Lämpötila lasitetulla parvekkeella talvella, tietoa/kokemusta

Neljän Äiti

Jäsen
10.01.2012
639
0
16
Elikkäs kiinnostaisi jos joku on seurannut, että millaisia lämpötiloja lasitetulla parvekkeella on talvella, kovilla pakkasille. Todnäk tietty ne vaihtelevat, mutta jonkin näköistä arvioita jos saisin..
Meillä nimittäin kanit tällä hetkellä em parvekkeella, ja mietin miten pitkään pärjäävät siellä. Kaneilla isot häkit, ja pääsevät juoksemaan siellä pitkiä aikoja ihan vapaanakin. Eivät ole ennen olleet ns ulkokaneina, jotei eivät ole tottuneet kovin kylmiin oloihin.

Olemme harkinneet terassin lasittamista ja olen tällä viikolla tutkinut asiaa paljonkin. Jonkun valmistajan sivuilla luki että lasitetulla terassilla/parvekkeella lämpötila on talvella 2-3 astetta lämpimämpi kuin ulkona.

on ollut mielestäni pakkasta, mutta ei niin paljon, esim. jos ulkona on -20, niin oliskos meillä ollut -5...Mutta heti kun aurinko alkaa paistaa tilanne muuttu, näin esim. alkukeväällä kun ulkona oli 0 meillä parvikkeella oli +17 :)

Niin kylmä on lasitetulla, ettei kanit pärjää siellä. Mulla jäätyi lasitetulla parvekkeella vichyt , jotka oli kaapissa ja monen täkin alla. Ulkona oli noin -20 astetta.

Jotkut siis pitävät kaneja ihan ulkona, jopa ihmeen pienissä kopeissa kesät talvet.
Ajattelin että olisi kanien etu, jos saisivat olla pitkät ajat vapaana isolla aluella lasitetulla parvekkeella.
Oletuksena, että siellä lämpötila pysyisi kohtuullisen lämpimänä.
Mutta tosiaan, aion katsoa tilanteen mukaan miten asian kanssa menettelen.

Meillä maalla oli paljon kaneja kun olin pienempi niin ne oli kaikki talvet ulkona.
Sellainen lämmittämätön kopii oli sateensuojana niillä. Hyvin pärjäsivät :)

[QUOTE="zxc";28889116]on ollut mielestäni pakkasta, mutta ei niin paljon, esim. jos ulkona on -20, niin oliskos meillä ollut -5...Mutta heti kun aurinko alkaa paistaa tilanne muuttu, näin esim. alkukeväällä kun ulkona oli 0 meillä parvikkeella oli +17 :)[/QUOTE]

Meillä kyllä on 20 asteen pakkasella ollut sen melkein -20 astetta parvekkeellakin. Vaikka on tiivis parveke, ei mitään rakoja muualla, kuin lasien välissä liikkumavarat.

Meillä on ulkoeteinen, jossa siis ihan seinät, ulko-ovi ja ikkuna. Mitään lämpöeristeitä tai muita ei kai suuremmin ole (lattiassa ainoastaan, kun vesiputket kulkevat lattian alta kylppäriin) ja kovien pakkasten aikaan pakkasta meidän ulkoeteisessä yli -10 astetta, joskus jopa -15. Tämä siis silloin kun ulkona -25-30 ja tätä jatkuu useamman päivän. Tuli tuota lähinnä seurattua silloin kun lapsi nukkui vielä vaunuissa ja vaunut olivat kovimpien pakkasten aikaan ulkoeteisessä. Eli voisi kuvitella että pelkät lasit eivät kyllä kummoisesti kylmää pidä ulkona, kun ei pidä seinätkään.

[QUOTE="Kanitus";28889200]+10 astetta on raja, että kani voi olla ulkona!! Mä oon ottanu jo kanini häkkeineen sisälle, ku välillä on yöllä ollu +13 lämmintä.[/QUOTE]

Miten citykanit mahtaa pärjätä?

Mutta siis meillä on lasitetulla parvekkeella pakkasella ehkä 2-4 astetta vähempi pakkasta kuin ulkona. Eli en siis kaneja siellä pitäisi..

Yhteistyössä