lapselle silmälasit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
me saatiin 70 e maksusitomus meidän 2v lle ,mutta siihen ei kuulunnut linssien ohennus ja tolla on nokka mallia vauva jotenka ohennus linsseille ja naarmusuoja ja ne 99 kehykset niin itselle jäi 119e maksettavaksi .muumisangat oli 160e ...helsingissä

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Joutuu maksamaan itse. Meidän kunnassa saa ensimmäisen silmälääkärikäynnin ilmaiseksi, maksettiin noin 100e 8-vuotiaan laseista.

ok..kiitos! tänään käynyt kouluterkkarilla ja näkö huonontunut taas vähän

Meidän kunnassa saa aina ensimmäiset lasit ilmaiseksi. Tai linssit saa ilmaiseksi ja kehykset saa jos löytyy liikkeen korvattavien lasien valikoimasta. Jos siitä ei löydy, niin sitten niistä kalliimmista laseista n. -50e ja loput maksaa itse.
Täällä saa muutkin lasit ilmaiseksi jos jotkut tietyt kriteerit täyttyy ja jos vaikka paljon vahvuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meidän kunnassa saa aina ensimmäiset lasit ilmaiseksi. Tai linssit saa ilmaiseksi ja kehykset saa jos löytyy liikkeen korvattavien lasien valikoimasta. Jos siitä ei löydy, niin sitten niistä kalliimmista laseista n. -50e ja loput maksaa itse.
Täällä saa muutkin lasit ilmaiseksi jos jotkut tietyt kriteerit täyttyy ja jos vaikka paljon vahvuutta.

me asutaan Tampereella

Alkuperäinen kirjoittaja tiia:
10v tarvii kohta varmaan lasit...joutuuko ne itse maksamaan ja kuinka paljon suurinpiirtein maksaa?

Jos on silmäsairaus, niin ainakin alle 10-vuotiaitten lasit saa ilmaiseksi. Mutta sekin vaihtelee kunnittain, kuinka monet lasit saa, meillä kahdet ekat. Nyt 7-vuotias sai juuri toiset lasinsa ihan kokonaan ilmaiseks. Itse on maksettu kahden lapsen kaikki lasit.

Täällä taas lasit maksetaan itse, ainoastaan jos on karsastusta, saa maksusitoumuksen. Edes silmälääkärille ei alle kouluikäinen saa lähetettä, vaan sekin piti itse maksaa.

Noin parinsadan euron luokkaa oli viisivuotiaan silmälasit.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Täällä taas lasit maksetaan itse, ainoastaan jos on karsastusta, saa maksusitoumuksen. Edes silmälääkärille ei alle kouluikäinen saa lähetettä, vaan sekin piti itse maksaa.

Aika paljon on eroja kunnissa näköjään, meidän 8veellä kun on karsastusta, mutta kuitenkin jouduttiin maksamaan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Aika paljon on eroja kunnissa näköjään, meidän 8veellä kun on karsastusta, mutta kuitenkin jouduttiin maksamaan itse.

Käsittääkseni noita karsastuksen hoitoon käytettäviä laseja ei maksa edes kunta, vaan sairaanhoitopiiri (vai olikohan Kela). Ihme juttu jos ei saa mitään alennusta hintaan.

Min on kyllä itte tarvinnu maksaa lasten silmälasit. Silmälääkäri käynti on ollu ilmanen. Koululääkäri kirjotti lähetteen ja itte saatiin valita mihi silmälääkärii sen lapun kans mennään.

Viime viikol keskimmäisen kans käytiin, ja täl viikol saahaa optikolt uuet Hello Kitty- silmälasit, 190e.
Ei vaa oikee malta oottaa tuo lapsonen noit laseja :D pitää päästä nopee kavereille esittelee Kittyjä!!
Hajataittoo on isoilla molemmilla.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Min on kyllä itte tarvinnu maksaa lasten silmälasit. Silmälääkäri käynti on ollu ilmanen. Koululääkäri kirjotti lähetteen ja itte saatiin valita mihi silmälääkärii sen lapun kans mennään.

Viime viikol keskimmäisen kans käytiin, ja täl viikol saahaa optikolt uuet Hello Kitty- silmälasit, 190e.
Ei vaa oikee malta oottaa tuo lapsonen noit laseja :D pitää päästä nopee kavereille esittelee Kittyjä!!

Korjaantuuko tuo hajataitto iän myötä ? Muistaakseni olen jostain kuullut, että lasit saattaisivat sen korjata jos lasien käyttö alkaa alle 10-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Korjaantuuko tuo hajataitto iän myötä ? Muistaakseni olen jostain kuullut, että lasit saattaisivat sen korjata jos lasien käyttö alkaa alle 10-vuotiaana.

Esikolla on lasit ollu nyt 5,5v ja viimeeks kun näkö tarkastettiin niin vahvemmat lasit piti hommata.
Keskimmäinen sai ekat lasit 4 vuotiaana, 3,5v sitten. Vuoden verran käytti ja sit sanoi että näkee paremmin ilman laseja. Neuvolassa näköä katottii ja th sanoi että hyvin näkee.
Nyt sit tuol koulus terveystarkastukses th sanoi että kyllä pistäis kuitekii silmälääkärille. Sit saatii koululääkärilt lähete ja mentii tarkastukseen.

Silmälääkäri tutki näön vanhoil laseil ja ilman laseja, tutki sit lasien arvot ja sanoi että ei ihme ettei laps niit laseja oikee tykänny pitää kun ne on liian vahvat. Nyt sit laps saa miedommat lasit.
Tää lääkäri sanoi että joko on alunperinkii käyny kämmi tarkastuksessa tai laseissa (laps ei osannu kunnolla puhua kun ekan kerran näkö tarkastettiin lääkäris ) tai sit vaa näkö on korjaantunut joko sen vuoden käytön aikana tai tään 2 vuoden aikana milloin ei laseja juurikaan käyttänyt.

Ota siitä nyt sit selvää :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minun miehelläni on ollut ala-asteikäisenä silmälasit ilmeisesti juuri hajataiton vuoksi (kukaan ei muista varmaksi), ja hän pääsi niistä eroon ennen teini-ikää. Nyt on 6v esikoisellamme lasit samoin hajataiton vuoksi, mutta hänellä oli hajataitto hiukan voimistunut siitä kun lasit sai 5-vuotiaana.

Itsekin käsin hajataitosta, joka on myös voimistumaan päin.

Yhteistyössä