Lapselle tuli paha "asfaltti-haava" polveen, vieläkin tulee kudosnestettä! Sairaanhoitajaa paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"help"

Vieras
Tää tapahtu toissapäivänä! Oon pitänyt siinä sideharsotaitosta ja yöksi laitettu rasvalappu vielä alle, mutta silti lappu oli tänään aamulla jäänyt kiinni! Jouduttiin suihkuttelemaan sitä että sain irti ja itku tuli lapselta kun sen irrotin :(

Ekana iltana soitin päivystykseen ja sano et ekaks yöks vaan toi suoja ja sit pitäs antaa parantua ilman suojaa että pääsee kuivumaan. Mutta kun sitä kudosnestettä tulee edelleen!

Nyt luin netistä että kostea haavanhoito olis parempi tapa hoitaa nykyaikana.
Kannattaako mun enää käydä compeedR - "laastareita" kun tapahtumasta tulee yli 2vrk? Hitto kun ei kukaan sanonut heti et se on parempi vaihtoehto (ei päivystävä-sh eikä apteekin henkilökunta).

Haava on 2 x 3 cm!

Joo, kostea haavanhoito parempi iäkkäällä säärihaavapotilaalla. Tällä kelillä ja lapsella, anna kuivua, pidä puhtaana. Älä haudo rasvalapuilla! Suojaa ulkona jottei pöpöt pääse, suihkuta, anna ilmakylpyä. Älä ainakaan suttaa mitään bepanthenia tms, pahentaa vaan.

Hei, äläpä laita ollenkaan laastaria siihen, vaan torppaa se kudosneste vuoto sideharson ja -taitoksen avulla :). Meillä toimi tällainen juttu, että suihkutettiin päivän aikana - kun kunnolla vuoti kudosnestettä, isompi "pipi" - ainakin kolme kertaa ja sitten laitoin haavaan Basibakt- haavapurveria puhistamaan ja torppaamaan kudosnestettä. Ja sideharsotaitos sitten paikalleen.

Tämä meillä siis tuottanut isoa tulosta :).

Itsellä joskus käynyt kans tuolla tavalla, että kudosnestettä tulee vielä seuraavana päivänä. En ole SH mutta itse tekisin niin, että puhdistaisin haavan ja sen jälkeen antaisin olla ilman suojaa ja "kuivua".

Haava on jo vanha ja ns.likainen. älä turhaan kuivaa kudosnesteitä pois haavasta ja käyttäisinennemmin väljiä vaatteita esimpolven alle yltävät shortsit suojaamaan ihoa kuin laastari. Tosin on meillä olleethopealaastarit ja pahoissa tapauksissa sorbact-nauha käytössä, jos tulehduksen merkkejä.

En oo varta vasten niitä kudosnesteitä kuivannu, mutta kyllähän ne on imeytyny siihen harsotaitossuojaan.

Meillä ei oo tytöllä oikein mitään väljiä shortseja... nyt on mekko päällä. Laitoin sen sideharsotaitoksen vaan kahdesta reunasta ihoteipillä kiinni ja laitoin sen niin löysästi että se ei edes osu siihen haavaan ellei koukista polvea.

Pitääkö mun nyt suihkutella sitä haavaa kerran iltaisin vai useamman kerran päivässä?

Kiitos kaikille neuvoista :)

Heippa! Haavan puhdistus ja suihkuttelu on tärkeää. Kaksi-kolme kertaa päivässä riittää. Ihan vesijohtovesi käy tähän, ei tarvitse olla keittosuolaliuosta. Kuivaa haava hyvin painelemalla, ei hankaamalla, talouspaperi käy mainiosti tai vanulaput, joista ei jää haavan pintaan mitään nöyhtää. Haavan on hyvä antaa olla jonkin aikaa vuorokaudesta ilman mitään suojalappua, mutta minä suosittelisin hakemaan apteekista sellaisia kun Mepilex Border-haavasidoksia. Erittäin hyviä juuri tuollaisille haavoille, miellyttäviä pitää ja kivuttomia poistaa. Imevät hyvin kudosnestettä pitäen samalla haavan suht kosteana. Jos haavaan ilmestyy kellertävää märkäistä katetta, sitä voi varovasti poistaa vaikka topsilla :)

Pikaista haavan paranemista pikkupotilaalle :)

Yhteistyössä