Lapselle 1.5v rasvatonta maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Eli neuvolassa käskettiin vaihtaa kevyt maito rasvattomaan. Aina oon luullut että alle 2 vuotiaille suositellaan tota kevyt maitoa, mutta ilmeisesti oon ollut väärässä?

Mitä järkeä syöttää lapselle rasvattomia tuotteita ja sitten lisätä se rasva takaisin jossakin muussa muodossa.
Järjetöntä kun lapsi kuitenkin tarvitsee rasvaa ja luonnollisesti sitä saa luonnosta ilman keinotekeoisesti muokattuna eli maitorasvat ja voi.
Tiesittekö muuten, että ihmisen aivot käyttävät kolesterolia rakennusaineena ja ilman kolesterolia aivojen toiminta häiriintyy!

Mä en juota rasvatonta maitoa kotona lapsille. Muualla saavat juoda mitä juovat. Rasvaton maitohan on normaalisti väriltään sellaista harmaata. Se on sitten värjätty näyttämään lähes valkoiselta ja se väriaine on haitallista terveydelle. Jotkut jopa sanoo, että voi aiheuttaa syöpää. En tiedä sitten siitä.
Hesarissa oli tästä joskus juttua, muistaakseni keväällä, että en ole ihan itse keksinyt.

Lapsi menee +18käyrällä eli hieman pyöreä mutta en usko että vielä mitenkään liian lihava? Käskettiin lisätä ruokaan 2tl öljyä päivässä.. Ymmärrän kyllä että maidossa on eläinperäistä ns "huonoa rasvaa" mutta silti jotenkin epäilyttää..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22658170:
Lapsi menee +18käyrällä eli hieman pyöreä mutta en usko että vielä mitenkään liian lihava? Käskettiin lisätä ruokaan 2tl öljyä päivässä.. Ymmärrän kyllä että maidossa on eläinperäistä ns "huonoa rasvaa" mutta silti jotenkin epäilyttää..

Kasvioljyjen lisääminen ruokaan on sairasta.

Luonnollisessa muodossahan se lapsen rasva tulee tulla elimistöön eikä niinpäin, että ensin poistetaan ja sitten lisätään.

Ajuattele nyt järjellä itsekin.
Maitorasva ja voi ovat luonnon omaa hyvää ja erittäin terveellistä ravintoa.

Kasviöljyt+hiilarit kaikkein pahin yhdistelmä mitä voi olla ihmisen elimistölle=jatkuva tulehdustila ja lihominen ja muut ongelmat...

Nykyisin pienten lasten ruokasuosituksissa on rasvatonmaito. Siksipä sitä sitten on ainostaan tarjolla mm Helsingin päiväkodissa. Suositusta on siis muutettu. Maidon rasvan sijasta sitten mielummin pehmeitä rasvoja.

En oo muuten edes kyselly tommosia asioita neuvolasta, meijän vähän reilu vuoden ikänen tytsy juo normaalia kevytmaitoa, ei tullu mieleenkään mikään muu, kun itte käytetään sitä :D Muussissa yms sitten on käytössä punanen maito :D

Kuin myös mutta kun puhuin luomusta neuvolassa emme ole sen jälkeen ravintoasioista keskustelleetkaan :)
Mutta, ruotsissa rasvallista maitoa juovat lapset ovat hoikempia kuin rasvatonta maitoa juovat :D

Meillä itse olen koko ikäni juonut täysmaitoa, ja taistellut alipainon kanssa, mies myös koko ikänsä vain täysmaitoa juonut, laiha hänkin. Tyttö 89cm/10kg joten todella laiha myös hän, että eipä se maito ainakaan meitä ole lihottanut. ;)

Komppaan kesäkurpitsaa maitorasvan terveellisyyden osalta. Vaikka kyse on eläinperäisestä, ns. kovasta rasvasta, se ei ole niin vaarallista kuin on oletettu. Sen sijaan esim. margariinien kovetetut kasviöljyt ovat paljon haitallisempia.

Meillä pikkukeskosena syntynyt poika ja hänellekin olisi eurooppalaisten suositusten mukaan pitänyt rasvatonta kurria juottaa. Yliopistollisen sairaalan ravitsemusterapeutti ja lastenlääkäri oli kuitenkin vahvasti sitä mieltä että toi suositus on "syvältä"; toimii ainostaan silloin jos lapsella ihan oikeasti on ylipainoa. Kuulema suositus tehty juuri ylipaino-ongelmien vuoksi...ei niinkään eri rasvojen terveydellisistä syistä. Ravintoterapeutti tokas vaan että suosituksessa mennään taas ojasta allikkoon... Tiedä sitten häntä, onhan noita eri linjoja ja eri lääkärit edustavat kuka mitäkin.

Mä meen sillä tuntumalla että mitä lähempänä luonnollista tuote on, sitä parempi se lienee meille ihmisille. Ihminen kun kaiketi on aluperinkin lihansyöjä, olettaisin siis että elimmistömme on luotu kestämään eläinrasvaa jossain määrin. Ongelmat ehkä kuitenkin ovat syntyneet tuotteiden prosessoinnista. Jalostus viety monessa jo niin pitkälle että ei voida enää puhua "ihmisen luontaisesta ravinnosta".

Yhteistyössä