Lapsemme "bodyguard" *kuva* ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyi kun tulee kaikki ne otsikot mieleen.. esim. tällaiset on aina jotenkin ankeita http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/03/koira_tappoi_lapsen_elimaella_286772.html ja koirat olivat aiemmin ihan normaaleja. Hyi sentään :(

[QUOTE="vieras";24658372]Hyi kun tulee kaikki ne otsikot mieleen.. esim. tällaiset on aina jotenkin ankeita Koira tappoi lapsen Elimäellä | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi ja koirat olivat aiemmin ihan normaaleja. Hyi sentään :([/QUOTE]

Taitaa olla ainut tapaus suomessa, kun ovat tappaneet suomessa lapsen. Koirathan oli tarhassa ja molemmat koirat oli uroksia. Uusio perhe ? ja koirat ei hyvin tunteneet lasta? Ikävä tapaus, mutta kukaan ei koskaan tiedä, mitä tapahtui.
Ja kun suomessa näitä rotikoita on satoja.. joka vuosi syntyy 500-600 lisää. Niin ei tuo tavallista ole, että rotikka tappaa lapsen.

"Poika menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla. Tilannetta ei nähnyt kukaan.
Aiemmin normaalisti käyttäytyneet koirat on lopetettu eläinlääkärin toimesta. Asiassa ei epäillä rikosta." Tuosta ylempänä linkitetystä uutisesta.
Kauhea uutinen, mutta toisaalta, kukaan ei nähnyt tilannetta. Voi olla, että poika oli tehnyt jotain mikä olisi provosoinut koiraa - jos poika ei ollut koirien silmissä ylempänä arvoasteikossa, niin on voinut aiheuttaa hyökkäyksen. Tai sitten on voinut kilahtaakin. Sitä on vaikea sanoa.

Tosipuheessa nuo tapaukset ovat kuitenkin niin harvinaisia, onneksi. Ja oikein koulutettu koira ei hyökkää jos on tervepäinen. Esimerkiksi ongelmakoirakouluttaja Pertti Vilander kertoo tavanneensa vain pari kappaletta OIKEASTI mielenvikaisia koiria, yleensä kaikki ongelmat on olleet siinä kun koiria inhimillistetään liikaa ja koulutetaan huomaamattakin väärin. Rotikka tms älykäs koira huomaa pienetkin asiat ja oppii niistä, vaikka me emme aina asiaa itse tajuaisikaan.
Lisäksi nuo sakemannit ja rotikat ja dobermannit on ihan syystä suosituimpia palveluskoirarotuja. Poliisit, tullit, liikuntarajotteiset käyttää noita apuna hyvin paljon. Ja nämä koirat on TOSIAANKIN koulutettu erittäin huolella, eikä tule mitään hyökkäyksiä ja sekoamisia..
Esimerkiksi jenkkilöitten virallisissa purematilastoissa on kärjessä mm. kultainennoutaja, tämä "unelmien perhekoira". Ja jenkeissä saa ostaa kuka tahansa koiran jostain eläinkaupasta vailla sen suurempaa tietoa, joten ihmekään että siellä on rotikoita yms purematilastojen yläpäässä, kun ei osata kouluttaa.

"Poika menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla. Tilannetta ei nähnyt kukaan.
Aiemmin normaalisti käyttäytyneet koirat on lopetettu eläinlääkärin toimesta. Asiassa ei epäillä rikosta." Tuosta ylempänä linkitetystä uutisesta.
Kauhea uutinen, mutta toisaalta, kukaan ei nähnyt tilannetta. Voi olla, että poika oli tehnyt jotain mikä olisi provosoinut koiraa - jos poika ei ollut koirien silmissä ylempänä arvoasteikossa, niin on voinut aiheuttaa hyökkäyksen. Tai sitten on voinut kilahtaakin. Sitä on vaikea sanoa.

