Lapsellani on lääkäriaika tänään illalla. Voinko samalla pyytää itselleni reseptiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten on?

Vieras
Siis kyseessä on terveyskeskuksen päivystys, jonne mennään ajanvarauksella. Saatiin päivän viimeinen aika, lapsella alkoi yöllä korvasärky joten ajattelin että käyn näyttämässä hänen korvat lääkärillä.

Mulla itselläni on samainen flunssa menossa, ja nyt se alkaa vaikuttamaan hengittämiseen. Mulla siis infektio-/allergista astmaa. Koska en kuitenkaan tarvitse astmapiippua aina, on entinen ehtinyt mennä vanhaksi. Voinko siis (tai kehtaanko) pyytää lääkäriltä reseptin itselleni tuohon kiekkoon, että saisin haettua sitä itselleni apteekista? Viimeksi jouduin lähtemään 50 kilsan päähän päivystävään sairaalaan kun kohtaus äityi niin pahaksi eikä lääkettä ollut.

Mua ei siis tarttis tutkia sen kummemmin yhtään mitenkään ja mun tiedoista näkee että samaista lääkettä oon käyttänyt jo useita vuosia, joten mitään uutta lääkettä en olisi vailla. Vain reseptin jo aiemminkin käyttämääni Ventolineen.

Et voi. Aika on lapsellesi, ei sinun vaivoille. Tämän takia tk-lääkärit ovat niin ylityöllistettyjä.
Lapsesi on lääkärin viimeinen potilas ja sen jälkeen alkaa hänen vapaansa, olettaen että työt loppuvat.

Voit hyvin kysyä.
Olen itse pyytänyt yskänlääkettä itselleni kun oon ollut lapsen kanssa lääkärissä samasta vaivasta.
Lääkäri jopa kuunteli mun keuhkotkin siinä samassa ja kirjoitti lääkkeen.

Mä olen tehnyt niin, että lapselle aikaa varatessani olen kertonut jos mulla on omasta asiasta lääkäriltä kysyttävää tai jos jokin resepti pitäisi uusia.

Riippuu varmaan ihan omasta kehtaamisesta, mutta "hyväksyttyä" tuo ei liene ole vaan jokainen varaa oman ajan kun kyllähän se lisätöitä teettää+ ajat myöhästyy jos jokainen hoitaa yhdelle varaukselle monta asiaa. Lisäksi lapseltahan ei peritä päivystysmaksua ja periaatteessa sinun asiastasihan se perittäisiin.

Meillä menee aikuisilkta terveyskeskusmaksu käynnistä, mutta lapsilta ei, joten en tiedä suostuisiko lääkäri kirjoittamaan aikuiselle reseptiä... Sittenhän moni varaisi lapselle ajan muka johonkin vaivaan ja varsinainen vaiva olisi se oma, mutta näin terveyskeskusmaksu kiertäen.

[QUOTE="vieras";28053698]Mä olen tehnyt niin, että lapselle aikaa varatessani olen kertonut jos mulla on omasta asiasta lääkäriltä kysyttävää tai jos jokin resepti pitäisi uusia.[/QUOTE]

En tajunnut tästä asiasta mitään mainita aamulla, kun lapselle sitä aikaa varasin.
Ja päivystysmaksuista sen verran, että olen omani maksanut vuodeksi eteenpäin. Eli niitä en kiertäisi. Toki eihän se lääkäri sitä tiedä :(

En sitten varmaan kehtaa kysyä.. pitää yrittää saada henkeä maanantaihin saakka tai lähteä taas käymään tuolla 50 kilsan päässä jos pahaksi menee.

En tajunnut tästä asiasta mitään mainita aamulla, kun lapselle sitä aikaa varasin.
Ja päivystysmaksuista sen verran, että olen omani maksanut vuodeksi eteenpäin. Eli niitä en kiertäisi. Toki eihän se lääkäri sitä tiedä :(

En sitten varmaan kehtaa kysyä.. pitää yrittää saada henkeä maanantaihin saakka tai lähteä taas käymään tuolla 50 kilsan päässä jos pahaksi menee.

No voitko soittaa vielä sinne ajanvaraukseen ja kysyä käykö sun reseptin uusiminen siinä samalla?

Jos ei vaadi mitään tutkimuksia erikseen eli vie edes aikaa enempää voihan sitä kysäistä. Ei reseptin uusimiseen tarvitse muutenkaan aina lääkärinaikaa varata jos ei tutkita tai mitata samaan aikaan jotain. Itse uusinut muutaman kerran reseptin puhelimitse.

voithan soittaa uudestaan ja kysyä, hoituisiko sinunkin asiasi, eli tavallaan vielä sinun aikasi siihen lapsen ajan perään. Jos lääkärille ei käy, niin sitten ei käy, mutta asia voisi järjestyä näin etukäteen kysymällä. En usko että siinä tilanteessa lääkäri enää on kovin innokas pidentämään työpäiväänsä kun on jo ajatellut pääsevänsä lähtemään pian kotiin.

Ja siis ihan kunnan terveysasema kyseessä, joka ei ole ollenkaan auki viikonloppuna. Jos olisi, niin voisin mennä huomenna itse istumaan sinne ja odottelemaan lääkärille pääsyä. Mutta kun aukeaa seuraavan kerran vasta maanantaina..

Alkuperäinen kirjoittaja mietipä;28053647:
Et voi. Aika on lapsellesi, ei sinun vaivoille. Tämän takia tk-lääkärit ovat niin ylityöllistettyjä.
Lapsesi on lääkärin viimeinen potilas ja sen jälkeen alkaa hänen vapaansa, olettaen että työt loppuvat.

Mietihän kumpi tukkii sitä tk:ta enemmän?
Se, että lääkäri kirjoittaa samalla vaivalla yhden reseptin äidillekin, vai se, että äiti varaa erikseen oman ajan tätä asiaa varten toiselle päivälle?

Juuri tuon takia ne tk:t on tukossa. Uskomattoman jäykkää ajattelua.

[QUOTE="...";28053813]Mietihän kumpi tukkii sitä tk:ta enemmän?
Se, että lääkäri kirjoittaa samalla vaivalla yhden reseptin äidillekin, vai se, että äiti varaa erikseen oman ajan tätä asiaa varten toiselle päivälle?

Juuri tuon takia ne tk:t on tukossa. Uskomattoman jäykkää ajattelua.[/QUOTE]

Mietipä asiaa lääkärin kannalta. Yhden ajalle tunkee kaks ja molemmista on kuitenkin tehtävä merkinnät tietokoneelle. Eli teet kahden työt yhdellä ajalla. Suostuisitko itse.

[QUOTE="hmm";28053822]Mietipä asiaa lääkärin kannalta. Yhden ajalle tunkee kaks ja molemmista on kuitenkin tehtävä merkinnät tietokoneelle. Eli teet kahden työt yhdellä ajalla. Suostuisitko itse.[/QUOTE]

Olen terveydenhoitaja ammatiltani. Kuule suostuisin ja usein olen niin tehnytkin. :D Maalaisjärki käyttöön näissä asioissa.

Reseptin uusinta ja sen kirjaus ei ole kovin vaativa suoritus. Jos se on kohtuuton rasitus, kannattaa ehkä miettä ammatinvaihtoa...

Täälä ainakin tollanen asia hoituis ihan soittamalla ajanvaraukseen. Lääkäri kirjottais sit jossain välissä reseptin ja sen sais hakea luukulta tai nykyäänhän on se sähköinen resepti.

Yhteistyössä