasti vaan se lapsi on n.kymmenelle aineelle allerginen,ja toisen lääkärin tekemien altistusten mukaan saa myös kelan hoitotukea allergioiden vuoksi.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Tekeeköhän yliopistosairaaloiden lääkärit jotain tutkimusjuttujaan omin päin. Meillä sellainen kokemus, että eräs lääkäri hoiti kaikki allergiset samalla tavalla riippumatta siitä, että miten lapsi oireili. Hänen mielestään kaikki oireet olivat lieviä ja kaikkea piti syödä. Mitään allergiatestejä ei tehty. Me käytettiin lasta 2-vuotiaana yksityisellä testeissä ja tulokset olivat järkyttävät. Allergiapolille emme enää menneet ja siitäkös ne suuttuivat. Olisi ihan väkisellä pitänyt hoitaa jatkossakin samalla kaavalla kuin oli aloitettukin eikä hoitokäytäntöä olisi saanut enää muuttaa. Yrittivät lastensuojelutoiminkin saada meidät sinne takaisin. Mutta ei onnistunut, vaan hoitokäytäntö muuttui uuden asiantuntevan lääkärin myötä ja lapsen toipuminen alkoi ja nyt lähes kaikki allergiat ovat jo poissa. Lapsi on 7-vuotias.

Olen kyllä niin kiitollinen meidän lapsivakuutuksesta, lapsellamme myös astmaa, allergiaa, atopiaa. Itse olemme löytäneet yksityiseltä puolelta loistavan lääkärin, joka on erikoistunut lasten allergioihin.

Lastenpolille ollaan jouduttu vain 3 kertaa päivystysaikaan kun astmalääkkeet eivät enään kotona vaikuttaneet. Yhden kerran jouduttiin osastolle yöksi. Mielenkiintoisin kerta oli, kun lääkäri lopuksi totesi, että laittaa lähetteen tänne polille sitten kontrolliaikaan. Siihen totesin, että ei tarvitse, me hoidetaan kontrollit yksityisellä, koska meillä on vakuutus. Siinä sitten hetki jankattiin, kun lääkäri olisi väkisinkin halunnut meille laittaa sen lähetteen. Totesi, että kyllä täällä meillä ihan yhtä hyviä lääkäreitä on. Lopulta uskoi, että vaikka hän sen lähetteen kirjoittaisi, niin ei me siltikään sinne heidän astmapolille tulla.

Ensin toimin välttäen tiettyjä ruokia, mutta vuoden verran käytiin lääkärissä kerran kuussa/kahdessa ja aina kuulin saman litanian, kuvittelua, hysteriaa ja vanhanaikaista ajattelua. Infektiot olivat normaaleja lapselle, samoin ripuli ja ummetus. Atopia kutitti ihoa, ei allergiat. Kaikkeen oli joku muu selitys kuin allergia. Kotona vältin kyllä esim. kananmunaa, vain pullassa saattoi sitä sillointällöin syödä. Maitoa en ole lapsen pakottanut juomaan pitkään aikaan, mutta maitoa on ollut kyllä ruoissa. Päiväkodissa on syönyt ihan tavallista ruokaa, koska ei ole ollut todistusta allergioista.

Ilmeisesti tällainen suhtautuminen vanhempiin on ihan yleistä. Lääkärille sanoin aikoinaan monesti, että en ymmärrä miksi pitäisi syödä jotain sellaista, josta tulee paha olo. Nyt jälkikäteen on kaikki helppo ynnätä yhteen, väsymys, kiukuttelut, infektiot, uniongelmat, kutina... Pojalla oli kaikki maksa-arvoista asti pielessä ja olo on varmasti ollut kurja.

Ikävän tuttu tarina, jota kuulee nykyään usein julkisen sektorin hoidosta. Kun puhutaan niin paljon keksityistä allergioista, jätetään hoitamatta myös todella vaikeat pikkuallergikot.

Onneksi meillä oli vakuutus eikä tarvinnut koskaan olla tekemisissä allergia-asioissa julkisen sektorin kanssa. Ensin yritettiin, mutta tie nousi heti pystyyn kun lapsella oli kuulemma vain koliikkia (Jännä koliikki muuten kun repii ihonkin verille). Yksityiseltä sai avun heti ja parin vuoden allergiaputken jälkeen lapsi saatiin kokonaan terveeksi. Uskon, että pitkälti sen ansiosta että päästiin hyvään hoitoon ajoissa.

