Lapsella ruskeat silmät ja vanhemmilla siniset molemmilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olin 1-vuotiaaksi sinisilmäinen kuten isäni. Äidillä taas vihertävän ruskeat silmät ja iän myötä minulla muuttui sini-vihreä-ruskeiksi. Nyt omalla lapsella siniset, alkanut tulemaan vuotta lähestyttäessä myös kellertävän ruskeaa sekaan. Lapseni isällä aivan siniset silmät. Jänniä juttuja!

Onhan tuo harvinaista jos lapsella on ruskeat silmät ja vanhemmilla siniset. Mutta ei mahdotonta! Koulun tunnilla esitetty versio on vanhentunut monella tapaa ja uusimman tutkimuksen mukaan silmien värin periytyminen on paljon monimutkaisempaa ja siihen vaikuttaa useampi geeni. Tavallisempaa on, että kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Name-No:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Eikö tuon pitäisi olla lukion bilsan mukaan mahdoton, kun ruskea on dominoiva. Eli ruskea silmäiset voi saada ruskea silmäisiä tai sinisilmäisiä lapsia mutta sinisilmäiset vain sinisilmäisiä.

Lukion bilsa on sitten väärässä.... :whistle:

Jep, vanhaa tietoa. Unohtakaa jo nämä dominoivat ja resessiiviset geenit. Nykytietämyksen mukaan silmien väri periytyy paljon monimutkaisemmin.

Löytyykö ketään tai tunnetteko ketään, jolla olisi silmien väri juuri näin päin:

vanhemmilla siniset
lapsella ruskeat

Kyllä on sitten hauskaa olla erikoinen. Minulla taitaa olla aikamoinen lutkan maine tämän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Löytyykö ketään tai tunnetteko ketään, jolla olisi silmien väri juuri näin päin:

vanhemmilla siniset
lapsella ruskeat

Kyllä on sitten hauskaa olla erikoinen. Minulla taitaa olla aikamoinen lutkan maine tämän takia.

Kuten tuolla aiemmin jo mainitsin, mummulla ja papalla oli molemmilla siniset silmät ja mummuni synnytti kaksoset joilla molemmilla ruskeat silmät (mun äiti ja hänen veli). :p :wave:

Koulun bilsan tunneilla kerrotaan paljonkin virheellistä tietoa. Niissä kirjoissa väitetään esim. että lapsi perii puolet geeneistään kummaltakin vanhemmaltaan, vaikka todellisudessa äidiltä peritään hieman enemmän geenejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Name-No:

vanhemmilla siniset
lapsella ruskeat

Kuten tuolla aiemmin jo mainitsin, mummulla ja papalla oli molemmilla siniset silmät ja mummuni synnytti kaksoset joilla molemmilla ruskeat silmät (mun äiti ja hänen veli). :p :wave:

Niin joo!! Anteeksi, en tajunnut vinkata, että hoksasin sinun viestisi :) Tuossa on jo aika hyvä tuuri, että on kaksi lasta joilla on sama juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koulun bilsan tunneilla kerrotaan paljonkin virheellistä tietoa. Niissä kirjoissa väitetään esim. että lapsi perii puolet geeneistään kummaltakin vanhemmaltaan, vaikka todellisudessa äidiltä peritään hieman enemmän geenejä.

Mitä jräkeä on opettaa tuollaista, joka ei ole totta? Niin moni on minullekin vedonnut koulussa opittuun perinnöllisyystietoon. Opetetaankohan nykyään peruskoulussa ja lukiossa toisin kuin ennen?

Mitä jräkeä on opettaa tuollaista, joka ei ole totta? Niin moni on minullekin vedonnut koulussa opittuun perinnöllisyystietoon. Opetetaankohan nykyään peruskoulussa ja lukiossa toisin kuin ennen?

Ei, olen juuri käynyt lukion. Edelleen opetetaan osittain virheellistä tietoa. Tosin tuon ymmärrän, että geenien väitetään jakautuvan 50%/50%, kun äidiltä peritään arviolta vain n. prosentti enemmän geenejä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Alkuperäinen kirjoittaja Helka:
3 kk ikäisellä vauvalla on silmät muuttuneet ruskeiksi, mutta molemmilla vanhemmilla on siniset silmät.

