Lakupiippuja ei saa myydä, mutta huumeet pitäisi laillistaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"PERUSSUOMALAISTEN Mari Rantanen oli täysin toista mieltä sekä aloitteen perustelujen että vasemmistoliiton Honkasalon kanssa. ”Näyttää siltä, että vasemmisto haluaa tässäkin asiassa muuttaa laittoman lailliseksi”, hän moitti. Rantanen piti todennäköisenä, että rangaistavuuden poistaminen vain lisäisi kannabiksen käyttöä ja siihen liittyviä haittoja. ”Lähtökohta on oltava siinä, ettei kukaan alkaisi käyttämään huumeita ja että ne, jotka jo käyttävät, lopettaisivat sen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole mahdollistaa käyttöä laillisesti ja seuraamuksetta”, Rantanen sanoi. Perussuomalaisten Rami Lehto säesti. ”Meillä ei saa lakupiippuja myydä ja nyt pitäisi saada sitten käyttää huumeita”, hän murjaisi."
 
vierailija
Lakupiippuvertaus on oikein hyvä :D
Mutta olen silti eri mieltä siinä, kuinka paljon rangaistavuus auttaa esimerkiksi kannabiksen käytön suhteen. Sillä eiköhän ne, jotka käyttävät, käytä rangaistuksesta huolimatta jo nyt. Vai oliko Suomessa käyttäjiä nolla?

Ja kokonaan toinen puheenaihe on se, että pitäisikö kannabiksen olla edes laitonta. Jos vertaamme laillisiin maihin, kuten Alankomaat tai pienen rangaistuksen maihin, kuten Saksa, niin ei toi kannabis nyt ainakaan kauhea ongelma ole.

Ehkä olisi hyvä, jos persut polttelisivat itse rauhanpiippua ennen, kuin aukaisevat suunsa.
 
vierailija
Kannabis pitäisi kyllä ilman muuta laillistaa. Nuorempana olin minäkin kovasti kieltolain puolella, mutta kun hankin tietoa aiheesta, muutin mieleni. Ja tiedonhankinta ei tarkoita huumeiden käyttöä, vaan asiasta lukemista. On aika kiistatonta, että lainsäädäntömme ja yleinen mielipide pohjaa hyvin vahvasti valheellisen propagandaan, joka luotiin huumeiden vastaisen sodan myötä. Tiede ei tue kieltolakia. Uskon että Suomessakin tullaan kannabis laillistamaan muiden länsimaiden mukana, mutta varmasti olemme tässäkin asiassa viimeisten joukossa.
 
vierailija
Varmaan persujen mielestä alkoholikin pitäisi sitten kieltää yhtä lailla ”Lähtökohta on oltava siinä, ettei kukaan alkaisi käyttämään alkoholia ja että ne, jotka jo käyttävät, lopettaisivat sen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole mahdollistaa käyttöä laillisesti ja seuraamuksetta”
 

Yhteistyössä