Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Aihe vapaa
Lapsen AD/HD...
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="Päivi Tasala, post: 24439528, member: 70175"]</p><p>Yleinen käsitys ADHD-oireisesta oppilaasta vaikuttaa muodostuvan assosiaatiolle Vaahteramäen Eemelistä, kurittomasta rasavillistä. Ulkoisen käyttäytyisen taakse ei tunnuta näkevän. Kouluissa on yhä vahvasti valloillaan kontrolli- ja käytöskeskeinen toimintakulttuuri. Oppilaan koulunkäyntiä vaikeuttavia ongelmia ei havaita vaan itsehillinnän ja tahdonvoiman uskotaan olevan täysin lapsen omassa hallinnassa ja hänen motivaationsa säädeltävissä.</p><p></p><p>Ei voida olettaa, että jokaisella opettajalla olevan tietoa ADHDsta, ei myöskään valmiita keinoja kohtaamaan ADHD-oireinen lapsi. Lapsen terve kehitys edellyttää välittävän kasvuympäristön toteuttamaa ohjausta. ADHD-oireinen lapsi ei useinkaan selviä kasvuympäristönsä vaatimuksista ilman aikuisten, ja myös vertaista tukea. Toistuva negatiivinen palaute ja rankaiseminen eivät auta lasta ymmärtämään itseään suhteessa ympäristöönsä.</p><p></p><p>ADHD-eroja ja yhtäläisyyksiä tytöissä ja pojissa</p><p></p><p>Tytöillä on myös tarkkaavaisuusongelmia, mutta käyttäytymisessä vallitsee useammin kuin pojilla alivilkkaus ja taipumus uneksimiseen. Tämä on ADHDn inattentiivinen muoto. Kummallakin sukupuolella esiintyy kumpaakin ADHDn alamuotoa, mutta jakauma näyttäisi olevan epätasainen.</p><p></p><p>Tytöillä leimaa-antavina piirteinä ovat keskittymysvaikeudet ja ratkaisuna niihin taipumus vaipua omiin mietteisiin. Asiat jäävät kesken tai unohtuvat, mutta ulospäin näkyvä käyttäytyminen voi olla hyvin vähäeleistä. Impulssiivisuus ei ole leimaa-antavaa, jolloin törmäykset muiden kanssa ovat vähäisempiä. Omiin ajatuksiin vaipuminen tulkitaan usein kiltteydeksi tai ujoudeksi.</p><p></p><p>Koululaiselle hyödyllinen tukitoimi saattaa olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen eli opetustavan, -paikan ja/tai -menetelmien muokkaaminen yksilöllisiä tarpeita paremmin palvelevaksi. Lapsi saattaa tarvita joissakin oppiaineissa myös yksilöllistämistä. Osa lapsista tai nuorista, joilla on ADHD, hyötyy pienemmästä ryhmäkoosta, avustajan tuesta ja erityisopetuksen eri toimenpiteistä. Selkeät säännöt, tavoitteet, rutiinit ja johdonmukainen ohjaaminen tukevat lapsen kehitystä. Opetuksen strukturointi, päivä- ja viikko-ohjelmien läpikäyminen yhdessä, konkreettiset toimintaohjeet, tilanteiden ennakointi, ylimääräisten ärsykkeiden karsiminen, asioiden rajaaminen ja toiminnallisuuden lisääminen opetustilanteissa edistävät lapsen kykyä keskittyä.</p><p></p><p>Levoton liikehdintä on usein näkyvä ja häiritsevä käyttäytymisen piirre luokkatyöskentelyssä.Se voi olla myös lapsen keino ylläpitää vireyttä. Onkin syytä pohtia, miten tämä levottomuus voidaan kanavoida yleisesti hyväksytympään toimintaan. Jotakin lasta voi auttaa lupa liikkua sovitusti tunnin aikana, käsissä olevan stressilelun näpertely, purukumin pureskeleminen tai oppiaineen opiskelu toiminnallisella tavalla. Tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi saa herkästi ympäristöstä paljon negatiivista palautetta.</p><p></p><p>Valloittavimmillaan ADHD:hen liittyy kuitenkin runsaasti positiivisia piirteitä, joita ovat esimerkiksi energisyys, kekseliäisyys, tunteikkuus, rohkeus, spontaanius, idearikkaus ja sanavalmius. Lapsen tai nuoren kasvatuksessa vahvuuksien korostaminen onkin ensiarvoisen tärkeää.</p><p></p><p>---</p><p></p><p>Olet ehkä joskus miettinyt, mistä tiedät, onko lapsellasi ADHD. Sitä ei ole helppo tietää, sillä ei ole olemassa vain ADHD-lapsille tyypillistä käyttäytymistä. Myös muut lapset voivat käyttäytyä ADHD-lasten tavoin.