Tosipuheessa nuo tapaukset ovat kuitenkin niin harvinaisia, onneksi. Ja oikein koulutettu koira ei hyökkää jos on tervepäinen. Esimerkiksi ongelmakoirakouluttaja Pertti Vilander kertoo tavanneensa vain pari kappaletta OIKEASTI mielenvikaisia koiria, yleensä kaikki ongelmat on olleet siinä kun koiria inhimillistetään liikaa ja koulutetaan huomaamattakin väärin. Rotikka tms älykäs koira huomaa pienetkin asiat ja oppii niistä, vaikka me emme aina asiaa itse tajuaisikaan.
Lisäksi nuo sakemannit ja rotikat ja dobermannit on ihan syystä suosituimpia palveluskoirarotuja. Poliisit, tullit, liikuntarajotteiset käyttää noita apuna hyvin paljon. Ja nämä koirat on TOSIAANKIN koulutettu erittäin huolella, eikä tule mitään hyökkäyksiä ja sekoamisia..
Esimerkiksi jenkkilöitten virallisissa purematilastoissa on kärjessä mm. kultainennoutaja, tämä "unelmien perhekoira". Ja jenkeissä saa ostaa kuka tahansa koiran jostain eläinkaupasta vailla sen suurempaa tietoa, joten ihmekään että siellä on rotikoita yms purematilastojen yläpäässä, kun ei osata kouluttaa.

Totta!
Meillä nää hyppii ihan meidän käskyn mukaan :)
Aijaa.com - 8716229.jpg

[QUOTE="vieras";24658269]Niinhän sinä luulet. Joku päivä yhdellä pimahtaa päässä ja lapsesi on jauhelihaa...[/QUOTE]

Valitettavasti sinäkin voit huomenna pimahtaa, ootkos ajatellut sitä?

Jep. Kyllä ihminen on ihmiselle peto, useammin kuin koira. Meillä oli lapsena bernhardinkoira ja dobermanni. Minusta on videota, kun juoksentelen pari-kolmevuotiaana ympäriinsä lenkkimakkara kourassa ja syötän näitä koiria. Bernhardilainen on siinä säkäkorkeudeltaan yhtä korkea, mitä mulla oli pituutta.. Täti kauhistelee siinä videolla, että apua, kohta toi koira syö tuon lapsen, herrajumala, ottakaa nyt tuo lapsi turvaan :D Ja minä vaan nauraa hihitän ja bertsu nuolee naamaa, samaan aikaan kun dobberi kärkkyy makkaraa.. Samaisella videolla mennään sitten pihalla hippaa, minä törmäilen koiriin päätä pahkaa täydestä vauhdista ja koirat ei ole moksiskaan mokomasta pikkuihmisestä.

Jep. Kyllä ihminen on ihmiselle peto, useammin kuin koira. Meillä oli lapsena bernhardinkoira ja dobermanni. Minusta on videota, kun juoksentelen pari-kolmevuotiaana ympäriinsä lenkkimakkara kourassa ja syötän näitä koiria. Bernhardilainen on siinä säkäkorkeudeltaan yhtä korkea, mitä mulla oli pituutta.. Täti kauhistelee siinä videolla, että apua, kohta toi koira syö tuon lapsen, herrajumala, ottakaa nyt tuo lapsi turvaan :D Ja minä vaan nauraa hihitän ja bertsu nuolee naamaa, samaan aikaan kun dobberi kärkkyy makkaraa.. Samaisella videolla mennään sitten pihalla hippaa, minä törmäilen koiriin päätä pahkaa täydestä vauhdista ja koirat ei ole moksiskaan mokomasta pikkuihmisestä.

