Lämpöpallohoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minmin

Vieras
Olen menossa todennäköisesti lämpöpallohoitoon. Kertokaahan kokemuksia joille tuo on tehty? Auttoiko ja kauanko toipuminen kesti? Tehtiinkö sterilisaation yhteydessä vai oliko sterilisaatio jo tehty?

Kävin sterilisaatiossa ja lämpöpallohoidossa n. 2- vuotta sitten. Toipuminen vei viikon verran, lasta ei pahemmin pystynyt nostelemaan ja särkylääkettä kului.
Mutta kannatti käydä, runsaat kuukautiset muuttuivat niukoiksi. Menkat kestää nykyään neljä päivää ja tuostakin osan pärjää isolla pikkuhousunsuojalla :)

Mulla kestää nykyäänkin tuon 4 päivää ja ongelma on kivuliaat kuukautiset, ei runsaat. Gynen mukaan tuo kun lopettaisi kuukautiset kokonaan eli pääsisin kivuista eroon. Sitten ei tarvitsisi enää hallita kuin pms... Mutta mitä nyt olen lukenut niin ei se kuukautisia sitten lopeta kuitenkaan. Mietin vain että onko siitä mulle hyötyä jos kivutkin pysyy ennallaan? Ihanaa olla nainen.

Juu, pms:n gyne sanoikin jäävän, mutta se on pienempi murhe kuin kivut! Gyne sanoi että jopa kohdunpoistoa voi harkita jos ei muu auta, vaikka aika vähän kohdunpoistoja enää tehdään kun muut keinot yleensä tehoaa. Yhdeltä kaverilta tosin runsaiden vuotojen takia poistettiin kohtu.
Nyt pitää vain odottaa kutsua polilta ja popsia pameja.

Minulle tehtiin Novasure ja Essure (implanttisterilisaatio) reilu pari kuukautta sitten. Jälkivuotoa kesti aika tasan 5 viikkoa, siitä ensimmäinen 2-3 viikkoa määrältään kuukautismaista (mutta koostumukseltaan erilaista) ja loppu lähinnä tiputtelua. Sitten ei tiputtelua lainkaan, mikä jo sinällään on minulle taivaallista, koska minulle yhdistelmäpillerit eivät enää käy migreenin vuoksi, ilman hormooniehkäisyä kuukautisten määrä ja kivut olivat kahden synnytyksen jälkeen järkyttävät ja minipillerit ja sitten hormoonikierukka aiheuttivat vuosikausien lähes jatkuvan tiputtelun.

Nyt alkoivat sitten kuukautiset, joten en kuulunut niihin onnekkaisiin, jotka pääsevät kuukautisista kokonaan eroon - en tosin historiani vuoksi uskaltanut sellaista toivoakaan, mutta melkein jo ehti tuossa vuodottomassa välissä toivo herätä. Hieman tuntuu kuukautiskipujakin, mutta koska kuukautiset ovat vasta aluillaan, en osaa sanoa määrän, keston tai kipujen muutoksesta vielä mitään.

Kiitos Meeme vastauksesta. Nostan tätä jos vielä olisi kokemuksia, etenkin siitä mikä vaikutus lämpöpallohoidolla on ollut kipuihin! Ja jos on ollut säännölliset kuukautiset, ovatko ne edelleen säännölliset vai tapahtuiko tässä jotain muutosta? Itselläni on aikaisemmin ollut todella säännölliset kuukautiset enkä haluaisi sen muuttuvan...

Olin lp-hoidossa toukokuun lopussa. Nyt on ekat kuukautiskivut, ei vielä kovat mutta lääkitystä tarvin näköjään. Vuoto on toistaiseksi suht niukkaa,, olisi edes se hyöty toimenpiteestä. Olisin halunnut kohdun pois kipujen takia mutta polin gyne ei suostunut ilman että tämä kokeillaan ensin.

Tehtiin 27.4.2015. Toimenpide nooea ja kivuton. 2h ennen toimenpidettä otin kotona burana 800mg ja paratabs 1g. Sain puudutus nenäsuihkeen hoitajalta. Sitten aloitettiin. En tuntenut kohtuun pistettäviä puudutuspiikkejä. Novasure hoito kesti n. 90Sekuntia. Verta tuli muutma tippa. Kun kirjoitan tätä nyt 3.5.2015……olen ollut ilman sidettä 3vrk. Odotan toimenpiteen tehoavan 2~3kk.
Olen 41v, 2lasta ja kärsinyt liki 2 vkoa kestävistä tuplatripla vaippa kuukautisista. Mikään markkinoilla oleva kuukautissuoja ei auttanut pitämään vuotoa pois penkeiltä ja sängyltä.

Yhteistyössä