Lapselle kukat hautajaisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinkahan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinkahan?

Vieras
Tietääkö kukaan miten nämä menee?
Lapseni isä kuoli.
Emme olleet naimisissa, emmekä enää asuneet yhdessä.
Lapsen Isovanhemmat järjestävät hautajaisia.
Minua askarruttaa pitääkö meillä olla lapseni kanssa molemmilla omat kukkavihot arkun päälle laskettavaksi vai yhteinen?
Isovanhemmat sanovat että Lapseni kukat menevät vakuutuksen piikkiin mutta minun pitää itse ostaa omat kukkani. Lapseni on 8v. ja menemme hautajaisiin yhdessä.

[QUOTE="mimmi";28529850]no mä antaisin lapsen laittaa omat kukat. Itse en veisi kukkia vaan adressin.[/QUOTE]

Adressi lähetetään tai viedään surukotiin yleensä silloin jos ei itse mene hautajaisiin. Mielestäni molemmilta omat kukat.

• Tykkää
Reactions: soja ja Vaimo-Rakas
[QUOTE="mimmi";28529850]no mä antaisin lapsen laittaa omat kukat. Itse en veisi kukkia vaan adressin.[/QUOTE]

Tekisin myös näin ja täten toimittiin myös silloin, kun oma isäni kuoli. (Eli minä ja veljeni vietiin yhteinen kukkalaite ja äiti laittoi adressin.)

Teet mitä tahansa, niin aina joku ihmettelee.

Ehkä varminta olisi viedä molemmilta omat kukat, kun siinä on tuo vakuutusasia mukana. Vai saisiko kukkakauppias tehtyä yhteisen, mutta kahdelle eri kuitille. Tosi hölmöltähän sekin kuulostaa.

Vakuutuksen piikkiin?! Eli miehen vanhemmat maksavat henkivakuutusrahoista.
Olettiko väleissä miehen kanssa?

- jos ette enää väleissä niin sinulta vaatimaton kaunis esim. yhden liljan asetelma ja nauhaan "lapseni isän muistoa kunnioittaen"-tyylinen. Lapselle jokin isompi. Viritys.

Me tehtiin läheisen kuollessa niin, että meidän perheeltä oli yksi laite, jossa nauhassa jokin värssy tms. Lapselle oli kuitenkin otettu oma pieni kimppu, johon oli itse valinnut kukan. Lapsi oli askarrellut siihen kortin ja sitonut kortin kimppuun. Lapsi halusi lukea kortin itse hautajaisissa minun jälkeen ja lukikin.

Jos lapsesi ei ole ollut hautajaisissa niin suosittelen hautajaisharjoituksia. Me pidettiin pehmoleluhautajaiset, käytiin läpi mitä ääniä saattaa kuulua, puhuttiin itkusta ja siitä miten seremonia etenee, miten arkulla käyttäydytään jne.

Tuli muuten mieleen, että monet kukkakauppiaat on aika kokeneita ja hyviä näissä asioissa. Jos käyt tai soitat niin kuvaile tilanne ja kysy mielipidettä. Ja anna budjetti tarvittaessa. Olen saanut monet kerrat hyvää palvelua.

• Tykkää
Reactions: jenttu
Ap ei ole sukua eikä läheinen, joten periaatteessa häneltä ei tarvitse edes kukkalaitetta, kun hän on lapsen huoltajana hautajaisissa. Lapsen kanssa käytte yhdessä lapsen kukkalaitteen laskemassa.

[QUOTE="Mude";28529870]Vakuutuksen piikkiin?! Eli miehen vanhemmat maksavat henkivakuutusrahoista.
Olettiko väleissä miehen kanssa?

- jos ette enää väleissä niin sinulta vaatimaton kaunis esim. yhden liljan asetelma ja nauhaan "lapseni isän muistoa kunnioittaen"-tyylinen. Lapselle jokin isompi. Viritys.

Me tehtiin läheisen kuollessa niin, että meidän perheeltä oli yksi laite, jossa nauhassa jokin värssy tms. Lapselle oli kuitenkin otettu oma pieni kimppu, johon oli itse valinnut kukan. Lapsi oli askarrellut siihen kortin ja sitonut kortin kimppuun. Lapsi halusi lukea kortin itse hautajaisissa minun jälkeen ja lukikin.

Jos lapsesi ei ole ollut hautajaisissa niin suosittelen hautajaisharjoituksia. Me pidettiin pehmoleluhautajaiset, käytiin läpi mitä ääniä saattaa kuulua, puhuttiin itkusta ja siitä miten seremonia etenee, miten arkulla käyttäydytään jne.[/QUOTE]

Miten te käsittelitte ne mahdollisesti kuuluvat äänet? Esititkö niitä?

Minä ostaisin itseni laskettavaksi pienen kimpun tai yhden oksan.
Lapsen antaisin valita itse.
Mulle ei nyt ihan auennut, että mistä vakuutuksesta lapsen kukat menevät?
Tai lähinnä se, että mikä vakuutus on jo selvillä ennen hautajaisia..
Usein perheen kukat laitetaan kuolinpesän piikkiin, varsinkin jos ottaa samasta paikasta kun hautaustoimiston palvelut niin menee kätevästi samaan laskuun ja verottaja hyväksyy tämän myös.