:) Meilläkin lapsuuden kodissa oli aina koira, usein 2-3. Ja lähes joka naapurilla oli koira. Lisäksi oli muita pieniä lemmikkiä, joita hoidettiin, kuten härkä, hevonen jne :) Eikä meille lapsille isompia haavereita koskaan sattunut. Ja kun lapsuudessa oli koiria, niin eipä niitä ilman ole isompanakaan osannut olla. Eipä taida koko elämässäni olla montaa päivää ilman koiraa, ja yleensä koiria on ollut 2-3 :)

palveluskoirat vaatii hihnantoiselta päältä muutaki ku pelkän kusilenkin. osaavissa käsissä mahtavia koiria!

meillä oli kaikkien mielestä niiiin kiltin näköne nkoira että, halusivat mennä silittään ja paijaamaan. ilmeet venähti ku sano että jos kosket voi olla muutama sormi pois. kysessä oli mettästys koira, nyt jo edesmenny.. omalle perheelle ku enkeli,vieraille piru.

narikka83, totta. Kaikki koirat eivät vieraita siedä, eikä niiden tarkoituskaan ole olla yliystävällinen kaikille, esimerkiksi laumanvartijakoirat ovat tällaisia. Sitten kun sanoo, että tää ei oikein tykkää vieraista, niin ajatellaan, että se on aggressiivinen.
Toinen ääripää taas on, että päästetään se oma sesse vaikka kenen ihmisen luokse, koska "ei se voi olla vihainen kun on meidänkin perheelle niiin mussukka".

Meillä pitbullterrieri on ihan kaikkien vietävissä, ei se muista koirista niin tykkää, mutta varmasti kaveeraisi jokaisen murtovarkaankin kanssa..
Lapsuudessa oli yhteen väliin etelävenäjänpaimenkoira tms, ja se ei kyllä vieraita sietänyt. Oli kiltti ja rauhallinen, lempeä nalle meille. Mutta hyvä esimerkki on, kun mentiin enoni mökille ja koira otettiin mukaan sinne. Vanhempani menivät saunaan, ja minä leikin koiran kanssa pihalla rannassa, olin siis jo jotakin 10v että osasin kyllä uida jne. Eno sitten oli terassilla, vahtimassa. Eno päätti tulla kysymään, että lähtisinkö hänen kanssaan yökalaan, niin ei päästänyt koira häntä lähellekään minua. Eno oli siis koiralle vieraampi ihminen, oli tavannut vasta samana päivänä ekan kerran kun mökille tultiin. Kyllä sieti enon läsnäolon, ja antoi silittääkin, mutta ei hakeutunut tämän seuraan, ja vahti meitä lapsia häneltä. Ei ollut aggressiivinen, millään tapaa, se oli vain sen koiran luonne. Ja hieno koira olikin.

narikka83, totta. Kaikki koirat eivät vieraita siedä, eikä niiden tarkoituskaan ole olla yliystävällinen kaikille, esimerkiksi laumanvartijakoirat ovat tällaisia. Sitten kun sanoo, että tää ei oikein tykkää vieraista, niin ajatellaan, että se on aggressiivinen.
Toinen ääripää taas on, että päästetään se oma sesse vaikka kenen ihmisen luokse, koska "ei se voi olla vihainen kun on meidänkin perheelle niiin mussukka".

.

tiettiin ettei tykkää vieraista joten sen tykö ei vieraat päässy, ulkokoira kyseessä. häkki oli kahen koiran välissä. kennelrakennus joka on lukittu aina.

Jep. Meillä oli vanhassa naapurissa sakemannisekoitus, joka oli jollain juoppoperheellä. Aikuiset oli kaatokännissä päivät, koira oli aina pihalla narussa, lapset huiteli missä vaan ja kaatoi sankolla vettä koiran päälle, tökki risuilla jne.
No tämä koira joskus karkasi, ja näykki kaduilla kulkeneiden ihmisten jalkoja, ja sitten tuli meidän pihalle. Tyttö säikähti sitä, ja juoksi sisälle. Menin sanomaan naapurille, että haeppa koiras pois, niin "ei se mitään tee on meidänkin lapsille niin kiltti.." että pisti vihaksi >:(

Muistakaa nyt kumminkin olla sanomatta ei koskaan. Koskaan ei saa sanoa ei koskaan, se on meidän ihan jokaisen hyvä muistaa =).
Koira on eläin ja eläin toimii vaistollaan. Toivon toki että teillä menee kivasti lapsen ja koiran yhteiselo.