Kuinka harvinaista tällainen on?

Meiän esikoisella on kans ruskeat silmät, vaik meil vanhemmilla on siniset. Anopilla on ruskeet silmät joten kait se sieltä meillä tulee.

Oletko saanut kuulla vinoilua? Epäilikö miehesi missään vaiheessa isyyttään?

Mun äidillä on siniset silmät, isällä vihreät joissa pari pilkkua ruskeaa. Mulla ja veljellä on sinivihreät silmät, siskolla tumman ruskeat. Mutta mun isänisällä ja isän siskolla on ruskeat, joten se siskon väri"vika" taitaa periytyä sieltä.

Vihreä väri on hyvin kovasti yhteydessä ruskeaan, eli se on eräs ruskean silmän värivivahde muoto, kuin ala-laji.
Ja ruskea silmäiset saa helposti vihree silmäisiä lapsia, ja vihreäsilmäiset saa ruskeasilmäisiä lapsia.

Vihreät silmät muuttavat usein väriään iän myötä, eli esimerkiksi elämänkaari voi mennä näin kuten mulla: aluksi voivat olla lapsena harmaanvihreät, sitten muuttuvat aivan vihreiksi 20vuotiaana, sitten kellertäviksi ja sitten keski-ikäisenä ruskeiksi.

Eli periaatteessa kaksi vihreäsilmäistä voivat saada vain ruskea tai vihreäsilmäisiä. Mutta lukion bilsan mukaan ne ei saa sinisilmäisiä, ellei sitä tuu voimakkaasti sitten muusta suvusta peittyvänä ominaisuutena.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on toisinpäin. Minulla ja miehellä ruskeat silmät ja lapsella siniset. Meidän kummankin isillä on ollut siniset silmät ja äideillä ruskeat. Todennäköisempää olisi ollut, että lapsi saa ruskeat silmät, mutta siniset eivät myöskään ole mahdottomuus.

Ei tämä tilanne ole mitenkään harvinainen, todennäköisyys saada sinisilmäinen lapsi on 25%.

Ap:n kuvailema tilanne sen sijaan ON harvinaista.

Näin juuri!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmph:
Mun miehen äidillä on punainen tukka vaikkei kummallakaan vanhemmista ollut. Senkään ei pitäis lukiobilsan mukaan olla mahdollista näiden "dominoivien alleelien" takia. Näin nyt sitten kuitenkin on - mutaatio?

Eikun punapäisyys on resessiivinen ominaisuus, eli juuri noin se on ihan mahdollista.

Jotenkin hassua miten puutteellista tietoa ihmisillä on ihan yksinkertaisesta genetiikasta, luulisi sen kuuluvan nykyään jo ihan yleisisvistykseen.

Miehellä on oikeasti siniset silmät, mulla virallisesti siniset, mutta vihreääkin noissa hiukan on. Toisella lapsella siniset ja toisella vihertävän ruskeat. Suvussa ei juuri ruskeasilmäisiä ole. En ole koskaan ajatellut toisen lapsen silmien värissä olevan mitään erikoista. Eiköhän ne ihan multa ole :D Mutta tämän keskustelun myötä muistan pari hassua tilannetta, jossa joku sukulainen on ihmetellyt asiaa ja pitänyt sitä jotenkin epäilyttävänä. No siinäpä pitävät :D :D

Ei, olen juuri käynyt lukion. Edelleen opetetaan osittain virheellistä tietoa. Tosin tuon ymmärrän, että geenien väitetään jakautuvan 50%/50%, kun äidiltä peritään arviolta vain n. prosentti enemmän geenejä.

Mihin tuo nyt sitten perustuu, että äidiltä periytyisi enemmän geenejä?
23 kromosomia tulee äidiltä ja 23 isältä, yhteensä 46 että mistä siihen pakettiin hyppää äidiltä vielä jotain ylimääräistä???

no mistäs johtuu sellainen tooosi harvinainen vaalean sininen silmien väri. Vaaleampi kuin taivaan sininen. Olen nähnyt sellaiset vain pari kertaa elämässäni. Onko se joku silmäkaihi:) ? No ei kai se ole, kun olivat nuoria ihmisiä ja ilman silmälaseja jne.

Uusimmat

Yhteistyössä