Lapselle on hitopaikka 1.9 alkaen, mutta tarvitsemmekin sen vasta 15.9... SAANKO VIEDÄ AIKAISEMMIN JA PITÄÄ LYHEMPÄÄ PÄIVÄÄ, ETTÄ TOTTUU??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Haaveissa olisi pehmeä lasku päivähoidon aloitukselle -kun kyseessä on 1-vuotias. Ensin näytti, ettei se ole mahdollista, koska sekä minun että miehen työt alkaisivat heti 1.9, jolloin hoitokin alkaa. Ja heti täysiä päiviä pienelle hoidossa. Mutta nyt näyttäkin siltä, että voisin aloittaa työt vasta 15.9... Voinko viedä silti lapsen jo aiemmin hoitoon lyhyemmiksi päiviksi? Siis jos en nyt ihan 1.9 niin ainakin viikkoa ennen kuin työni alkavat? Vai saako lapsi olla hoidossa, jos minä olen kotona? Olisi niin ihanaa, että lapsi saisi ensin totutella lyhyemmillä päivillä...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Haaveissa olisi pehmeä lasku päivähoidon aloitukselle -kun kyseessä on 1-vuotias. Ensin näytti, ettei se ole mahdollista, koska sekä minun että miehen työt alkaisivat heti 1.9, jolloin hoitokin alkaa. Ja heti täysiä päiviä pienelle hoidossa. Mutta nyt näyttäkin siltä, että voisin aloittaa työt vasta 15.9... Voinko viedä silti lapsen jo aiemmin hoitoon lyhyemmiksi päiviksi? Siis jos en nyt ihan 1.9 niin ainakin viikkoa ennen kuin työni alkavat? Vai saako lapsi olla hoidossa, jos minä olen kotona? Olisi niin ihanaa, että lapsi saisi ensin totutella lyhyemmillä päivillä...

...ja vielä sellainen tarkennus, että on menossa pph:lle

Saa olla, vaikka olisitkin kotona, etenkin jos et pidä täyttä päivää. Etkö ole koskaan lukenut täältä avauksia äideistä, jotka ovat vauvan kanssa kotona ja isompi on hoidossa?

joo voit viedä :D ja kannattaa viedä..
aloitat vaan siitä 1.9,koska joudut koko kuun kuitenkin maksamaan,aluksi voit pitää vaan muutaman tunnin päivässä. Tuossa kahdessa viikossa on mahdollista pitää pehmeä lasku!

Mielestäni saat viedä aiemmin lyhemmiksi päiviksi. Mutta soita tälle pph:lle ja sovi hänen kanssaan tästä. Pph:lla voi asia olla toisin kuin päiväkodissa, jossa varmaan ainakin onnistuisi.

No minusta kannattaisikin tehdä noin ja aloittaa niin, että olet itse mukana parina päivänä. Parempihan se lapselle on tottua hiljakseen kuin kertalaakista. Kai sen hoitajan kanssa voi asiasta sopia.

Tottakai saa olla, lasku menee siitä päivästä kun otatte hoitopaikan vastaan. Jos lapsen hoitopaikka on otettu vastaan 1.9. lähtien niin siitä myös maksetaan siitä lähtien ja lapsella on oikeus olla hoidossa. Hoitopäivän pituus tulee sitten hoidon tarpeesta.. Minä ainakin veisin lyhyitä päiviä totuttelumielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
No minusta kannattaisikin tehdä noin ja aloittaa niin, että olet itse mukana parina päivänä. Parempihan se lapselle on tottua hiljakseen kuin kertalaakista. Kai sen hoitajan kanssa voi asiasta sopia.

niin, mitenhän pph suhtautuu, jos pyörin itsekin siellä nurkissa pari päivää... ??

niin, mitenhän pph suhtautuu, jos pyörin itsekin siellä nurkissa pari päivää... ??

No kysymällä tiiät. Riippuu varmaan hoitajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:
Mielestäni saat viedä aiemmin lyhemmiksi päiviksi. Mutta soita tälle pph:lle ja sovi hänen kanssaan tästä. Pph:lla voi asia olla toisin kuin päiväkodissa, jossa varmaan ainakin onnistuisi.