</p><p></p><p>Suurin ero on se, että ADHD-lapsi käyttäytyy häiritsevästi useammin kuin muut lapset, eikä hän pysty hallitsemaan tai muuttamaan käytöstään ilman apua. Hänen voi olla vaikea keskittyä, hän saattaa häiritä luokkatovereitaan (joskus huomaamatta sitä itse) tai olla levoton, tai hänen voi olla vaikeata keskittyä opetukseen tai tehtäviinsä. Hänellä voi myös olla tarve puhua paljon.</p><p></p><p><a href="http://paivitasala.wordpress.com/">ADHD</a></p><p></p><p>Päivi Tasala</p><p>ADHD-aikuiset ry:n </p><p>potilasetutoimikunnan puheenjohtaja</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Päivi Tasala, post: 24439528, member: 70175"] Yleinen käsitys ADHD-oireisesta oppilaasta vaikuttaa muodostuvan assosiaatiolle Vaahteramäen Eemelistä, kurittomasta rasavillistä. Ulkoisen käyttäytyisen taakse ei tunnuta näkevän. Kouluissa on yhä vahvasti valloillaan kontrolli- ja käytöskeskeinen toimintakulttuuri. Oppilaan koulunkäyntiä vaikeuttavia ongelmia ei havaita vaan itsehillinnän ja tahdonvoiman uskotaan olevan täysin lapsen omassa hallinnassa ja hänen motivaationsa säädeltävissä. Ei voida olettaa, että jokaisella opettajalla olevan tietoa ADHDsta, ei myöskään valmiita keinoja kohtaamaan ADHD-oireinen lapsi. Lapsen terve kehitys edellyttää välittävän kasvuympäristön toteuttamaa ohjausta. ADHD-oireinen lapsi ei useinkaan selviä kasvuympäristönsä vaatimuksista ilman aikuisten, ja myös vertaista tukea. Toistuva negatiivinen palaute ja rankaiseminen eivät auta lasta ymmärtämään itseään suhteessa ympäristöönsä. ADHD-eroja ja yhtäläisyyksiä tytöissä ja pojissa Tytöillä on myös tarkkaavaisuusongelmia, mutta käyttäytymisessä vallitsee useammin kuin pojilla alivilkkaus ja taipumus uneksimiseen. Tämä on ADHDn inattentiivinen muoto. Kummallakin sukupuolella esiintyy kumpaakin ADHDn alamuotoa, mutta jakauma näyttäisi olevan epätasainen. Tytöillä leimaa-antavina piirteinä ovat keskittymysvaikeudet ja ratkaisuna niihin taipumus vaipua omiin mietteisiin. Asiat jäävät kesken tai unohtuvat, mutta ulospäin näkyvä käyttäytyminen voi olla hyvin vähäeleistä. Impulssiivisuus ei ole leimaa-antavaa, jolloin törmäykset muiden kanssa ovat vähäisempiä. Omiin ajatuksiin vaipuminen tulkitaan usein kiltteydeksi tai ujoudeksi. Koululaiselle hyödyllinen tukitoimi saattaa olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen eli opetustavan, -paikan ja/tai -menetelmien muokkaaminen yksilöllisiä tarpeita paremmin palvelevaksi. Lapsi saattaa tarvita joissakin oppiaineissa myös yksilöllistämistä. Osa lapsista tai nuorista, joilla on ADHD, hyötyy pienemmästä ryhmäkoosta, avustajan tuesta ja erityisopetuksen eri toimenpiteistä. Selkeät säännöt, tavoitteet, rutiinit ja johdonmukainen ohjaaminen tukevat lapsen kehitystä. Opetuksen strukturointi, päivä- ja viikko-ohjelmien läpikäyminen yhdessä, konkreettiset toimintaohjeet, tilanteiden ennakointi, ylimääräisten ärsykkeiden karsiminen, asioiden rajaaminen ja toiminnallisuuden lisääminen opetustilanteissa edistävät lapsen kykyä keskittyä. Levoton liikehdintä on usein näkyvä ja häiritsevä käyttäytymisen piirre luokkatyöskentelyssä.Se voi olla myös lapsen keino ylläpitää vireyttä. Onkin syytä pohtia, miten tämä levottomuus voidaan kanavoida yleisesti hyväksytympään toimintaan. Jotakin lasta voi auttaa lupa liikkua sovitusti tunnin aikana, käsissä olevan stressilelun näpertely, purukumin pureskeleminen tai oppiaineen opiskelu toiminnallisella tavalla. Tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi saa herkästi ympäristöstä paljon negatiivista palautetta. Valloittavimmillaan ADHD:hen liittyy kuitenkin runsaasti positiivisia piirteitä, joita ovat esimerkiksi energisyys, kekseliäisyys, tunteikkuus, rohkeus, spontaanius, idearikkaus ja sanavalmius. Lapsen tai nuoren kasvatuksessa vahvuuksien korostaminen onkin ensiarvoisen tärkeää. --- Olet ehkä joskus miettinyt, mistä tiedät, onko lapsellasi ADHD. Sitä ei ole helppo tietää, sillä ei ole olemassa vain