lantionpohja puudutuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä-84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä-84

Jäsen
06.09.2004
47
0
6
Heipä hei!
Semmonen on mieltäni vaivannut että mihin kohtaan alapäätä ne lantionpohja puudutukset laitetaan? Tai sitten sellaiset kohdunkaulan puudutteet? Käykö niiden laitto ihan tajuttoman kipeää kuten voisin kuvitella jos emättimeen sisälle jotain piikkejä tungetaan...=( Vai laittaako ne ensiksi jotain "esipuudutusta" tms...?
Kun itse en voi epiduraalia enkä spinaalia saada synnytykseen niin nuo ilmeisesti ovat sitten seuraavat vaihtoehdot...
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Mulle laitettiin muistaakseni pudendaalipuudutus viimeksi, ja se oli aivan kauhea! Se laitetaan johkin tonne kohdunkaulan lähelle, molemmille puolille pudendaalihermoihin. Lääkäri ei meinannu löytää oikeeta paikkaa ja repi vehkeitä sinne sun tänne vaikka kuin kauan. Siinä vaiheessa kun on synnyttämässä ja supistuksia tulee koko ajan niin ei todellakaan enää huvita yhtään semmonen että lääkäri kopeloi arkoja paikkoja ja oikein REPII reikää! Sit siitä ei hirveesti mun mielestä ollu muutenkaan hyötyä...
Mut tää oli vaan mun kokemus asiasta, eli ei koskaan enää, mieluummin vaikka luomuna.

Sain tai siis pyysin saada parakervikaali puudutuksen kummaltakin lapselta.Ekan sain just oikeaan aikaan eli en tuntenut minkäänlaista kipua avautumisen loppuvaiheessa.Mut tän toisen sain ilmeisesti liian aikasin koska ei ollut oikeastaan mitään hyötyä...Pistokset tuntui kuin ampiainen olis pistäny sisuksiin :whistle:

Kohdunkaulan puudutus ottaa kipeetä, tietenkin kun ajattelet minne ne sen laittaa..
MUTTA se vaikutus alkoi ainakin minulla melkein välittömästi eli siinä ei sitten kauaa enää tarvinnut odotella, sain sen vain mielestäni aika myöhään kun en takunnut aikaisemmin pyytää ja olin tosi kipeä, että kun lääkäri oli laittamassa sitä mulle niin rupesin kesken kaiken oksentamaan josta lääkäri sitten tykkäsi tosi hyvää kun rupesin heilumaan juuri kun hän oli pistämässä..
Kestokin oli suunnilleen samaa luokkaa kuin epiduraalin olen kuullut vaikuttavan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 12:45 Äippä-80 kirjoitti:
Sain tai siis pyysin saada parakervikaali puudutuksen kummaltakin lapselta.Ekan sain just oikeaan aikaan eli en tuntenut minkäänlaista kipua avautumisen loppuvaiheessa.Mut tän toisen sain ilmeisesti liian aikasin koska ei ollut oikeastaan mitään hyötyä...Pistokset tuntui kuin ampiainen olis pistäny sisuksiin :whistle:

oonkohan jotenkin erikoinen, kun mulle on laitettu 2 kertaa tuo parakervikaali enkä tuntenut sen laittoa lainkaan :o
(siis kyseessä 2 eri synnytystä)

Sain kohdunkaulan puudutuksen ja ne neulat oli sellaset kauheen pitkät. Se pistetään siis molemmille puolille "kaulaa". Taisin hengitellä ilokaasua sen piston aikana. Sanoin sitten, että "nyt taitaa tulla supistus", mutta lääkäri sanoi, että "ei, vaan se puudutusaineen leviäminen vaan tuntuu siltä".

Kyllähän se puudutus auttoi, mutta sellanen muistikuva on, ettei hirmu pitkään. Aika tukalat, selässä tuntuvat supistukset muistan tunteneeni koko 1,5 tunnin kestäneen ponnistusvaiheen ajan... En oikein tiedä vieläkään, miksi ne ei oikeen halunnu antaa epiduraalia.

Mä sain pojasta kohdunkaulapuudutteen ja muistaakseni pantiin molemmin puolil kohdunkaulaa pitkällä välineellä jonka pääs piikki. En muista et ois sattunu kummemmin sillä siinä vaiheessa mun supistukset oli #&%?$!* eli ihan sama saanko jonkun piikin alapäähän :whistle:
Auttoi reilun tunnin niin että ei puuduttanu todellakaan kokonaan mutta auttoi ihan kivasti kestään kovat kivut hiukan lievempinä.
Että ei sitä laittamisvaihetta kyl kannata pelätä ei tod! :wave: ainakaan jos jo muuteski tosi kipeenä, silloin ei sellasta pikkipiikkiä huomaa.

Olen saanut kahdessa ekassa synnytyksessä pc-puudutuksen. Sen onnistuminen kertoo synnytyslääkärin sorminäppäryydestä ja ammattitaidosta. Laittohetkellä olis hyvä, että kohdunsuu olis vähintään 4-5 cm auki ja kohdunsuun reuna ohuehko, silloin puudutus onnistuu helpommin. ja tietenkään kys. puudutusta ei voi enää laittaa, kun reunoja ei ole, eli kohdunsuu on täysin auki. Neula itsessään on vain muutaman mm pituinen, mutta kuljetin pitkä, ja olishan tuo aika vaikee laittaa jollain tyngällä. Toisessa synnytyksessä sain pc-puudutuksen kaksi kertaa.... vaikutus kestää yleensä n. tunnin, voidaan uusia tai paikata, jos puutuu esim. toispuolisesti. Mulla puudutus on toiminut hyvin, eikä laittaminen oo tuntunu pahalta.
Viimesimmässä synnytyksessä pc:tä ei ehditty enää laittamaan ja kokeilin kätilön laittamaa Pudendus-puudutusta. Laittaminen ei mulla tuntunut juurikaan miltään, mutta en kyllä kokenut saavani siitä kovinkaan kummallista helpotusta. Ehkä ponnistaminen oli tän puudutteen jälkeen jopa hankalampaa. Ja toi alakerta oli sitten useita tunteja täysin tunnoton, et ei tarvittu ompeluunkaan enää erillisiä puudutuksia.

Yhteistyössä