Lapsella kuume ja kova yskä kolmatta päivää, kuinka kauan tarkkailisitte kotona ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmi"

Vieras
Kuumetta siis 38 -39 astetta ja yskä välillä kuivaa ja hakkaavaa, välillä lima irtoaa.
Lapsi on 6 -vuotias. Silmätulehdus sairastettiin viikko sitten, mutta nyt tuli joku uusi juttu :( Mietin vain, että onkohan ihan turhaa varata lekuriaika vai odotellaanko pari päivää.
Kuinka pian te yleensä viette kipeän lapsen lääkäriin ?

Työssäkäyvän ei tarvitse tuota miettiä kun 3. poissaolopäivän jälkeen tarvitsee jo töihinkin sairaslappua...monesti tulee "turhankin" aikaisin vietyä kun täytyy.

Aika kovaa lämpöä teillä kumminkin, veisin huomenna tai pe. Keuhkot hyvä tsekata.

Voinnin mukaan. Jos lääkkeillä laskee välillä, niin en lähtisi viemään varmaan vielä. Tuollainen tauti kävi meillä ja viikon verran melkein kuumeili, itselläni pisimpään. Ja yhä köhin, jos pahenee köhä, niin täytyy varmaan mennä valittamaan lääkäriin, minulla nuo yskätaudit tahtoo jäädä pitkittyneiksi, varmaan rakenteellisista syistä.

Kyllä mä vielä tämän viikon seurailisin. Silmätulehdus ja flunssa liittyy usein toisiinsa niin, että toinen seuraa toista. Meille menee nuha yleensä silmiin. Mullakin on 6-vuotias kotona, lämpöä ei juurikaan ole mutta on tosi räkäinen ja nuhainen ja yskii jonkun verran. Taitaa pysyä kotona koko loppuviikon. Yskä ei yleensä ole hirveän vaarallinen ellei siihen liity hengenahdistusta. Sellainen haukkuva yskä taas voi olla merkki kurkunpääntulehduksesta ja se olisi hyvä käydä näyttämässä lääkärissä.

Jos yskä muuttuu pahemmaksi niin kävisin ehkä perjantaina kuunteluttamassa keuhkot.

[QUOTE="vieras";23570516]Voinnin mukaan. Jos lääkkeillä laskee välillä, niin en lähtisi viemään varmaan vielä. Tuollainen tauti kävi meillä ja viikon verran melkein kuumeili, itselläni pisimpään. Ja yhä köhin, jos pahenee köhä, niin täytyy varmaan mennä valittamaan lääkäriin, minulla nuo yskätaudit tahtoo jäädä pitkittyneiksi, varmaan rakenteellisista syistä.[/QUOTE]

Kyllä Crp kannattaisi käydä otattaan, eihän siinä mene kuin hetki..meillä pojalla laski kuume lääkkeellä joten venytettiin lääkäriin menoa ja sit kun mentiin niin keuhkokuume jo pitkällä :/
Jos nyt tulis meille niin en siis viivyttelisi tällä kertaa (ja varsinkin ku tautia nyt normnaalia enempi liikkeellä!!!)

Mä tuossa juuri maanantaina soittelin kun vanhin lapsista on ollut 2,5 viikkoa yskässä ja nuhassa ja sit viikonloppuna oksensi ja nousi kuume. Vastaus oli hoitsulta jolle soitin, että ei tarvetta lääkäriin, katselkaa nyt ainakin loppuviikkoon. Ja kun mekään ei ihan pienistä sinne lääkäriin olla haluamassa, niin siinä vaiheessa vähän meinas ärsyttää.

[QUOTE="vvv";23570643]Mä tuossa juuri maanantaina soittelin kun vanhin lapsista on ollut 2,5 viikkoa yskässä ja nuhassa ja sit viikonloppuna oksensi ja nousi kuume. Vastaus oli hoitsulta jolle soitin, että ei tarvetta lääkäriin, katselkaa nyt ainakin loppuviikkoon. Ja kun mekään ei ihan pienistä sinne lääkäriin olla haluamassa, niin siinä vaiheessa vähän meinas ärsyttää.[/QUOTE]

Hoitaja ei voi päättää pääsettekö lääkäriin jos vaaditte sinne pääsyä!? En ole varma kuitenkaan...?