ADHD-lapsille tyypillistä käyttäytymistä. Myös muut lapset voivat käyttäytyä ADHD-lasten tavoin. Suurin ero on se, että ADHD-lapsi käyttäytyy häiritsevästi useammin kuin muut lapset, eikä hän pysty hallitsemaan tai muuttamaan käytöstään ilman apua. Hänen voi olla vaikea keskittyä, hän saattaa häiritä luokkatovereitaan (joskus huomaamatta sitä itse) tai olla levoton, tai hänen voi olla vaikeata keskittyä opetukseen tai tehtäviinsä. Hänellä voi myös olla tarve puhua paljon. [url=http://paivitasala.wordpress.com/]ADHD[/url] Päivi Tasala ADHD-aikuiset ry:n potilasetutoimikunnan puheenjohtaja [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Järjestä seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan: 3 6 1
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Ennallistamisasetusta kannatti 75% suomalaisista, persuja 7,6%. Tynkkynen vetää itkupotkuraivareita Brysselissä
4 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Yhdysvallat: Pohjoismainen vastarintaliike on terroristiryhmä
11 min sitten
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Monella perussuomalaisella nousi tie pystyyn NATO yhteistössä
13 min sitten
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Suomen maaseutu kommentoi persuja
Tänään 19:50
vierailija
8 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Vauvamodet iskivät täällä. Jälleen ketju poistettiin aivan turhaan.
Tänään 19:05
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Sähköinen allekirjoitus? Onko kokemusta sen käytöstä kun ei ole printteriä, eikä mahdollisuutta allekirjoittaa käsin.
Tänään 19:02
vierailija
11 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Suomalaiset ovat maailman hyväuskoisin kansa
Tänään 19:00
vierailija
9 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Irtisanoutuuko Vasemmistoliitto EU-ryhmänsä kollegansa vasarahyökkäyksistä?
Tänään 18:59
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
On tää aika raskas palsta
Started by Echo
Eilen 00:22
Luettu: 868
Aihe vapaa
2.
Läheiset polttavat, en pysty menemään sinne
Started by vierailija
Eilen 01:53
Luettu: 583
Aihe vapaa
3.
Keskustan uuden puheenjohtajan Antti Kaikkosen linjapuhe sulkee pois yhteistyön ääri- ja laitavasemmiston kanssa
Started by vierailija
Eilen 15:19
Luettu: 390
Aihe vapaa
4.
Taitaa kilttimiehen tallin työntekijällä vaihtua työpaikka
Started by vierailija
Eilen 13:10
Luettu: 378
Aihe vapaa
5.
Nyt kokoomus haluaa viedä työläisten sunnuntailisät, eikö mikään riitä?
Started by vierailija
Eilen 14:21
Luettu: 320
Aihe vapaa
6.
Riitelyketju
Started by Rätti Väsynyt
Eilen 14:17
Luettu: 315
Aihe vapaa
7.
Onko kotipaikkakunnallasi jokin "nähtävyys"?
Started by vierailija
Eilen 06:52
Luettu: 287
Aihe vapaa
8.
Lainan lyhennystapa - pankin talutusnuorassa
Started by vierailija
Eilen 07:40
Luettu: 260
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
lapsen migreeni ja yhtäaikaa kuumetta/lämpöä, onko muilla?
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
Suomen maaseutu kommentoi persuja
Latest: vierailija
3 min sitten
Aihe vapaa
3.
Ennallistamisasetusta kannatti 75% suomalaisista, persuja 7,6%. Tynkkynen vetää itkupotkuraivareita Brysselissä
Latest: vierailija
4 min sitten
Aihe vapaa
4.
Monella perussuomalaisella nousi tie pystyyn NATO yhteistössä
Latest: vierailija
7 min sitten
Aihe vapaa
5.
Yorkin osavaltio kielsi transrasvat - kolme vuotta myöhemmin sydänkohtaukset vähenivät
Latest: vierailija
7 min sitten
Aihe vapaa
6.
Yhdysvallat: Pohjoismainen vastarintaliike on terroristiryhmä
Latest: vierailija
10 min sitten
Aihe vapaa
7.
K/B-komposti
Latest: vierailija
10 min sitten
Aihe vapaa
8.
Suomalaiset ovat maailman hyväuskoisin kansa
Latest: vierailija
11 min sitten
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Aihe vapaa
Lapsen AD/HD...
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu