Lapsemme nimi vietiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tänään sain kuulla että mieheni sisko antoi lapsensa toiseksi nimeksi nimen, jota olimme suunnitelleet omalle lapsellemme...
Ei tässä mitään, voisin vaihtaa nimen vielä kun ehtii toiseen mutta kun olimme päättäneet tämän nimen jo silloin kun sain kuulla olevani raskaana.. Ja olen puhunut mahallekin tällä nimellä ja kaikki muut nimet tuntuvat nyt jotenkin huonoilta koska olen jo puhunut hänestä tällä nimellä :( (tietenkin niin että muut eivät kuule)
Puhdas vahinkohan tämä on nyt, mutta silti harmittaa suuresti!

Onko nyt jotenkin tyhmää jos annamme nimen, josta olemme jo päättäneet aikoja sitten ja jolla olen häntä jo kutsunut? Mitä jos joku luulee että matkimme? Ja kyse on nyt tosiaan siitä, että se on tällä lapsella toisena nimenä, ei etunimenä... Mutta silti.. Itkin vain koko viime yön.. Tuntuu niin pahalta :(

Jos se toinen nimi ei ole kutsumanimi, niin ei ole mikään ongelma antaa sitä teidän lapsen nimeksi.

Tosin odota nyt, että se lapsi syntyy ja katso, että tuntuuko se nimi enää lapsen nimeltä sen jälkeen. Mieli voi vielä muuttua.

Itse vastaavassa tilanteessa soittaisin miehen siskolle ja kertoisin tilanteen ja kysyisin, ettei heitä haittaa sama nimivalinta... Onneksi kyseessä toinen nimi, niin en näe ongelmaa..

Itkit koko yön..? -ei kun uutta nimeä pohtimaan jos siltä tuntuu. Kyllä mä mielellään otan suvussa olleita nimiä, mutta mieluummin menneiltä sukupolvilta, en sisaruksilta. Eli mä miettisin uuden nimen, kun vauva syntyy.

No hyvä jos ootte tuota mieltä. Mieskin sanoi että katsotaan jos hän ei vaikka näytä yhtään siltä nimeltä..
Ja miehen siskolle aateltiinkin jutella asiasta jos nyt annetaan tämä nimi... Toivottavasti ei vaan pahoita mieltä asiasta.
Jos sitä vaikka nukkuis tänään päiväunet niin kuittais viime yön univelat :)

Ihan hyvin voit antaa sen nimen, en mä nää tossa mitään ongelmaa. Voithan sä etukäteen sanoa sille miehen siskolle kuinka kävi mikäli sua häirittee sen ajatukset asiasta.

Me aikoinaan päätettiin ton tokan lapsen nimi ja ennen ristiäisiä muistin että yhden mun serkun lapsen nimi on täsmälleen sama :) Eipä haitannu, mä en siis kys. serkun kanssa oo tosin missään tekemisissä. Kolmannelle lapselle päätettiin nimi ja kerroin sen siskolle niin se sanoi "no sillä on sitte sama kolmas nimi ku hänen pojalla" N
Meidän vanhimmalla ja veljen yhdellä lapsella on sama toinen nimi.
Noi on kaikki ollu vahinkoja et on tullu samoja mutta eipä se ketään haittaa.

[QUOTE="vieras";28706560]Itkit koko yön..? -ei kun uutta nimeä pohtimaan jos siltä tuntuu. Kyllä mä mielellään otan suvussa olleita nimiä, mutta mieluummin menneiltä sukupolvilta, en sisaruksilta. Eli mä miettisin uuden nimen, kun vauva syntyy.[/QUOTE]

Niin mutta kun nimeä ei oteta nyt tämän siskon lapsen mukaan! Nimi oli päätetty jo aikoja sitten ja mahaakin on jo kutsuttu tällä nimellä. Tuolla toisella lapsella ei ole mitään osuutta eikä arpaa nimivalintaamme!

Ihan hyvin voit antaa sen nimen, en mä nää tossa mitään ongelmaa. Voithan sä etukäteen sanoa sille miehen siskolle kuinka kävi mikäli sua häirittee sen ajatukset asiasta.