Vanhemman ei ole helppo kyseenalaistaa lääkärin asiantuntemusta varsinkaan siinä vaiheessa kun tilanne on uusi eli lapsen allergia tai sairaus on vasta todettu eikä itsekään ole vielä perehtynyt asioihin. Siinä mielessä ymmärrän ap:ta hyvin mutta toisaalta ihmettelen hiukan ettei hän jo aiemmin konsultoinut toista lääkäriä, jos henkilökemiat ja näkemykset eivät tämän yhden lääkärin kanssa kohdanneet lainkaan.

Oma lapseni on moniallerginen atoopikko ja astmaatikko ja täytyy sanoa että vaikka tätä nykyä kokemusta ja tietoa on itselläkin runsain mitoin, olin ensimmäisten allergioiden ilmaantuessa aika avuton ja hätääntynyt. Onneksi olemme saaneet enimmäkseen asiantuntevaa ja hyvää hoitoa. Mutta ihan ensimmäisessä maitoaltistuksessa sairaalassa meillä oli nuori kokematon lääkäri, joka ei tarpeeksi nopeasti reagoinut lapsen oireisiin (lapsen hengitys alkoi rohista selvästi jo ekasta maitoannoksesta, lääkäri ei tätä havainnut vaikka minä ja hoitaja kuulimme sen paljaalla korvalla ja määräsi toisen annoksen annettavaksi). Sen takia lapsen allergiareaktio kehittyi vielä pahemmaksi ja hänelle jouduttiin mm. antamaan kahdesti adrenaliinia. Nyt jos olisin samassa tilanteessa, keskeyttäisin altistuksen.

Varmaankin allergisen lapsen paras apu on valveutunut, asioista selvää ottava ja puolensa pitävä vanhempi. Ja sen olen myös todennut omien ja tuttavien kokemusten perusteella että sairaan lapsen vanhempi saa herkästi arvostelua osakseen varsinkin terveydenhoitohenkilökunnan taholta vaikka olisi pikemminkin tuen tarpeessa joutuessaan tekemään valintoja monista huonoista vaihtoehdoista. Ei siinä auta muu kuin kasvattaa itselleen kova nahka. Ja tehdä valitus jos se on aiheellista.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Törkeää, mutta kuulemma niin tavallista julkisella puolella. Itsellä ei onneksi kokemusta kun menimme heti yksityiselle lasten allergologille toiseen kaupunkiin, nyt lapset 4 ja 2v ja allergiat lähes parantuneet. Ehdottomasti tekisin valituksen hoitovirheestä!!!!!!!

Meillä sama tilanne. "äiti epäilee allergiaa" lukee neuvolakorteissa ja lääkärin papereissa. Verikokeet otettiin ja hoitaja soitti että on vehnä- ja muna-allerginen. Olimme itse pahan korvakierteen, ihottuma ja jatkuvan ripulin takia päätyneet jättämään maidon ja viljat sekä munan pois. Lapsi voi hyvin, vuoden kestänyt korvien vuotaminen loppui muutamassa päivässä, siihen asti oli mätää valunut vuoden lähes tauotta!

Lääkäri pirullisesti kyseli että oletteko ihan itse keksineet nämä vaivat ja allergiat kun ei kuulemma paperissa näy mitään verikokeita koskaan otetun. Pitää alkaa antamaan kaikkia normaalia ruokia. No, lapsella tällä hetkellä tilanne että on ummetusta ja ripulia vuorotellen, iho on järkyttävässä kunnossa, vatsa kipeä ja lapsi ei suostu syömään. Muun asian takia olimme lastenpolilla ja sielläpä sitten eri lääkäri katsoi papereita ja rupesi juttelemaan noista vilja- ja muna-allergioista! HÄH?? Niitähän ei pitänyt olla ja ne piti olla äidin omaa keksintöä.

Nyt sitten taas karsittu lapsen ruokavaliota. Pistää kovasti hanttiin kun ei ymmärrä miksei saakaan enää sitä mitä ennen on saanut.

Julkisella puolella on jännä asioida.

Oma neuvolalääkärini ei ota kantaa yhtään mihinkään ja hänen mottonsa onkin "Miltä sinusta itsestäsi tuntuu, mitä mieltä olet?" Omien kokeilujen kautta sanoin lääkärille, että lapseni on allerginen 2kk iässä ja saatiin sitten keskuslastenneuvolaan lähete, jossa kävin sanomassa samat asiat 4kk iässä, jolloin saimme maitoaltistusajan. Maitoaltistus tehtiin lopulta 8kk iässä ja välittömien ihoreaktioiden jälkeen meidät otettiin vihdoin oikeasti todesta. Kyllähän lääkärit olivat mukavia ja kohteliaita, mutta vasta silminnähtävä reaktio sai heidät uskomaan.

Eli itse pitäisin tässä asiassa omaa aktiivisuutta tärkeänä. 2kk iästä saakka olin itse välttämisruokavaliolla (imetin) ja kokeilimme varovaisesti lapselle uusia ruokia. En siis kuunnellut terveydenhoidon mielipidettä, että mitään ei tulisi välttää, koska en usko lapsen kiusaamiseen. Mutta, tämä on oma maallikkomielipide ja oma kokemus, erilaisissa tapauksissa varmasti tarvitaan erilaista toimintaa.

Nyt lapsi on 1.5v ja ainoat vältettävät ruoat ovat enää maito ja muna. Voiton puolella olemme.

Ihan törkeää, tee kirjallinen valitus. Älä jätä tätä tähän.

Meillä oli kanssa maitoallerginen vauva. Kaikki selvät oireet, silti en saanu lähetettä tutkimuksiin neuvolasta, vaikka pyysin. Kuulemma pulauttelut jne. on normaalia. No sit 1 vuotiaana tuli kauheat ihottumat ja vein yksityiselle ja diagnosoitiin maitoallergia ja ehdoton maidon käyttökielto. siihen loppui oireet, mutta lapsi kärsi pitkään. Vituttaa vieläkin

Ap: voimia sinulle ja perheellesi. Meillä vastaavia kokemuksia, paitsi että emme koskaan saaneet edes lähetettä lastenpolille. Neukkulalääkärin mielestä lapsella ei ole ollut yhden yhtä allergiaa, valitettavasti myös neukkulantäti on ollut samaa mieltä. (Lapsi alkoi reagoida erittäin voimakkaasti jo synnytyssairaalassa lastenhoitajan toimesta ja minun vastustuksesta huolimatta pakkosyötettyyn korvikkeeseen - sillä tiellä ollaan yhä... - papereissa muuten vastaavia hysteerisiä merkintöjä :( )

Onneksi löysimme maailman parhaimman lasten allergioihin erikoistuneen lääkärin, ja hänen hoidossaan tilanne nyt vastaava kuin teillä: suun kautta lääkitys, jonka seurauksena lapsi alkoi nukkua yöt, ja lääkärin avulla löysimme myös muutaman sopivan ruoka-aineen.

Kiukuttaa edelleen tosi paljon julkisen puolen suhtautuminen. En ole mitään kela-korvauksia tms. vailla, mutta sama hoito kuuluisi meille kuin muillekin. Tällä hetkellä tilanne jo se, että yksityistä lääkäriä emme vaihtaisi pois mistään hinnasta.

inhottavaa että tuollanen lääkäri on ollut ja toivottavasti teette valituksen. MUTTA. Omaakin järkeä kannattaa käyttää, lääkärit ei ole mitään ylijumalia joiden mielen mukaan on pakko tehdä. Moni lääkäri on itse asiassa hyvinkin surkea ja tietämys on todella suppeaa. Itse äitinä näet parhaiten mikä sopii ja mikä ei. Ihmettelen miksi niitä ruoka-aineita, jotka selkeästi eivät sopineet, piti kuitenkin lapselle syöttää?

[QUOTE="vieras";24029176]Ihan törkeää, tee kirjallinen valitus. Älä jätä tätä tähän.

Meillä oli kanssa maitoallerginen vauva. Kaikki selvät oireet, silti en saanu lähetettä tutkimuksiin neuvolasta, vaikka pyysin. Kuulemma pulauttelut jne. on normaalia. No sit 1 vuotiaana tuli kauheat ihottumat ja vein yksityiselle ja diagnosoitiin maitoallergia ja ehdoton maidon käyttökielto. siihen loppui oireet, mutta lapsi kärsi pitkään. Vituttaa vieläkin[/QUOTE]

tämäkin on musta outoa. Miksi et vaan itse jättänyt maitoa pois kun huomasit ettei se sovi? Miksi ihmiset tukeutuu lääkäreihin niin paljon?

• Tykkää
Reactions: emppu75
Olisit oma-aloitteisesti jättänyt ruoka-aineita pois, etsinyt ne pahikset. Miksi tottelit sokeasti lääkäriä?

En aina ymmärrä näitä, jotka syyttävät kaikessa kaikkia muita eivätkä käytä omaa järkeä ollenkaan. Vaikka oma lapsi näyttäisi voivan kuinka huonosti tahansa niin silti lääkärin ohjeiden mukaan toimitaan ja sitten valitetaan, kun kaikki meni päin prikkalaa.

Allergia-asioissa vanhemmat ne parhaiten näkee miten iho reakoi. Netissäkin on paljon tietoa allergioista. Lääkärit on ylityöllistetty turhilla valituksilla ja näin se kostautuu. Lääkäri eivät enää usko, vaikka olisi tosi kyseessä!

Yhteistyössä