mä olen huomannut, että tuosta huutamisesta ja ei:n hokemisesta tulee herkästi kierre. mitä enemmän huutaa ja hokee ei:tä, sitä useammin lapsi antaa sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. palaa se pinna mullakin joskus, mutta sitten yritän taas tsempata ja ottaa rennommin. parhaaksi olen huomannut, että kotona kannattaa kaikki sellaiset tavarat nostella pois lapsen ulottuvilta, mihin ei saa koskea ja kaikki kaappien yms ovet patentoida kiinni, minne ei lapsella ole asiaa. silloin ei tule niin paljoa niitä tilanteita, joissa joutuisi kieltämään. ja joskus kannattaa vaan antaa itsekin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos lapsen kitinät. esim joskus meidän tyttö tulee viereen ja kitisee ja kuitenkin näkee, että hänellä ei ole mitään hätää, niin minä kylmän rauhallisesti olen noteeraamatta koko lasta. hän toteaa yleensä noin puolen minuutin jälkeen, että kitinä ei tehoa ja menee leikkimään omilla leluillaan. ja joskus on vaan helpompi kerätä ne 2000 paria kenkiä, jotka lapsi on ympäri kämppää kannellut sitten kun hän on mennyt nukkumaan kuin käydä koko päivän tahtojen taistoa siitä saako niihin koskea vai ei...