Me aikoinaan päätettiin ton tokan lapsen nimi ja ennen ristiäisiä muistin että yhden mun serkun lapsen nimi on täsmälleen sama :) Eipä haitannu, mä en siis kys. serkun kanssa oo tosin missään tekemisissä. Kolmannelle lapselle päätettiin nimi ja kerroin sen siskolle niin se sanoi "no sillä on sitte sama kolmas nimi ku hänen pojalla" N
Meidän vanhimmalla ja veljen yhdellä lapsella on sama toinen nimi.
Noi on kaikki ollu vahinkoja et on tullu samoja mutta eipä se ketään haittaa.

Nyt kun tarkemmin mietin miten muut ovat nimiä valinneet niin yksi tuttuni antoi lapselleen oman kummilapsensa nimen, toinen tuttuni oli myös päättänyt nimen jo raskaana ollessaan ja jotkut olivat ihan puhtaasti jo arvanneet nimen mutta nimi tuli silti, kolmas tuttuni antoi lapselleen nimen josta hänen kaverinsa pahastui koska oli puhunut antavansa omalle lapselleen ks. nimen... Onhan noita sattumia siis muillakin :) Ei kait kukaan omista mitään nimeä... Pitää vaan tehdä selväksi muille että nimi ollaan päätetty jo aikoja sitten ja sattumalta kävi nyt näin.

Annat nimen jonka haluat! Meidän tytöllä on etu/sukunimi kaima suvussa. Tytöt kuitenkin ihan eri ikäisiä, eivätkä liiku samoissa piireissä. Ja mistäs tuon tietää kantavatko omaa suku nimeään loppuikäänsä.

Keskimäärin ihmisten toisia nimiä eivät edes muista kuin lähimmät sukulaiset joten itse en näe asiassa mitään ongelmaa. Monissa suvuissa (mm. allekirjoittaneen) sitäpaitsi kulkee ns. perintönimiä joten toinen nimi voi olla vaikka koko serkussarjalla sama.

No meillä lapsen etunimenä on sama nimi, joka on miehen veljen lapsen toisena nimenä. Itse en edes tiennyt kyseisen lapsen toista nimeä eikä miehenikään sitä muistanut. Ristiäisten jälkeen vasta tuli asia puheeksi eikä siitä kukaan sen suurempaa tai edes pientä sätkyä saanut.

Voitte antaa tuon saman nimen ilman mitään ongelmaa! Jos joku oikeasti tuosta loukkaantuisi, niin se on kyllä sitten sen toisen oma vika se. :) Minusta raja vedetään vasta siihen, jos kaikki etunimet ja sukunimet sattuvat olemaan samoja... sitten kyllä olisi syytä miettiä, josko jonkun niistä nimistä muuttaisi.

Miten joku voi PÄÄTTÄÄ lapsen nimen ennenkuin se on syntynytkään? Eikö odoteta ensin että lapsi syntyy terveenä ja suhtkoht ok ennenkuin aletaan itkeä nimen perään?

Kyllä lapsen kasvot ja olemus pitää nähdä ennenkuin tietää, sopiiko joku nimi edes sille. Ihme vouhottajia. Maailmahan on pullollaan kauniita nimiä, tarvitseeko sille antaa juuri se suomalainen nimi kun niin monia muitakin nättejä nimiä on maailmassa.

...hormonit jylläää...älä nyt tommosta itke! Perspektiiviä kehiin :) Lapsen nimestä kauhea poru. Annat sen nimen jonka haluat, oli sama tai ei. Ja kun ei edes ole sama etunimi...ja vaikka ihmiset ajattelee että matkitte, MITÄ SITTEN! Jo on pikkusieluisia tuttavia jos jaksaa edes miettiä tommosta. Ja mummilassa jos huudellaan tulevaisuudessa serkuksia "Matti ja Pekka, syömään!" eikä edes "Matti ykkönen ja Matti kakkonen" niin eihän tossa kertakaikkiaan ole mitään väärää. Kuka ihme muistaa lasten toiset nimet paitsi kummit ja mummit.

Miten joku voi PÄÄTTÄÄ lapsen nimen ennenkuin se on syntynytkään? Eikö odoteta ensin että lapsi syntyy terveenä ja suhtkoht ok ennenkuin aletaan itkeä nimen perään?
)
Kyllä lapsen kasvot ja olemus pitää nähdä ennenkuin tietää, sopiiko joku nimi edes sille. Ihme vouhottajia. Maailmahan on pullollaan kauniita nimiä, tarvitseeko sille antaa juuri se suomalainen nimi kun niin monia muitakin nättejä nimiä on maailmassa.