Minä en rottweileria, dobermannia tai pittbullia ottaisi. Ne on taistelukoiria, suojelukoiria, ei mitään sylipullia. Niille on jalostettu nuppiin se puolustus ja vahtivietti. Turha siitä on koiraa syyttää, jos se työhön jalostettuna nappaa kiinni. Minusta nämä kys rodut ei sovi lapsiperheeseen.
Ainoastaan rotuun TODELLA hyvin perehtyneelle sinkkuihmiselle tai lapsettomalle parille, jolla on sille koiralle aikaa ja aktiviteetteja.

"Minä en rottweileria, dobermannia tai pittbullia ottaisi. Ne on taistelukoiria, suojelukoiria, ei mitään sylipullia. Niille on jalostettu nuppiin se puolustus ja vahtivietti. Turha siitä on koiraa syyttää, jos se työhön jalostettuna nappaa kiinni. Minusta nämä kys rodut ei sovi lapsiperheeseen.
Ainoastaan rotuun TODELLA hyvin perehtyneelle sinkkuihmiselle tai lapsettomalle parille, jolla on sille koiralle aikaa ja aktiviteetteja."

Edelleenkin, pitbull jalostettiin alunperin työkoiraksi. Puolustus/vahtiviettiä noilla ei kyllä ole järin paljoa vaan ottavat ihmisen kuin ihmisen kieli pitkällä ja häntä heiluen vastaan. Pitbull sopii mielestäni ja omien kokemusteni kautta erinomaiseksi lapsiperheen koiraksi, mutta parhaimmillaan se on ainoana koirana. Ihmisiä pitbull rakastaa koko sydämestään, jos sitä ei opeteta vihaiseksi.

Rottweiler ja dobermanni sopivat kyllä lapsiperheisiin myös, tosin itse en ottaisi sellaista juuri vahtiviettisyyden vuoksi, eivät ole minun koiriani luonteidensa puolesta, vaikka komeita ovatkin. Se, että koira on jalostettu työkoiraksi, ei tosiaan tarkoita sitä että se olisi aggressiivinen ja "nappaa kiinni". Esimerkiksi labradorinnoutajiakin käytetään paljon työkoirina, ja on myös hyvin yleinen perhekoira, labukkakin vaatii aktiviteettia paljon mutta tuskinpa kukaan sanoo, että "en ikinä ottaisi labbista lapsiperheeseen!".

Nuppiin jalostettu puolustus ja vahtivietti :D Tiedän useita koteja, joissa vieraat saa käydä kylässä, vaikka talossa on rottweiler. Kyllä meilläkin tää on ekana ovella vastassa häntä heiluen "jippii, meille tuli vieras".
Eikä minua haittaa ajatus, jos joku meitä uhkaa, koira puolustaa.Niin kauan kuin tulijat on ystävällisiä, koirallamme ei ole syytä puolustaa, vaan olla ystävällinen vieraille, kuten tänne saakka. Rotikan luonne rotumääritelmässä on "ystävällinen ja rauhallinen, lapsirakas; kiintyvä, kuuliainen, ohjattava ja työskentelyhaluinen. Olemuksesta kuvastuu alkukantaisuus; käytös on itsevarmaa, lujahermoista ja pelotonta. Rottweiler tarkkailee ympäristöään hyvin valppaasti."..

Hylkääviä virheitä on :Luonne: rauhattomuus, arkuus, pelkurimaisuus, paukkuarkuus, hyökkäävyys, liioiteltu epäluuloisuus ja hermostuneisuus.

Ja vuoden 2011 alusta jalostukseen käytettävät koirat on luonnetestattava, eli aggressiiviset ei kelpaa jalostukseen.

Tätä meidän rotikkaa on käynyt rapsuttelemassa moni, joka on kertonut pelänneensä rotikoita. Tätä jostain syystä eivät pelkää :) Se lempeä katse ja hännän heilutus kertoo, ettei ole vihainen.
Mm. toko tuomari kertoi hiukan pelkäävänsä rotikoita, mutta meille antoi täyden kympin kokonaisvaikutelmasta.. ja uskompa, että luonteella hurmasi tuomarin.

Yhteistyössä