Onko tuo adressin vieminen yleistäkin jossain päin Suomea vai mikä tuossa on taustalla? Itse olen käynyt kymmenissä hautajaisissa, mutta koskaan paikan päällä olleilta ei ole ollut adressia. Jos siis on osallistunut muistotilaisuuteen. Onko ap menossa muistotilaisuuteen vai ainoastaan kirkkoon? Entä lapsi?

Olemme lapsen kanssa menossa kirkkoon sekä muistotilaisuuteen. Lapseni isä oli minulle Todella tärkeä ihminen, vaikkemme usein nähneetkään. Olihan hän kuitenkin lapseni isä. Isovanhempien kanssa olemme myös olleet paljon tekemisissä, jotka myös ovat meille hyvin tärkeitä.

Mä laittaisin yhteisen kukkalaitteen, jonka lisäksi lapsi laskisi arkulle punaisen ruusun. Jos kukat siirretään itse haudalle, niin lapsi heittää sen ruusunsa sitten arkun päälle hautaan.

[QUOTE="vieras";28530049]Mä laittaisin yhteisen kukkalaitteen, jonka lisäksi lapsi laskisi arkulle punaisen ruusun. Jos kukat siirretään itse haudalle, niin lapsi heittää sen ruusunsa sitten arkun päälle hautaan.[/QUOTE]

Näin minäkin tahtoisin tehdä.
En ymmärrä miksei äidillä ja pojalla voi olla yhteinen kukkalaite, kun samaa perhettä kuitenkin ollaan ja samaan aikaan arkulle mennään. Omat värssyt kuitenkin luetaan.

[QUOTE="vieras";28529995]Miten te käsittelitte ne mahdollisesti kuuluvat äänet? Esititkö niitä?[/QUOTE]

Osittain. Vähän lapsen mukaan mentiin. Mutta puhuttiin siitä, että eturiveissä missä mekin oltiin moni varmaan itkee aika äänekkäästi ja kuuluu niistämistä. Ja puhuttiin myös siitä, että äiti ja isä itkevät paljon, mutta se ei ole vaarallista ja menee ohi jne., ja että lapsesta pidetää kyllä huolta vaikka me itketäänkin. Käytiin myös läpi, että äidiltä saattaa pettää jalat alta arkulla, mutta sekään ei ole vaarallista. Meillä ne harkat oli todella toimivat. Kyse oli nuoren ihmisen onnettomuus-kuolemasta, joten reaktiot oli aika voimakkaita.

[QUOTE="vieras";28530049]Mä laittaisin yhteisen kukkalaitteen, jonka lisäksi lapsi laskisi arkulle punaisen ruusun. Jos kukat siirretään itse haudalle, niin lapsi heittää sen ruusunsa sitten arkun päälle hautaan.[/QUOTE]

Näin toimittaisiin täälläkin.

Mä en menis koko hautajaisiin, vaan lapsi menisi isovanhempiensa kanssa. Mitä ihmettä mä tekisin exän hautajaisissa??
Kun siinä tulee jo se ongelma, että minä exänä olen vieras ihminen, jonka pitäsi viedä kukat suunnilleen viimeisenä.

Mä en menis koko hautajaisiin, vaan lapsi menisi isovanhempiensa kanssa. Mitä ihmettä mä tekisin exän hautajaisissa??
Kun siinä tulee jo se ongelma, että minä exänä olen vieras ihminen, jonka pitäsi viedä kukat suunnilleen viimeisenä.

Vainajan lapsen äiti ei ole vieras. Ja ap:han sanoi että välit oli ok. Vaikka välejä ei olisi niin en voisi kuvitella laittavani lasta ilman minua ISÄNSÄ hautajaisiin.

Tiedän perheen, jossa aikuinen tytär halusi isän tuekseen äidin hautajaisiin arkulle. Vanhemmilla oli ollut puhevälit poikki 20v, mutta isä oli paikalla ensisijaisesti tukemassa omaa lastaan. Ja kunnioittamassa naisen muistoa kenen ansiosta hänellä oli niin ihana tytär.

Me olimme vielä naimisissa kun poikani isä kuoli, olimme kuitenkin jonkin aikaa olleet erossa. Poika oli 5vuotias ja meillä minä järjästin hautajaiset mieheni isän kanssa. Meillä oli kukkalaite ja pojalla kimppu jonka pudotti isänsä hautaan. Otan osaa, hautajaiset ovat vaikeat lapselle, meillä ainakin oli kamalaa itkin pojan surua vielä enemmän kuin omaani.

Olemme lapsen kanssa menossa kirkkoon sekä muistotilaisuuteen. Lapseni isä oli minulle Todella tärkeä ihminen, vaikkemme usein nähneetkään. Olihan hän kuitenkin lapseni isä. Isovanhempien kanssa olemme myös olleet paljon tekemisissä, jotka myös ovat meille hyvin tärkeitä.
Jos koet lapsen isän itsellesi tärkeäksi ihmiseksi, niin mielestäni adressi olisi aika "vähän" vietäväksi. Vaikka eihän hautajaisissa tietysti sellaisia asioita pistetä merkille, mutta itselleni se olisi tärkeää viedä kukka. Joko erilliset kukkalaitteet lapsen kanssa (käytte laskemassa yhtä aikaa), tai sitten yhteinen ja lapselle ruusu, jonka laittaa hautaan. Luulisi, että on aika se ja sama vakuutusyhtiölle (jos se kukkalaite menee sieltä eikä kuolinpesästä), onko kukkalaite teidän yhteinen vai vain lapsen?

Uusimmat

Yhteistyössä