No voihan sitä nyt etukäteen miettiä itelle mieluisia nimiä tai hui, jopa ihan PÄÄTTÄÄ minkä nimen tulevalle lapselleen antaa, saahan sen nyt herran jestas annettua sit jonkun toisen nimen jos lapsi ei näytäkään suunnitellulta nimeltä.. Ja se nimen miettiminen etukäteen ei vaikuta mitenkään siihen et syntyykö laps terveenä vaiko ei..

• Tykkää
Reactions: Einna
...hormonit jylläää...älä nyt tommosta itke! Perspektiiviä kehiin :) Lapsen nimestä kauhea poru. Annat sen nimen jonka haluat, oli sama tai ei. Ja kun ei edes ole sama etunimi...ja vaikka ihmiset ajattelee että matkitte, MITÄ SITTEN! Jo on pikkusieluisia tuttavia jos jaksaa edes miettiä tommosta. Ja mummilassa jos huudellaan tulevaisuudessa serkuksia "Matti ja Pekka, syömään!" eikä edes "Matti ykkönen ja Matti kakkonen" niin eihän tossa kertakaikkiaan ole mitään väärää. Kuka ihme muistaa lasten toiset nimet paitsi kummit ja mummit.

Joo, hormonit saattaa ehkä vaikuttaa tähän mun dramaattisuuteen :D
Päiväunet autto ja nyt oon jo vähän rauhottunut tästä kauhesta katastrooffista ja järkytyksestä :D :D :D

vieläkin kyllä harmittaa asia mutta päätettiin että jos lapsi näyttää ja nimi tuntuu sopivan hänelle niin annamme sen ja jutellaan vielä miehen siskon kanssa että se päätettiin jo aikoja sitten. Ehkä kukaan ei pian edes muista lapsien toisia nimiä (paitsi vanhemmat, isovanhemmat ja kummit).

Meillä oli kans ensimmäisestä lapsesta jo nimi päätetty ja se oli niinkuin ihan varma siihen asti kunnes miehen setä tuli kylään ja niille oli hankittu iso RUMA koira jolla oli sitten tämä meidän tulevalle vauvalle tarkoitettu nimi. Harmitti silloin mutta ei tuntunut enään hyvältä laittaa sitä nimeä suloiselle vauvalle :) Oma pieni kun syntyi keksittiin ihan sen näköinen nimi joka sopi kun nenä päähän.

Jos mieheni veli laittaa lapselleen sattumalta saman nimen mitä olemme itse ajatelleet omalle lapsellemme niin haittaako se jos serkuilla on sitten sama nimi vai pitääkö heille puhua ja sanoa että olemme ajatelleet sitä ja sitä nimeä ettei satu samaa..?

Mun siskolla on mun poikaa 13 vuotta vanhempi poika. Kun meidän poikaa nimettiin, annettiin ihan tietoisesti siskon pojan toinen nimi meidän pojan ensimmäiseksi nimeksi. Eikä edes ajateltu, että siinä olis jotain outoa. Nimi tosin kulkee suvussa, mutta on ihan tavallinen kalenterista löytyä nimi. Lähinnä serkku oli ylpeä kaimastaan.

Minä päätin lapseni nimen yli 10 vuotta ennen hänen syntymäänsä. Mitään muuta nimeä en olisi kelpuuttanut tyttärelleni. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Jos on kauniin nimen löytänyt, niin tottakai sen haluaa antaa lapselleen.

Ap:lle sanon, ettei toisilla nimillä ole mitään merkitystä. Harva ulkopuolinen edes tietää niitä. Ihan hyvin siis voit antaa haluamasi nimen lapsellesi. Jos etunimet olisivat olleet samat lähisukulaisten lapsilla, niin sitten olisin miettinyt asiaa. Tässä tilanteessa ei ole kuitenkaan mitään ongelmaa. Ei sinun tarvitse lupaa muilta edes kysyä. Anna vain se, minkä haluat.

Yhteistyössä