No kyllähän se pph on varautunut että kyseinen lapsi menee 1.9 hoitoon.

Miksi ihmeessä pitää miettiä, mitä pph ajattelee. Sinä ajattelet lastasi ja sillä hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti too:

Miksi ihmeessä pitää miettiä, mitä pph ajattelee. Sinä ajattelet lastasi ja sillä hyvä.

no näinhän se tietysti on :)

Minä kyllä veisin, pitäisin lyhyttä päivää. Saisihan siinä samalla itsekin käydä vaikka asioilla rauhassa.
Meillä alkaa hoito 1.9 ja mun koulu 3.9 ja ajattelin kaksi päivää pyhittää ihan juoksevien asioiden ja vaatehankintojen hoitamiseen..

No meillä kyllä isä tunsi itsensä erittäin vaivautuneeksi ollessaan pph:lla nurkissa pyörimässä. Teki sen kerran ja toinen tutustumiskerta oli ilman isää. Ulkoillessa on sitten helpompaa olla mukana. Myöskään minun läsnäolo päiväkotiin tutustuessa oli ihan turha...

Meillä on ollut lyhyt totuttautuminen (aluksi lyhyitä päiviä) ja se on kyllä riittänyt lapselle. Teillä on nyt ruhtinaalliset 2 viikkoa aikaa pitää lyhyitä päiviä, oman kokemuksen mukaa vanhemman ei ole pakko olla mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No meillä kyllä isä tunsi itsensä erittäin vaivautuneeksi ollessaan pph:lla nurkissa pyörimässä. Teki sen kerran ja toinen tutustumiskerta oli ilman isää. Ulkoillessa on sitten helpompaa olla mukana. Myöskään minun läsnäolo päiväkotiin tutustuessa oli ihan turha...

Meillä on ollut lyhyt totuttautuminen (aluksi lyhyitä päiviä) ja se on kyllä riittänyt lapselle. Teillä on nyt ruhtinaalliset 2 viikkoa aikaa pitää lyhyitä päiviä, oman kokemuksen mukaa vanhemman ei ole pakko olla mukana.

Meillä on jo alustavasti sovittu, että elokuun lopulla mennään tutustumaan koko perheen voimin. Pari tällaista tutustumiskertaa riittänee ja jos sitten lapsi jäisi alkuun lyhyemmiksi päiviksi.... MILTÄ KUULOSTAA??

Mihin aikaan päivästä sitten kannattaisi viedä? Hetikö aamusta, että tottuu aikaisiin herätyksiin..? Vaiko iltapäivästä..?? Ennen unia pois... vai miten??

suositus on,että 2vkoa tutustutaan vanhempian kanssa hoitopaikkaan. Me ollaan oltu tää viikko lasten kans pvkodis ja ma aloittavat oikeasti. Meillä ei mene maksua,kun vanhemmat mukana.

Tälläistä voisi olla. Meillä taisi olla 1 ja 3 käytössä tutustumisessa.:

1. pvä aamiainen kotona ja aamupäiväksi leikkimään. Herättää toki voi normaaliin "päiväkotiaamun aikaan"
2. pvä esim aamupäivä + lounas
3. päivä aamupäivä + lounas + päiväunet
4. päivä heti aamiaisesta lähtien ja välipalan jälkeen pois.

Tosta voi helposti mukailla. Pelkkä iltapäivä on musta vähän hankala, koska siinä on päiväunia ja mulla on aina ollut hakusessa tarkat kellonajat. Helpompi ollut tuo aamupäivä, mutta eihän sitä kukaan kiellä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suositus on,että 2vkoa tutustutaan vanhempian kanssa hoitopaikkaan. Me ollaan oltu tää viikko lasten kans pvkodis ja ma aloittavat oikeasti. Meillä ei mene maksua,kun vanhemmat mukana.

Miten sinne päiväkotiin mahtuu tuo määrä ylimmäräisiä aikuisia?

Yhteistyössä