[QUOTE="Kiraki";23570618]Kyllä Crp kannattaisi käydä otattaan, eihän siinä mene kuin hetki..meillä pojalla laski kuume lääkkeellä joten venytettiin lääkäriin menoa ja sit kun mentiin niin keuhkokuume jo pitkällä :/
Jos nyt tulis meille niin en siis viivyttelisi tällä kertaa (ja varsinkin ku tautia nyt normnaalia enempi liikkeellä!!!)[/QUOTE]

Eipä tuo Crp aina sitä niin tarkkaan näytä. Yksi lapsista kun sairasti keuhkokuumeen kerran. Viikon oli ensin flunssassa, sitten kuume pomppasi takaisin ylös ja rupesi pistämään kylkeen. Keuhkokuvasta löytyi ja sai monen viikon antibioottikuurin, verikokeesta ei kai niin selvää vastausta silloin löytynyt. Muut lapset vein tavallista helpommin sen jälkeen lääkäriin, mutta en vielä kolmen päivän flunssan jälkeen yleensä vie, jos ei heista kovin pahalta tunnu. Eli voinnin mukaan.

Meillä 5v oli neljä päivää 39 asteen kuumeesa, lääkkeet ei alentaneet kuumetta. Kun viides vuorokausi kuumeisena oli meneillään, soitin eka neuvolaan ja se käski soittaan ajan lääkärille. Oli sitten angiina. Lapsi ei valittanut mitään oireita ja väitti vielä jälkeenkin, että ei ole ollut kurkku kipeä. Mutta kyllähän sitä lapsensa tuntee ja näkee, milloin ei ole enää ihan normaalia nuhakuumetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä;23570666:
Hoitaja ei voi päättää pääsettekö lääkäriin jos vaaditte sinne pääsyä!? En ole varma kuitenkaan...?

Kyllä täällä ainakin päättää. Ajanvarauksessa kyselee tarkkaan ja antaa ajan jos katsoo siihen olevan tarvetta. Päivystyksessä on sama juttu. Jos sinne soittamatta menee, niin hoitaja voi käännyttää takaisin, jos katsoo, ettei lääkäriin ole tarvetta.

Kyllä se hoitsu vaan täällä suunnalla päättää sen saako lääkärille aikaa. Toki voidaan mennä päivystykseen, mutta likalla sen verran ikää että varmasti saa jonottaa 3- 5 tuntia.

Meil oli sahaavaa kuumetta ja sitte 6 päivänä vein tsekkaukseen. Sai antibiootit. Crp oli alle 8 mutta lekuri sanoi että ei se mitään todista onko keuhkokuumetta vai ei. Nyt ollu kiertämässä jokiu vakavampi juttu täällä. meil oli viikon pois koulusta+seuraavan tosi varovaisesti ettei saanu riehuu yms. Luokkakaveri ollu koht 2 vk pois koulusta.

Tänään illalla oli enää lämpöä 37,5 astetta eikä yskinytkään ole niin pahasti. Soitin aamulla lekurille ja hän sanoi, että perjantaihin voidaan katsella. Jos taas huomenna pahempi kuin tänään, niin varaan lääkärille ajan. Tyttö tosiaan harvoin kuumessa ja yleensä flunssakin kestää vain pari päivää, joten sen takia huolestutti. Mutta jospa se tästä ilman lääkäriä, huominen kertoo paljon.

Kyllä se on hoitaja joka arvioi hoidon tarpeen. Nimenomaan sen vuoksi puhelimeen pitää vastata sh eikä esim. lh. Asiakkaan pitää päästä sairaanhoitajan juttusille, mutta ei suinkaan lääkärin vo:lle samana päivänä, jos ei ole päivystysasiasta kyse.

Yhteistyössä