Lapsella taittovika joka voi korjautua ajan kanssa. Kokemuksia tällääsestä?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Likka näkee hyvin, mutta on taittovika. Silmälääkäri suositteli silmälaseja tämän takia ja sanoi, että asia voi korjaantua ajan kanssa eikä pakosta tarvitte laseja lopun elämää.

Ja meneekö tuo suvussa koska mulla, siskolla, äitillä ja enolla on taittovika. Ja voi olla jollakin muullakin, ei vain ole tullut puheeksi. Enolla meni taittovika niin pahaksi, että se leikattiin.

Viimeksi kun mulla on tarkistettu näkö, niin näkö ei ollut huonontunut, mutta taittovika oli pahentunut. Sisko taas ei tarvisi laseja muuten, mutta taittovika on pahentunu.

Mulla on lapsena ollu taittovika ja lasit sen vuoksi, mut nyt aikuisena en enää tarvi laseja :) Mulla oli siis sama ennuste kuin sun likalla et silmälääkäri sano, että voi mennä iän myötä ohi ja niin meni.

Jos kyseessä on likinäköisyys niin se voi korjaantua vanhemmiten. Muista taittovioista en tiedä.

Hmm... No sanonpas. Mulla on likinäköisyyttä vasemmassa silmässä -6,75 ja oikeassa -4,0 ja kuulemma voi olla, että 80 vuotiaana pappana en tartte silmälaseja lainkaan

[QUOTE="mii";23287230]Mulla on lapsena ollu taittovika ja lasit sen vuoksi, mut nyt aikuisena en enää tarvi laseja :) Mulla oli siis sama ennuste kuin sun likalla et silmälääkäri sano, että voi mennä iän myötä ohi ja niin meni.[/QUOTE]

Oliko sulla lapsena pää usein kipiä? Kun likka valittaa päänkipua monesti ja sen takia terkkari antoi lähetteen silmälääkärille.

Millainen taittovika tytölläsi on? Exällänikin oli taittovika ja siihen lasit, mutta pääsi niistä eroon ala-asteen aikana. Hänen vanhempansa eivät muista mikä vika oli kyseessä.

Jos kyseessä on likinäköisyys niin se voi korjaantua vanhemmiten. Muista taittovioista en tiedä.

Hmm... No sanonpas. Mulla on likinäköisyyttä vasemmassa silmässä -6,75 ja oikeassa -4,0 ja kuulemma voi olla, että 80 vuotiaana pappana en tartte silmälaseja lainkaan

Mä en tiedä näistä lukemista koska exä on käynyt likan kanssa silmälääkärillä. Exä mulle sanoi, että likan näössä ei ole vikaa, mutta on tuo taittovika.

Millainen taittovika tytölläsi on? Exällänikin oli taittovika ja siihen lasit, mutta pääsi niistä eroon ala-asteen aikana. Hänen vanhempansa eivät muista mikä vika oli kyseessä.

Vastasin jo tuossa Majurille, että en tiedä lukemista yms. Exä vain kertoi mulle asian ja kaikki tiedot on siellä liikkeessä missä tarkistus tehtiin.

Taittoviasta en niin tiedä, mutta kovasti ne teini-iässä lupailivat minulle, että näkö voi itsekseen korjaantua. Nyt 11v myöhemmin odottelen yhä toiveikkaasti, josko se korjaantuminen alkaisi :D Tähän mennessä miinusta ropissut lisää lähes joka näöntarkastuksessa..

Itselleni optikko on sanonut, että minulla myös taittovikaa, mutta aivot jotenkin itsestään "korjaavat" sen eikä ole siis tähän mennessä jouduttu laseilla sitä puolta korjailemaan.. Ehkä tuo korjaantuminen tarkoittaa juuri sitä, että aivot lapsen kasvaessa oppivat sen korjaamaan ja lopulta pärjää ilman laseja?

Vastasin jo tuossa Majurille, että en tiedä lukemista yms. Exä vain kertoi mulle asian ja kaikki tiedot on siellä liikkeessä missä tarkistus tehtiin.

Höh, olisi ollut kiva tietää. Ehkä se sitten tarkoittaa hajataittoa, jos "näössä ei ole vikaa". Minun ekaluokkalaisellani on ollut lasit nyt 2,5 vuotta. Lievää kaukonäköä ja vähän reilummin hajataittoa. Muuten ei olisi tarvinnut silmälaseja välttämättä, mutta tuon hajataiton vuoksi niitä suositeltiin. Vuosi sitten lasit uusittiin, koska hajataittoa oli tullut hiukan lisää.

Minullakin on muuten lasit, joissa toisen linssin vahvuus on 0 ja toisessa ihan vähän miiinusta. Mutta hajataittoa on niin paljon, etten pysty ilman laseja katselemaan tarkasti, ajamaan autoa tms.

Mulla ja mun siskolla molemmilla on ollut taittovika pienenä. Laseja en tarvinnut enää n.10 vuotiaana, tarhassa siis sain lasit. Sisko piti hieman pidempään, muttei yläasteikäisenä enää tarvinnut...

Meil on esikolla ja keskimmäisellä hajataittoa.
Esikko tarvii laseja kokoajan. Keskimmäinen tais puolisen vuotta käyttää kokoajan, ja sit rupes vähentämään. Viime tarkastuksessa silmälääkäri sanoi että on jo parempi. Käyttää enää vaan koulussa. Kotona ei ollenkaan. Voi olla et pääsee laseista kokonaan! Kunhan käydään tarkastuksessa niin selviää

Minun tytöllä oli "piilevä hajataitto." Huomattiin 3. luokalla; lukiessa enkkua "rivit alkoi hyppiä." Myös päähän koski.

Nyt kutosella, laseja ei ole vuoteen tarvinnut. Näkö parantunut. Itsellä oli sama lapsena.

[QUOTE="mii";23287230]Mulla on lapsena ollu taittovika ja lasit sen vuoksi, mut nyt aikuisena en enää tarvi laseja :) Mulla oli siis sama ennuste kuin sun likalla et silmälääkäri sano, että voi mennä iän myötä ohi ja niin meni.[/QUOTE]

Peesi. Sain kolmannella luokalla lukulasit ja käytin niitä kuudenteen luokkaan asti. Ei ne vahvat ollu,mutta kuitenkin että auttoivat. Mulla väsy silmät herkästi,rivit hyppi ja pää oli kipeä.

Mun veljellä oli taittovika, en tosin nyt juuri muista et tarkallaan millainen. Lisäksi hänellä oli likinäköä. Käytti silmälaseja toisesta luokasta kahdeksanteen luokkaan, eikä ole sen jälkeen laseja tarvinnut ollenkaan.

Yhteistyössä